جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا

دورخیز همیلتون برای هت تریک


دورخیز همیلتون برای هت تریک
بعد از دو قهرمانی پیاپی در سیلوراستون انگلیس و هاکن های آلمان، لوئیس همیلتون امیدوارست با ثبت سومین قهرمانی افتخار هت تریک مسابقات فرمول یک ۲۰۰۸ را به نام خود ثبت کند.
راننده بریتانیایی مک لارن که سال گذشته در همین پیست جام قهرمانی را بالای سر برد خود را برای مصافی نفس گیر آماده می کند: «قهرمانی در دو گرند پری گذشته باعث شده با آرامش کامل در انتظار این مسابقه باشم. به نظر من همین مسئله فرق راننده برتر با سایرین را مشخص می کند. وقتی در مسابقه ای نتیجه دلخواه را نمی گیری، به خود می گویی در مراحل بعد جبران می کنم. اما هنگامیکه به عنوان فاتح رقابت معرفی شدی دیگر چنین افکاری آزارت نمی دهد. فقط می خواهی همچون گذشته عملکردی بی عیب و نقص داشته باشی و هیچ چیز نمی تواند آرامشت را به هم بزند.»
در صورتی که همیلتون موفق به هت تریک شود نخستین راننده بعد از میشائیل شوماخر خواهد بود که موفق به این امر شده. همچنین آخرین هت تریک یک بریتانیایی به سال ۱۹۹۶ برمی گردد که دامون هیل سه بار کاپ قهرمانی را فتح کرد.
همیلتون ۲۳ ساله ادامه می دهد: «آمار هیچ گاه برای من جذاب نبوده و اصولا توجهی به این مسائل ندارم. در حال حاضر فقط می خواهم با ثبت بهترین زمان و کسب بیشترین امتیاز فاصله ام را با حریفان بیشتر کنم.»
برترین راننده حال حاضر فرمول یک با ابراز خوشنودی از تمدید قرارداد یک ساله هایکی کوالاینن با مک لارن می گوید: «رابطه خوب من و هایکی به موفقیت هر چه بیشتر مک لارن کمک خواهد کرد.»
والبته لوئیس همیلتون ارزش زیادی برای روابط متقابل اخلاقی بین هم تیمی ها قائل است چراکه هنوز مشکلات فصل قبل با فرناندو آلونسو را فراموش نکره است. زمانی که آلونسو راننده مک لارن بود اما هیچ گاه رابطه ای خوب با همیلتون نداشت و حتی در گرند پری سال گذشته مجارستان در مواقعی سد راه همیلتون می شد. همان روزها بود که شایعه وجود جاسوس در تیم روابط این دو را کمرنگ تر کرد.
● اعتراف فراری
فیلیپه ماسا و کیمی رایکونن در نخستین دورتمرینی موفق شدند بهترین زمان را به نام خود ثبت کنند اما جالب اینجاست که هر دو اعتراف می کنند سرعت اتومبیل های مک لارن نسبت به اتومبیل های فراری بیشتر است.
رایکونن که در چند گرند پری گذشته عملکرد قابل قبولی نداشته می گوید: «ما روی تمام جزئیات اتومبیل کار کردیم. حتی موتوری جدید را امتحان کردم. حالا شرایط بهتری دارم اما هنوز اتومبیلم به شرایط آرمانی نرسیده و متاسفانه باید اعتراف کنم حریف اصلی ما به لحاظ فنی و سرعت اتومبیل از فراری بهتر است. به هر حال هنوز جای پیشرفت وجود دارد. ناامیدی در فراری معنا ندارد.»
جالب اینجاست که در این پیست مک لارن ۷ بار و فراری ۵ بار سابقه قهرمانی دارد و مردان فراری که قبل از شروع گرند پری مجارستان وعده فتح جام مرحله یازدهم فصل را به هواداران داده بودند تلاش می کنند اختلاف را به کمترین حد ممکن برسانند. آیا سرخ پوشان فراری می توانند با وجود کمبودهایی که خود به آن معترفند با سفیدپوشان مک لارن رقابت کنند
اما آنچه روز نخست این تورنمنت را تحت تاثیر قرار داد انتشار خبر خودکشی یک از اعضای تیم رنو بود.
ویلیام میلر ۵۳ ساله با شلیک یک گلوله به زندگی خود پایان داد. او از سال ۱۹۸۱ با رنو همکاری داشت. سخنگوی تیم رنو دراین باره گفت: «همه ما بابت از دست دادن چنین همکار شایسته ای که ۲۷ سال در کنارمان بود شوکه شده ایم».
● ویژگی های پیست:
یکی از جذاب ترین پیست های اتومبیلرانی که نه تنها برای رانندگان بلکه برای مهندسین تیم ها هیجان زیادی به همراه دارد. درطراحی این پیست ۲۲ ساله پیچ های پر سرعت در نظر گرفته نشده تا افزایش داون فورس در دستور کار قرار گیرد. مهمترین مسئله ای که فکر مهندسین تیم ها را به خود مشغول کرده خنک سازی موتور با توجه به شرایط زمانی و مکانی مسابقه است. علاوه بر این، گرمای تابستان شرایط را برای رانندگان سخت تر می کند چرا که در طول مسابقه تنها چند ثانیه برای استراحت فرصت دارند.
● تایرها:
تایرهای سافت و سوپرسافت بریجستون که در گرند پری موناکو و کانادا هم مورد استفاده قرار گرفته اند بهترین عملکرد را در این پیست دارند. به اعتقاد بریجستون این تایرها در شرایط آب و هوایی مجارستان بهترین گزینه اند اما باید توجه داشت که تغییر ناگهانی هوا، بارش باران و حتی چند درجه خنک تر شدن شرایط دشواری پیش روی مسؤولان فنی تیم خواهد گذاشت.
● موتور:
در این پیست موتور اتومبیل نقشی حیاتی در موفقیت راننده ایفا می کند. تعداد زیاد پیچ ها شرایطی خاص را ایجاد کرده به طوری که در نیمی از پیچ ها سرعت اتومبیل به کمترین حد یعنی در حدود ۹۰ کیلومتر در ساعت می رسد.
بدین معنی که در پیست هانگارورینگ سرعت بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ کیلومتر در ساعت متغییر است. به همین دلیل دور موتور مناسب در پیچ های کم سرعت نقش مهمی در مسابقه دارد.
▪ طول پیست:۴.۳۸۱ کیلومتر
▪ تعداد دورها: ۷۰ دور( ۶۶۳/۳۰۶ کیلومتر)
● نفرات برتر سال گذشته:
۱) لوئیس همیلتون
۲) کیمی رایکونن
۳) نیک هایدفلد
رکورد در یک دور: میشائیل شوماخر؛ ۱۹:۰۷۱/۱ (فراری، ۲۰۰۴ )
فاطمه حلاجی
منبع : روزنامه ایران ورزشی