یکشنبه, ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 28 April, 2024
مجله ویستا
منتظر می شویم تا باد در علفزار بپیچد
نوشتن در مورد فیلمی چون «جایی در دوردست» سخت است و دشوار؛ از طرفی با فیلمی روبه روئیم كه كارگردانی فكر شده ای را به عنوان سند خوب بودنش به ما نشان می دهد. جای بسی خوشحالی است كه دیگر تماشاگر پیگیر این سینما می تواند با خیال راحت ساخته شدن فیلمی مثل «پر پرواز» را به یاد نداشته باشد. می تواند اصلا كتمان كند كه روزگاری بودجه ای در این سینمای مختصر صرف ساخت اثر اذیت كننده ای چون «پر پرواز» شده.
اصلا «پر پرواز»ی وجود ندارد. می تواند این خطای از سر ناچاری را، این فرزند حرامزاده را (باور بفرمایید این لقب را خود خسرو معصومی به فیلمش داده) با آسودگی از كارنامه فیلمساز كاربلدی چون خسرو معصومی پاك كند و به كیفی كه از دیدن «رسم عاشق كشی» سخاوتمندانه و بی دریغ به او اهدا شده فكر كند. اما دومین اثر از سه گانه معصومی كه همچنان تاكید می كنم كارگردانی اش خوب است و ریتمش خوب است، بازی های بازیگران مكملش خوب است و زحمتی كه پای ساختش كشیده شده قابل ستایش و احترام، دلچسب نیست، گرم نیست و فكر كنم هیچ برقی از هیچ سری نمی پراند.
معمولی است بعضا كلیشه ای از نوع آزاردهنده اش بازی پسرو دختر جوان فیلم تعریفی ندارد. با حال نیست و این برای فیلم خیلی بد است یعنی خیلی گران تمام می شود. چون فیلم خودش خواسته كه تا حد زیادی به باحال بودن این دو وابسته باشد.
عباس امیری هم كه در شمای همیشگی اش (مرد مقتدر) ظاهر شده پس خوب بودن او تقریبا به خاطر خوب بودن شمای همیشگی اش است. البته صحنه هایی از فیلم هست با حضور او كه متاسفانه خیلی توی ذوق می زند. صحنه های خزینه را منظورم است كه در آن امیری به شكل خنده آوری شبیه مارلون براندو شده. اما حضور كلی او مثل تقریبا همیشه نقطه قوتی است برای فیلم.
اما پس از همه این آسمان و ریسمان هایی كه بافتم باید بگویم كه حیف است وقتی می خواهیم از تلاش صادقانه و قطعا بی شائبه خسرو معصومی و همكارانش حرف بزنیم به طرز خودخواهانه ای با اعمال سلایق شخصی مان در مورد فیلم منفی بافی كنیم. باید گفت كه «جایی در دور دست» در حداقل ترین نگاه می تواند مدرس پشتكار برای سینمای ایران باشد. مصداقی برای این جمله كه برای فیلم ساختن اتفاقا بد نیست كمی زحمت بكشیم و این به هیچ وجه امتیاز كمی برای یك فیلم نیست كه سختكوش شناخته شود.
از فیلم های سختكوش غالبا با احترام یاد می شود. فیلم از لوكیشن خیلی خیلی خوبش هم به بهترین شكل (در حد بضاعتش) استفاده می كند به این معنی كه لوكیشن در این فیلم موضوعیت دارد، حضور دارد و بدون آن فیلم چیزی كم دارد. دو خط داستانی فیلم نیز اگر خیلی هم خوب به هم چفت نشده باشند لااقل ربط قابل قبولی به هم دارند و حالت شان نسبت به هم موازی نیست.
مولفه ها و عناصر داستانی فیلم به «رسم عاشق كشی» معصومی شباهت های زیادی دارد كه البته شاید بهتر است یادمان باشد كه «جایی در دوردست» قرار بوده دومین فیلم از یك سه گانه باشد اما اشكال كار اینجاست كه معصومی چنان روی لفظ سه گانه زوم كرده كه تا حدودی به بی هویتی «در جایی در دوردست» به عنوان فیلمی مستقل انجامیده در واقع «جایی در دوردست» را انگار باید به عنوان جزیی از كل دید. یك سوم از فیلمی كامل، اپیزودی از فیلم سه اپیزودی و خلاصه هر چه كه منظور را برساند. این تا حدودی باعث شده ارزش های فیلم دیده نشود و یا معمولی و سرسری گرفته شود.
خب، البته شاید هم باید منتظر باشیم تا معصومی در «باد در علفزار می پیچد» كه گویا قرار است تكمله این سه گانه باشد غافلگیرمان كند. به هر حال تا به حال دو عنصر عشق و جرم (قاچاق چوب) عناصر تكرار شونده مجموعه معصومی بوده. به هر حال هر چه هست خسرو معصومی نشان داده كه به شدت دلداده دو فیلم اخیرش است و تشخیص این موضوع هم اصلا سخت نیست. كافی است به انرژی پنهانی كه در گوشت و خون فیلم هایش جاری است توجه كنید.
علیرضا نداف
منبع : روزنامه جوان
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
مجلس شورای اسلامی مجلس شورای نگهبان ایران دولت حجاب دولت سیزدهم جمهوری اسلامی ایران گشت ارشاد افغانستان رئیسی رئیس جمهور
تهران هواشناسی شورای شهر شهرداری تهران پلیس شورای شهر تهران قتل سیل وزارت بهداشت کنکور سلامت سازمان هواشناسی
قیمت دلار مالیات خودرو دلار قیمت خودرو بانک مرکزی بازار خودرو قیمت طلا سایپا مسکن ایران خودرو تورم
تئاتر تلویزیون سریال محمدرضا گلزار ازدواج سریال حشاشین سینمای ایران سینما فیلم موسیقی قرآن کریم سریال پایتخت
سازمان سنجش ناسا کنکور ۱۴۰۳ خورشید
رژیم صهیونیستی فلسطین اسرائیل غزه آمریکا جنگ غزه روسیه چین اوکراین حماس ترکیه نوار غزه
فوتبال فوتسال پرسپولیس استقلال تیم ملی فوتسال ایران بازی جام حذفی آلومینیوم اراک سپاهان باشگاه پرسپولیس تراکتور وحید شمسایی
هوش مصنوعی اپل فناوری همراه اول ایرانسل آیفون تبلیغات سامسونگ اینترنت بنیاد ملی نخبگان دانش بنیان نخبگان
موز خواب بارداری دندانپزشکی کاهش وزن مالاریا آلزایمر