سه شنبه, ۱۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 7 May, 2024
مجله ویستا
کلید خود را با ضمانت تحویل دهید
با گذشت بیش از چهار دهه از عمر صنعت مونتاژ و ساخت خودرو در كشور ما، در حال حاضر این صنعت از نظر میزان گسترش كمی، حجم بسیار زیاد سرمایهگذاری و تنوع تولیدات به مرحلهای رسیده كه میتوان گفت مشابه آن را در هیچ یك از كشورهای غرب و جنوب آسیا منطقه خاورمیانه و خلیج فارس نمیتوان سراغ گرفت. به جرأت میتوان گفت كه امروز كشور ایران در میان كشورهای در حال توسعه و نیمه صنعتی جهان از نظر كمی به یك كشور بزرگ خودروساز مبدل شده و چنانچه به جنبههای كیفی تولیدات این صنعت نیز مطابق با استانداردهای جهانی توجه نشان داده شود! تصویر جهانی ایران به عنوان یك كشور به تمام معنا دارای صنعت خودروسازی تكمیل خواهد شد.
صنعت خودروسازی ما علاوه بر نیاز شدید كه به بهرهگیری از تكنولوژی پیشرفته روز به منظور ارتقاءكیفیت تولیدات خود دارد، باید توسعه كمی و كیفی خدمات پس از فروش را چه در دوره كوتاه گارانتی و چه در دوره نسبتاً طولانی تأمین قطعات و خدمات فنی به طور جدی در دستور كار خود قرار دهد چه در دنیای پر از رقابت كنونی ارایه خدمات پس از فروش دوره گارانتی و وارانتی warranty به دلیل تاثیر فوقالعادهای كه در جلب و افزایش میزان خشنودی و رضایتمندی مشتریان دارد، یكی از ابزارهای بسیار مهم تقویت قدرت رقابت خودروسازان محسوب میشود ضمن آن كه تامین قطعات و خدمات در دوره پس از سپری شدن مدت گارانتی یكی از منابع بزرگ تامین درآمد پایدار برای هر خودروساز است به طوری كه امروزه شركتهای بزرگ خودروسازی جهان بیش از ۵۰ درصد سود مورد نظر خود را در دوره خدمات وارانتی كه مدت آن معمولاً حدود ۱۰ سال است به دست میآورند.
در واقع یكی از دلایل پایین بودن قیمت خودروهای ساخت شركتهای مصروف خودروسازی جهان علاوه بر بالا بودن تیراژ تولید، سودی است كه در دوره خدمات وارانتی از رهگذر فروش قطعات نصیب آنها میشود و این از جمله دو مزیت مهمی است كه متأسفانه خودروسازان ما تا حدود زیادی از آن محرومند. یك دلیل مهم این محرومیت پایین بودن تیراژ تولید كارخانههای خودروسازی ما در مقایسه با كارخانههای خودروسازی كشورهایی چون ژاپن، كره جنوبی، آلمان، فرانسه و یا آمریكاست كه در آینده نزدیك خودروسازان كشور چین را هم باید به این مجموعه اضافه كرد.
آنچه مسلم است صنایع خودروسازی ما به پشتوانه تجارب چهل، پنچاه ساله و به بركت سرمایهگذاریهای هنگفتی كه در زیرساختهای این صنایع و صنایع جانبی و قطعهسازی در كشور صورت گرفته از توانمندی بالقوه برای افزایش تیراژ و متنوع ساختن هرچه بیشتر تولیدات خود برخوردارند. اما به دلیل آن كه خودروهای ساخت ایران هنوز با استاندادرهای روز جهان نسبتاً فاصله زیادی دارد و به دلیل مانعتراشی های مكرر پارهای از قدرتهای صنعتی جهان بر سر راه دستیابی صنعت خودروسازی ما به تكنولوژی و دانش پیشرفته و نیز به دلیل آن كه در سالهای گذشته متولیان این صنعت توجهی به بازارهای جهانی و صادراتی نشان ندادهاند،امكان عملی افزایش تولیدات برای صنایع خودروسازی ما وجود ندارد، اما با تلاشهای مجدانهای كه در چند سال اخیر در زمینه ساخت خودروهای ملی به دست مهندسان و صنعتگران داخلی صورت گرفته و با گشایشی كه در بعضی از بازارهای منطقهای و جهانی برای برخی از برندهای ساخت ایران ایجاد شده است، میتوان امیدوار بود كه طی یك دهه آینده اغلب خودروهای ساخت ایران به بازارهای صادراتی راه پیدا كند كه البته همانطور كه در ابتدای این یادداشت به آن اشاره شد یكی از مهمترین عوامل تحقق این هدف ارتقاء قابل ملاحظه سطح كمی و كیفی خدمات پس از فروش خودروسازان ایرانی در بازارهای داخلی و صادراتی است. زیرا هر اندازه كشور ما به هدف آزادسازی اقتصادی و رفع انحصارهای موجود نزدیكتر میشود، راه بازارهای داخلی ما نیز به روی خودروهای خارجی و وارداتی هموارتر خواهد شد و خودروسازان ما ناچار خواهند بود علاوه بر هماوردی با رقبای خارجی در بازارهای صادراتی در بازار داخلی نیز تلاش خود را برای جلب رضایت مشتریان و افزایش قدرت رقابت خود با خودروهای وارداتی صد چندان كنند.
خوشبختانه به تازگی شاهد تصویب طرحی از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در خصوص حمایت از حقوق مصرفكنندگان و الزام خودروسازان به ارایه خدمات پس از فروش در دوره گارانتی و وارانتی به مصرفكنندگان خودروهای ساخت داخل بودهایم كه تصویب نهایی این طرح تاثیر بسزایی در شفافسازی حقوق مصرفكنندگان و وظایف و مسئولیتهای خودروسازان كشور خواهد داشت. اما گرچه اقدام نمایندگان مجلس در تصویب طرح مزبور گام بزرگی به جلو محسوب میشود، ولی منافع دراز مدت و جهانی خودروسازان ما ایجاب میكند كه به منظور حضور پایدار و رو به گسترش در بازارهای داخلی و جهانی، خدماتی بهتر و فراتر از آنچه را كه قانون تعیین میكند به مشتریان خود ارایه دهند و همواره این واقعیت را به خاطر داشته باشند كه در صحنههای رقابت مهمتر از تبلیغات، این خشنودی و رضایت قلبی مشتریان است كه موفقیت هر تولیدكننده و از جمله خودروسازان را تضمین میكند.
خدمات پس از فروش نیز همچون خود صنعت خودروسازی ظرایف و پیچیدگیهای خاص خود را دارد و باید امیدوار باشیم كه برگزاری نخستین همایش خدمات پس از فروش در تهران فرصت مناسبی را برای متخصصان و متولیان صنعت خودروسازی ما برای آشنایی بیشتر با این ظرایف و پیچیدگیها فراهم سازد.
منبع : روزنامه تفاهم
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران رافائل گروسی دولت سیزدهم اصفهان دولت مجلس شورای اسلامی رهبر انقلاب محمد اسلامی نیچروان بارزانی شورای نگهبان مجلس رئیس جمهور
تهران شهرداری تهران زلزله قتل پلیس دادگاه حجاب آموزش و پرورش قوه قضاییه فضای مجازی سلامت شهرداری
خودرو مالیات سایپا مسکن قیمت طلا قیمت خودرو قیمت دلار ایران خودرو بازار خودرو بانک مرکزی حقوق بازنشستگان بورس
نمایشگاه کتاب تلویزیون سینما دفاع مقدس سریال موسیقی تئاتر سینمای ایران نمایشگاه کتاب تهران کتاب صدا و سیما رسانه ملی
دانش بنیان اینوتکس دانشگاه آزاد اسلامی
اسرائیل رژیم صهیونیستی غزه فلسطین حماس رفح جنگ غزه آمریکا روسیه چین نوار غزه اوکراین
پرسپولیس فوتبال استقلال ذوب آهن لیگ برتر لیگ برتر فوتبال ایران لیگ برتر ایران نساجی بازی رئال مادرید سپاهان جواد نکونام
اپل هوش مصنوعی سامسونگ ناسا سرطان مایکروسافت آیفون گوگل ایلان ماسک باتری فضا فضاپیما
بیماران خاص رژیم غذایی کاهش وزن بیمه زیبایی دندانپزشکی فشار خون