سه شنبه, ۲۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 14 May, 2024
مجله ویستا


پنج مقاله تئوری در ادبیات داستان


پنج مقاله تئوری در ادبیات داستان
نویسنده : جزینی - محمدجواد... [و دیگران] -
ویراستار : کاموس - مهدی
محل نشر : تهران
تاریخ نشر : ۱۳۷۸/۰۷/۰۳
رده دیویی : ۸fa۳.۶۲
قطع : رقعی
جلد : شومیز
تعداد صفحه : ۹۶
نوع اثر : تالیف
زبان کتاب : فارسی
نوبت چاپ : ۱
تیراژ : ۱۰۰۰۰
شابک : ۹۶۴-۹۰۴۸۹-۸-۷

در این نوشتار پنج مقاله درباره ادبیات داستانی گردآمده که عبارت‌اند از: ((گروتسک در ادبیات/ محمدجواد جزینی)), ((کارکرد شخصیت‌های فرعی در جهان داستان/ مهدی کاموس)), ((تکنیک‌های سینما در داستان/ کیوان امجدیان)), ((زبان داستان/ معصومه انصاریان)) و ((پارادکس نویسنده متعهد/ بهروز عباسپور)) .در بخشی از نخستین مقاله که درآمدی است بر((گروتسک در ادبیات/ فیلیپ تامسون)) می‌خوانیم :((گروتسک در واقع نقطه تلاقی, یا در بردارنده دو یا چند نیرو و حس متضاد است .گروتسک تنها, قصد نمایش تضادها را ندارد, بلکه در پی بیان معنای سومی است .معنایی که همواره از نظر ما دور مانده است .این معنای ناآشنای سوم, از تقابل و تضاد بین دو مفهوم و یا چند احساس آشنا پدید می‌آید .اگر به تابلوی مشهور ژوکوند, اثر داوینچی دقت کنیم, دو لایه از یک مفهوم متضاد کاملا مشهود خواهد شد .یکی لبخند ملیح و لطیفی که بر لبان ژوکوند جان گرفته و دیگری چهره غمگین و متاثر داوینچی نقاش که در بطن تصویر ژوکوند قرار دارد .این تابلو دو مفهوم را به مبارزه با هم نمی‌خواهد, بلکه در عین این که هر دو مفهوم از آن مستفاد می‌شود, معنای سوم و ناآشنایی به وجود می‌آید که ما به سهولت آن را احساس می‌کنیم, اما از درک و چگونگی پدید آمدن آن عاجز می‌مانیم .هر چند فیلیپ تامسون در سرتاسر کتاب از ارائه یک تعریف جامع و مانع از گروتسک, ناتوان مانده است, اما تلاش می‌کند تا در فصل, در جست و جوی تعریف, با برشمردن عناصری که به‌زعم او چون رشته‌هایی است که در تار و پود گروتسک تنیده شده, به تشخیص گروتسک از دیگر انواع ادبی کمک برساند)) .