چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 1 May, 2024
مجله ویستا


وضعیت بحرانی حمل و نقل در شهر تهران در افق سال ۱۴۰۵


وضعیت بحرانی حمل و نقل در شهر تهران در افق سال ۱۴۰۵
انتخاب دکتر قالیباف این امید رادر دل های شهروندان ایجاد کرده است تا شاید وی با تکیه بر تجربه ارزشمند فرماندهی نیروی انتظامی بتواند گره کور ترافیک و بی نظمی ترافیکی تهران را بگشاید؛ در این صورت توجه به واقعیات زیر از اهمییت بسزایی برخوردار است:
بر اساس مطالعات صورت گرفته توسط شرکت مطالعات جامع حمل و نقل و ترافیک تهران ، در افق سال ۱۴۰۵ مصرف بنزین در کلان شهر تهران ۵۹ درصد و میزان تولید آلاینده منواکسید کربن ۶۹ درصد در مقایسه با وضعیت فعلی، افزایش خواهد یافت؛ در حالیکه در همان زمان متوسط سرعت در بزرگراهها، با کاهش ۵۲ درصدی به ۴/۳۰ کیلومتر در ساعت خواهد رسید .
دکتر شهریار افندی زاده مدیرعامل شرکت مطالعات جامع حمل و نقل و ترافیک تهران با بیان این مطلب به تشریح شاخص های مهمی همچون : جمعیت ، سرانه خودرو ، تقاضای سفرهای سواره روزانه در افق سالهای ۱۳۹۰ ،۱۴۰۰ و ۱۴۰۵ پرداخته و گفت : در صورتیکه نرخ رشد جمعیت در شهر تهران حداقل یک تا ۹/۰ درصد در سال در نظر گرفته شود ، جمعیت ساکن مناطق ۲۲ گانه تهران از ۴/۷ میلیون نفر در وضع موجود به ۹/۷ میلیون نفر در سال ۱۳۹۰ ، به بیش از ۶/۸ میلیون در سال ۱۴۰۰ و به بیش از ۹ میلیون نفر در سال ۱۴۰۵ خواهد رسید؛ یعنی در سال ۱۴۰۵ میزان جمعیت تهران ۲۲/۱ برابر جمعیت فعلی آن خواهد بود و این در حالی است که اگر در فاصله سالهای ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۵ هیچگونه توسعه ای در عرضه سیستم های حمل و نقل تهران صورت نگیرد وضعیت شاخص های حمل و نقل در تهران در شرایط بحرانی قرار خواهد گرفت .
وی به تشریح وضعیت حمل و نقل تهران در کلان شهر تهران (در شرایط عدم توسعه سیستم های حمل و نقل عمومی متناسب با شاخص های جمعیتی ، سرانه خودرو و تقاضای سفرهای سواره پرداخته) و اظهار داشت : در افق سالهای ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۵ پرداخته و اظهار داشت : متوسط سرعت از ۱/۳۰ کیلومتر در ساعت اوج صبح به ۹/۲۶ کیلومتر در سال۱۳۹۰ ، ۲/۲۲ کیلومتردر سال ۱۴۰۰ و ۶/۲۱ کیلومتر در ساعت کاهش می یابد ، همچنین نسبت زمان توقف در مسیرها و تقاطع ها از ۴۷ درصد فعلی به ۵۲ درصد در سال ۱۳۹۰ ، حدود ۴/۶۰ درصد در سال ۱۴۰۰ و ۵/۶۱ درصد در سال ۱۴۰۵خواهد رسید ، سهم درصد شبکه های کند و بحرانی تهران نیز از ۵/۲۴ درصد فعلی به ۳/۲۹ درصد در سال ۱۳۹۰ ، حدود ۲/۳۸ درصد در سال ۱۴۰۰ و ۴۰ درصد در سال ۱۴۰۵ افزایش خواهد یافت .
افندی زاده با بیان اینکه متوسط سرعت در معابر شریانی درجه ۲ با ۱۰ درصد کاهش از۳/۲۴ کیلومتر در ساعت به ۶/۱۹ کیلومتر در سال ۱۳۹۰ ، با ۳۱ درصد کاهش به ۵/۱۸ کیلومتر در ساعت در سال ۱۴۰۰ و با ۳۵ درصد کاهش به ۱۸ کیلومتر در سال ۱۴۰۰ خواهد رسید، افزود : متوسط سرعت در شبکه های شریانی درجه ۱ با ۵/۱۰ درصد کاهش از ۳/۲۵ کیلومتر در ساعت به ۹/۲۲ کیلومتر در ساعت طی سال ۱۳۹۰ ، با ۳۱ درصد کاهش به ۲/۱۹ کیلومتر در ساعت در سال ۱۴۰۰ و با ۳۲ درصد کاهش به ۱/۱۹ کیلومتر در ساعت در سال ۱۴۰۵ خواهد رسید ، این در حالی است که متوسط سرعت در بزرگراه ها و تندراهها با ۱۵ درصد کاهش از ۲/۴۶ کیلومتر در ساعت دروضعیت فعلی به ۳/۴۰ کیلومتر در ساعت در سال ۱۳۹۰ ، با ۴۵ درصد کاهش به ۹/۳۱ کیلومتر در ساعت در سال ۱۴۰۰ و با ۵۲ درصد کاهش به ۴/۳۰ کیلومتر در ساعت در سال ۱۴۰۵ خواهد رسید .
● افزایش ۵۳ درصدی مصرف بنزین در سال ۱۴۰۰
مدیرعامل شرکت مطالعات جامع حمل و نقل و ترافیک تهران تاکید کرد : میزان مصرف بنزین در سال ۱۳۹۰ حدود ۱۸ درصد ، در سال ۱۴۰۰ حدود ۵۳ درصد و در سال ۱۴۰۵ حدود ۵۹ درصد نسبت به وضعیت فعلی افزایش خواهد یافت ،میزان تولید آلاینده منواکسید کربن ۶۹ درصد در سال ۱۴۰۵ افزایش می یابد افندی زاده اظهار داشت : همچنین میزان تولید آلاینده منواکسید کربن در سال ۱۳۹۰ حدود ۲۱ درصد ، در سال ۱۴۰۰ حدود ۵۸ درصد و در سال ۱۴۰۵ معادل ۶۹ درصد نسبت به وضعیت فعلی افزایش خواهد یافت .
منبع : carx1