چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 8 May, 2024
مجله ویستا

اوج خشونت در یک مبارزه نفس‌گیر


اوج خشونت در یک مبارزه نفس‌گیر
با اعلام خبر گرفته شدن امتیاز ساخت بازی Call Of Duty: World At War از Infinity Ward و سپرده شدن به Treyarch تعجب همگان برانگیخته شد! تنها دلیل این امر هم موفقیت بی اندازه COD: Modern Warfare بود که توسط Infinity Ward ساخته شده بود. سوال اینجا بود که چرا Activision ساخت نسخه پنجم از بازی محبوبش را به سازنده سومین نسخه آن سپرده است؟ علاوه بر آن، قرار بود سبک و سیاق بازی دستخوش تغییرات کلی شود و بازی از جنگ های مدرن به جنگ های جهانی باز گردد . در موفق بودن نسخه چهارم COD هیچ کس شکی ندارد پس علت چه بود ؟ آیا این یک ریسک بزرگ برای Treyarch و Activision نبود؟
بازی به دو جبهه نبرد آمریکایی‌ها علیه ژاپن و نبرد روس‌ها علیه آلمان‌های نازی می‌پردازد. شما در این بازی باید در دو جبهه ایالت متحده و روس بجنگید . در ابتدای بازی کنترل شخصی به نام "میلر" که عضوی از گروه تکاوران دریایی آمریکاست به شما سپرده می‌شود. در سال ۱۹۴۲ و نبرد آمریکایی‌ها علیه ژاپنی‌ها در سواحل اقیانوس آرام شما توسط نیروهای ژاپنی اسیر شده‌اید. پس از مشاهده صحنه‌ای از شکنجه و مرگ دوستتان منتظر کشته شدن خود نیز هستید که ناگهان سرجوخه Roebuck و همراهانش وارد میدان می‌شوند و شما را نجات می دهند. پس از نبرد در جزیره Makin، غائله ختم می‌شود. دوسال بعد "میلر" و Roebuck به همراه گروهشان وارد جزیره Peleliu می‌شوند و نبردی بی نظیر را شکل می‌دهند. در همین زمان (سال ۱۹۴۲) و در مکانی دیگر از جنگ جهانی شما در کالبد سرجوخه Dimitri Petrenko که از اعضای ارتش سرخ روسیه است به جنگ نازی‌ها در برلین می‌روید. در آن هنگام شخصی به نام سرگروهبان Reznov را مشاهده میکنید که با قرار دادن یک اسلحه اسنایپر در اختیارتان از شما می‌خواهد که چند تن از آلمان ها را از پا درآورید. سرگروهبان "رزنوف" یک اسلحه تامپسون دارد و توانایی بالایی در کشتن آلمان‌ها از خود به نمایش می‌گذارد. در انتهای این ماموریت شما کار خود را با کشتن ژنرال Amsel به پایان می‌رسانید. سه سال بعد "دیمیتری" و "رزنوف" یکدیگر را در شهر Seelow آلمان مشاهده و در رسیدن به مبارزه نهایی در برلین کمک می‌کنند. پس از فتح برلین شما با یک صحنه دراماتیک مواجه می‌شوید که از لو دادن آن برای کسانی که بازی را تجربه نکرده‌‌اند خودداری می‌کنم. در بازی کنترل شخصیت دیگری به نام Locke و در مرحله‌ای به نام Black Cats وظیفه انهدام کشتی‌ها و هواپیماهای ژاپنی‌ها را برعهده می‌گیرد.
بازی با موتور COD۴ ساخته شده به همین دلیل گرافیک و فیزیک کاراکتر ها و آبجکت ها شما را به یاد آن می‌‌اندازد. گرافیک بازی نسبت به نسخه قبلی تفاوت‌هایی دارد اما از لحاظ فنی COD۵ یک سروگردن بالاتر از نسخه چهارم است. بازی طبق روال بازی های گذشته COD سبک است و قابلیت اجرا روی بیشتر سیستم‌های حال حاضر را دارد که این امر گرافیک چشم‌نواز بازی را دوست‌داشتنی‌تر می‌کند. بعضی از مراحل بازی در محیط‌های جنگلی و برخی دیگر در شهرهای سوخته انجام می‌شوند. جلوه‌های بصری در تک تک این مراحل و مناطق خود را به خوبی نشان می‌دهند و از همه لحاظ کاربر را راضی می‌کنند. مشاهده جنگل‌های سرسبز که می‌توان پشت هر کدام از درختان آن سنگر گرفت یا درون گیاهانش پنهان شد اثری ماندگار را در عرصه بازی‌های کامپیوتری خلق کرده است. افکت‌های انفجار موجود در بازی تا حد زیادی پیشرفت داشته‌ و از هر لحاظ کامل شده‌اند. انفجار نارنجک‌ها، تکان خوردن دوربین و برای لحظه‌ای نامتعادل شدن کنترل کاراکتر می‌تواند کاربر را به استفاده زیاد از نارنجک‌ها وادار کند. مراحلی نیز که در شهرها انجام می‌شوند زیبایی‌های خاص خود را دارند. در بازی با وجود این همه جزئیات، کمتر با افت فریم آنچنانی مواجه می‌شوید.
در این بازی سلاح‌های زیادی که در عناوین قبلی آن‌ها را مشاهده نکرده بودیم وجود دارند که می‌توان به خوبی از آن‌ها استفاده کرد. از سلاح‌‌هایی که در بازی وجود دارند می‌توان به Thompson، آتش‌افشان، Mosin-Nagant rifle و Panzerschreck (یک سلاح قابل حمل برای نابودی تانک‌ها) اشاره کرد. در بازی فقط می‌توانید دو سلاح را حمل کنید و این امر خوشبختانه به واقعی‌تر بودن سیستم مبارزاتی بازی کمک می‌کند. از جمله نوآوری‌هایی که به این بازی اضافه شده نحوه سنگرگیری دشمن‌ها و سیستم حمله کردنشان به شما است! از هوش مصنوعی ضعیف دشمنان در بعضی صحنه‌ها نمی‌توان به راحتی گذشت اما این مورد را دیگر مولفه‌های خوب بازی از دید شما پنهان می‌کند. در نبردها هرگز در امان نخواهید بود زیرا ممکن است کسی که به خیالتان مرده ناگهان از سر جایش برخیزد و به شما حمله کند. راهکاری که Treyarch برای کمک به شما در مقابل این دشمنان اندیشیده سلاحی است به نام flamethrowers (آتش افشان) که به وسیله آن می‌توانید شاخ و برگ درختان یا گیاهان را آتش بزنید و دشمنان را از آن‌ها بیرون بکشید. دشمنان ژاپنی شما ازخود گذشتگی و ایثار فراوانی دارند و در بسیاری از موارد خود را فدای جمع می‌کنند. بازی برای طرفداران بازی‌های خشن، صحنه‌های جذاب زیادی دارد، برای مثال، قطع کردن دست و پای دشمنان می‌تواند نشان‌دهنده این خشونت سرشار بازی باشد. در مراحل بازی و به خصوص مراحل پایانی بازی مبارزات نفس‌گیر می‌شوند و لحظه‌ای غفلت می‌تواند مرگ شما را به دنبال داشته باشد. بازی از عناوین قبلی خود به مراتب گسترده‌تر است و شما می‌توانید ماموریت‌ها را به شیوه‌های مختلف به پایان برسانید. در صورت تمام کردن بازی، روی حالت تک نفره یک مود جدید به نام Zombies-Nazi باز می‌شود که در آن باید در یک محیط بسته به کشتن زامبی‌ها بپرازید.
نقطه قوت سری COD صداگذاری بی‌نظیر آن است. لذت جنگیدن در یک محیط واقعی را می‌توانید در این بازی با صداگذاری مثال‌زدنی بیشتر تجربه کنید. جلوه‌های صوتی بازی مانند صدای شخصیت‌ها، نبردها و انفجارها، محیط‌ها و ادوات محیطی، صدای سلاح‌ها و ... مثال‌زدنی هستند.
بازی علاوه بر حالت تک نفره و داستانی از حالت‌های چند نفره و co-op نیز بهره می‌برد. در حالت مولتی‌پلیر بازی شش مود متفاوت ازجمله death-match و capture the flag وجود دارد که هر کدام دارای قابلیت‌ها و جذابیت‌های خاصی هستند، به گونه‌ای که این شش حالت می‌تواند تمام طرفداران حالت چند نفره بازی را راضی کند. مود دیگری که در بازی وجود دارد و یکی دیگر از نوآوری های بازی به شمار می‌رود حالت co-op است. در این مود چهار بازیکن به صورت آنلاین و دو بازیکن به صورت آفلاین می‌توانند با یکدیگر بازی کنند. در حالت آفلاین صفحه نمایشگر به دو قسمت تقسیم میشود و دو بازیکن باید به مبارزه با سربازان نازی بپردازند. این مود برای بازیکنان و طرفداران بازی از جذاب‌ترین قسمت های بازی جدید است.
این بازی برای پلت فرم‌هایPC ، PS۳ ، XBOX۳۶۰ ، Wii ، PS۲ و Nintendo DS ساخته شد که تمام نسخه های بازی به غیر از دو نسخه PS۲ و DS توسط Treyarch ساخته شدند. نسخه‌های PS۲ و DS بازی را به ترتیب شرکت‌های Rebellion و n-Space ساخته‌اند.
با توضیحاتی که داده شد اکنون می‌توان پاسخ سوالی که در پاراگراف اول مطرح شد را داد. Treyarch این‌بار به خوبی نشان داد که می‌تواند در عرصه ساخت بازی‌های اول شخص بهترین باشد و با ساخت این بازی علاوه بر کسب مجدد موفقیت‌های COD۴ توانست موفقیت‌های جدیدی نیز برای بازی و Activision رقم بزند و خود را چشم به راه کسب جوایز بی‌شمار در آینده ببیند.
منبع : هفته‌نامه بزرگراه فناوری