پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
مجله ویستا
نهضت نرمافزاری از دیدگاه مقام معظم رهبری
موانع، راهكارها و زمینه ها
مقام معظم رهبری همواره با بیان و ترسیم ویژگیهای نظام آموزشی - پژوهشی مطلوب حوزه و بررسی نكات مثبت و منفی آنها، هم چنین ارائهی راه حلهای مناسب از پیشتازان حفظ، ترمیم و بالندگی حوزههای علمیه بوده است . معظمله در مناسبتهای مختلف و سفرهای پربركتی كه به قم داشتهاند، در جمع طلاب، اساتید، علما و مسئولان اجرایی حوزه برای پیشبرد اهداف بلند حوزهها، طرحها و راهكارهای عملی ارائه فرمودهاند كه برخی از آنها سرآغاز تحولات و دگرگونیهای بزرگی بوده است . ایشان در پیام ارزشمندی كه در پاسخ به نامهی فضلای حوزه داشتند، بر نقش محوری حوزههای علمیه تاكید و دربارهی ضرورت نهضت علمی آزاد اندیشی، تولید علم و نظریهپردازی، احیای مجدد تمدن درخشان اسلام و ... مطالب مهم و بنیادینی را ارائه فرمودهاند . تحلیل محتوای این پیام میتواند رهنمودهای ایشان را در دو محور نظارت لازم و بایستهها و موانع و مشكلات نوآوری این حركت علمی روشن سازد .ایشان در این پیام به برخی آفات و آسیبهایی كه حوزههای علمیه را تهدید میكند، اشاره كردهاند كه باید در رفع و تقلیل آنها كوشید و همچنین به بایستههایی اشاره كردهاند كه گسترش و تقویت آنها میتواند زمینهی رشد و بالندگی تمدن اسلامی را موجب گردد .
بایستههای نهضت نرمافزاری در نامهی مقام معظم رهبری:
۱ . ایجاد نشاط اجتهادی;
۲ . تولید فكر علمی و دینی;
۳ . شجاعت نظریهپردازی و مناظرهی روشمند;
۴ . وفاداری به اصول، اخلاق و منطق;
۵ . آزادی، مناظره، نقد و انتقاد;
۶ . تعیین حد و حدود آزادی، اخلاق و منطق;
۷ . ادب استفاده از آزادی;
۸ . آزادی بیان، مقید به منطق و اخلاق;
۹ . رواج حریت، تعادل، عقلانیت و انصاف، در مباحث علمی;
۱۰ . تضارب آرا و عقول;
۱۱ . شناختشبهات و پاسخگویی به شبهات و پرسشهای نظری;
۱۲ . حمایتحكومت اسلامی از نهضت نرمافزاری;
۱۳ . تولید نظریه در چار چوب اسلام;
۱۴ . تبدیل «تولید نظریه و فكر» به ارزش عمومی در حوزه و دانشگاه;
۱۵ . تقدیر از نظریهپردازی و نظریهپردازان;
۱۶ . اعادهی هویت و عزت جهان اسلام;
۱۷ . بهرهگیری از مساعدت مراجع عظام;
۱۸ . همكاری و مشاركت «اساتید و محققان برجستهی حوزه» ;
۱۹ . نقد متون ترجمهای;
۲۰ . دوران خلاقیت و تولید در عرصهی علم;
۲۱ . نهادینه شدن «جنبش پاسخ به سؤالات» ، «مناظرات علمی» و «نظریهپردازی» .
آفات و آسیبهای نهضت نرمافزاری
۱ . پیدایش روحیهی یاس و ناامیدی;
۲ . جمود و تحجر;
۳ . خودباختگی علمی و فرهنگی;
۴ . هتاكی و مسئولیت گریزی;
۵ . فروغلطیدن در مرداب «سكوت و جمود» ;
۶ . شتابزدگی;
۷ . هرج و مرج فكری و علمی;
۸ . دیكتاتوری;
۹ . جدال و مراء;
۱۰ . افتادن در گرداب «هرزهگویی و كفرگویی» ;
۱۱ . سیاستزدگی و سیاستزدایی;
۱۲ . نفوذ صاحبان قدرت، ثروت و تریبون;
۱۳ . گسترش فرهنگ فاسد بیگانه;
۱۴ . منزوی شدن صاحبان خرد و اندیشه;
۱۵ . انفعال و عقبگرد جامعه و حكومت;
۱۶ . تكرار خود;
۱۷ . ترجمه غرب;
۱۸ . و ... .
با بررسی و تحلیل بیانات مقام معظم رهبری حول نظامآموزشی و پژوهشی حوزه، این نتیجه به دست میآید كه اگر حوزهی علمیه بخواهد همچون گذشته پرچمدار تمدن اسلامی باشد و این انقلاب و نظام را (كه خود محصول تلاش حوزه است) یاری رساند و جهان اسلام بلكه غیرمسلمانان را نیز تحت پوشش قرار دهد، باید نظام آموزشی و پژوهشی خود را به گونهای طراحی كند كه در عین وفاداری به اصول و ارزشها و پایبندی به فقه سنتی و جواهری، پویایی و نشاط علمی را توسعه داده و در جریان تحولات فكری و اجتماعی جهان معاصر قرار گیرد و نیازمندیهای نسل جوان و شیفتهی معنویت را شناخته و در كانون توجه خود قرار دهد . در این صورت است كه شبهات شناخته و پاسخ داده میشود . فرهنگ تفقه و تولید، جایگزین ترجمه میشود و در یك كلمه جهان، شاهد درخشش مجدد تمدن اسلام و گرایش نسل نو و محقق و اندیشمند معاصر به فرهنگ اسلام ناب محمدی خواهد بود . مقام معظم رهبری در دو دههی گذشته، همواره به ایجاد نظم و برنامهریزی مناسب و روز آمد، در حوزههای علمیه تاكید و راه حلهای متناسب و عملی را هم ارائه فرمودهاند، اینك به منظور تبیین هر چه بیشتر محتوای نامهی مقام معظم رهبری به فضلای حوزهی علمیه دیدگاههای آموزشی - پژوهشی معظمله و راهكارهای ارائه شدهی ایشان را میآوریم تا این رهنمودها چراغ راه مدیران و برنامهریزان حوزهی علمیه قرار گیرد .دیدگاههای آموزشی مقام معظم رهبری (۱)
۱ . نظامدهی به آموزش
... از جمله چیزهایی كه حوزه احتیاج دارد، یك نظام تعلیم و تعلم است تا در آن، وقتها هدر نرود . امروز، دیگر روزی نیست كه ما اجازه بدهیم، یك روز یا یك ساعت از عمر جوانی متدین و آماده برای تلاش و مجاهدت در راه دین، هدر رود ... البته امروز، كارهایی انجام گرفته است . امتحانهای نوبهای هست، امتحان خوب است . مدارس تخصصی هست كلاسهای رشتههای تخصصی به وجود آمده و مقررات و ضوابطی گذاشته شده است، لیكن بایستی اینها به حد یك نظام درسی كامل، یا یك نظام كاری كامل برسد (۲) .
۲ . تخصصی شدن رشتههای درسی
در پرتو تخصصی شدن، میبایست نظام درسی حوزه را برای گرایشهای مختلف برنامهریزی كرد و مواد و موضوعات، متون درسی، تربیت استاد و امكانات آموزشی مناسب را برای هر رشته را پیشبینی نمود .
... طلبهها باید تقسیم بشوند . عالم دین فقط آن كسی نیست كه فقیه میشود و قدرت استنباط و اجتهاد پیدا میكند . برخی این قدرت را اصلا پیدا نمیكنند ... اما همین آدم میتواند یك مبلغ بسیار خوب و زبردستی باشد ... پس استعداد در حوزههای علمیه متفاوتند . اینها نظم حوزهاست . ما به این نظم احتیاج داریم (۳) . ... ارتباط شما با مسائل جهانی، با فرهنگهای جهانی، با مطبوعات جهانی، با كتابها با نوشتجات و با پیشرفتهای فرهنگی و علمی، از این نظر فوقالعاده حایز اهمیت است كه شما را تكمیل خواهد كرد . امروز در جامعهی ما، آن كسانی كه بتوانند با زبانهای زندهی دنیا صحبت كنند و معارف الهی و پیشرفتهای فكری و فرهنگ اسلامی را برسانند، خیلی كم هستند و این خلاء باید به گونهای پر شود .
مجموعهای از علوم انسانی و غیره كه دارای تاثیر در استنباط و تنقیح موضوعات فقهیاند، باید مورد عنایت قرار گیرند و فقیه این دوران، با همه ابزارهای استنباط صحیح، مجهز گردد (۴) . با عنایتبه مطالب یاد شده و نظرات راهگشای مقام معظم رهبری، روشن میشود كه حوزه نیاز دارد كه در مواد درسی خود تجدید نظر كند، همچنین ضروری است كه نظام حوزه، با توسعه رشتههای خود، در علوم مختلف اسلامی سرمایهگذاری كند و دانشهای دخیل و مرتبط با آن را جستجو نماید و در نظام درسی خود بگنجاند .
۳ . تركیب سرعت و اتقان
نظام برنامهریزی حوزه باید به گونهای باشد كه از عمق و دقت دانش پژوه نكاهد و تحصیلات سطحی و ساده باب نشود، از سوی دیگر، طلاب را زمینگیر نكند و سالیان سال در وادی مقدمات نمانند . تركیب سرعت و اتقان، از دقایق برنامهریزی آموزشی است . این كار خود مستلزم اجرای برنامههای فراوانی است . مقام معظم رهبری برای رسیدن به این مهم، امور زیر را توصیه فرمودهاند:
الف . حذف زواید;
ب . عبور سریعتر از مقدمات;
ج . استفاده از ابزارهای نو .
چه لزومی دارد كه ما حرف ابن هشام را بخوانیم؟! مغنی درس خارج نحو است، ما میخواهیم خارج نحو بخوانیم؟ ما میخواهیم بدانیم «واو» در چه معنایی استعمال میشود (۵) . ... من به برادرانی كه برنامهریز این مدرسه و مدارس اینچنینی هستند، سفارش میكنم كه هر چه زودتر شاگردان و متعلمان، (چه خواهران و چه برادران) رابه ذیالمقدمه (معارف و فقه اسلامی) برسانند . هر چه زودتر و در كمترین وقت ممكن از مقدمات عبور كنند، ضمن این كه آموزش باید متقن و دقیق و محكم انجام بگیرد (۶) . ... حوزه باید راه را بر نوآوری علمی و فنی فرزندان خود باز كند ... همین سخن دربارهی سنتهای ساختاری و شیوههای تعلیم و تعلم، جاری است . بیشك در این مقوله، بسی اندوختههای ارزشمند هست كه مزایای نظام حوزهای به شمار میآید (۷) .
۴ . جهتگیری درسی
نظام آموزشی حوزه، باید نیازهای جامعه را در نظر بگیرد و متناسب با آن، مواد، متون و مباحث آموزشی، رشتههای تخصصی، تعداد دانشپژوهان هر رشته، توزیع امكانات و ... را سامان بدهد . نظام آموزشی حوزه، باید خود را به واقعیات جامعه نزدیك كند و مشكلات فقهی، اقتصادی، حقوقی، اخلاقی و ... جامعه خود و جوامع بشری را پیدا و مطابق با آنها برنامهریزی آموزشی بكند . ... ما معتقدیم كه حوزهی علمیه، دو كار باید بكند: اول . پایبندی به سنتهای ارزشمندی كه در حوزه وجود داشته است ... دوم . طراحی یك شیوهی جدید برای درس خواندن با حفظ آن سنتها . این شیوهی جدیدی كه میخواهیم طراحی كنیم، باید چه كاره باشد؟ اصلا تكلیفش چیست؟ تكلیفش این است كه درس خواندن ما را به سمت نیازهای یك جامعه اسلامی - نه در سطح ایران، بلكه در سطح جهان - جهتبدهد ... (۸)
۵ . تجدیدنظر در كتابهای درسی
نقد كتابهای درسی حوزه، از سالیان پیش مطرح بوده است، بزرگانی چون شهید صدر، مرحوم مظفر و ... گامهای عملی بزرگی در این راه برداشتهاند . دربارهی تجدیدنظر و یا جایگزینی كتابهای موجود، چند نظریه وجود دارد: الف . برخی معتقدند، این كتابها كارآمدی خود را نشان دادهاند و بزرگان حوزه هم محصول همین نظام آموزشی و كتابهای آن است، لذا نباید دستبه تركیب این كتابها بزنیم . مقام معظم رهبری دربارهی این دیدگاه چنین فرمودهاند: ... یكی دیگر از مشكلات حوزهی علمیهی قم و حوزههای علمیهی دیگر، كتابهای درسی است . ... بعضیها میگویند: فلان عالم بزرگ هم همین كتابها را خوانده است! انقلابیترها میگویند: امام هم، همین درسها را خواند كه امام شد! آیا واقعا امام همین درسها را خواند و امام شد؟ اینطور نیست، امام، جوهر مخصوصی بود . وانگهی، در زمانی كه امام راحل این كتابها را میخواندند تا حالا شصتیا هفتاد سال، فاصله شده است ... (۹) ب . برخی دیگر از حوزویان، گمان میكنند دیگر شخصیتی یافت نمیشود كه كتابی را تالیف كند تا بتوان آن را در زمرهی متون درسی حوزه قرار داد . معظمله در رد این نظریه فرمودهاند: ... میگویند: ما كه نمیتوانیم شهید ثانی بشویم .اولا: خیلی از فقهای امروز ما از فقهای گذشته واردترند . من نمیگویم كه رتبهی علمی اینها بیشتر است، شاید اگر در زمان آنها بودند نمیتوانستند مثل آنها باشند اما سطح معرفتبسیاری از اینها، بالاتر از فقهای گذشتهی ماست ... (۱۰) ج . عدهای دیگر معتقدند عبارت مغلق و پیچیدهی كتابهای درسی موجود، باعث میشود طلبه عمیق و تیز فهم شود و توانایی استنباط پیدا كند . مقام معظم رهبری در رد این دیدگاه چنین فرمودهاند: امروز در دنیا تمرین میكنند كه مشكلترین مطالب را، به سادهترین زبانها بیان و فرموله كنند . رمز میگذارند تا با گفتن یك كلمه، مخاطب ده كلمه را بفهمد، اما ما بیاییم عبارت مشكلی را برای بیان مطلبی انتخاب كنیم؟! (۱۱) د . عدهای از مدافعان كتابهای موجود چون خود با این كتابها مانوس هستند و سالها آنها را تدریس كردهاند، گمان میكنند تغییر آنها ممكن نیست . ... این كتابها كه از آسمان نازل نشده است . یك روز هم كتابهای درسی دیگری بود . مگر ریاض كتاب بدی است؟ یك روز در حوزههای علمیه ریاض میخواندند ... آیا حالا هم ریاض بخوانیم؟! (۱۲) ه . جمعی دیگر از حوزویان، تغییر كتابهای درسی را موجب سطحی شدن و ساده پسند شدن طلاب میدانند، لذا با تجدیدنظر در كتابهای درسی حوزه مخالفاند . ... آن روز، یكی از دوستان ... كه من خاطرش را خیلی گرامی میدارم گفت: اینطور نمیشود كه در حوزه، جنس پلاستیكی درست كرد، باید مطول و بعد معالم و بعد قوانین و ... را از اول تا آخر خواند . من گفتم: نمیگویم جنس از پلاستیك درست كنید، بلكه میگویم امروز در دنیا، از جنسی كه از آهن سختتر است، صفحهای نازكتر از كاغذ درست میكنند . (۱۳) مقام معظم رهبری معتقدند تغییر و تدوین كتابهای درسی حوزه از وظایف مدیریتحوزه است . ... مگر میشود این همه مجموعههای انسانی با این عظمت و با این همه استعداد، در كتابهای درسی نوآوری نداشته باشد؟! چنین چیزی نمیشود . این همه كارها را چه مركزی باید انجام دهد؟ این كارها را بایستی مدیریتحوزه بكند (۱۴) . معظمله هم چنین معتقدند تنظیم و تدوین مجدد كتابهای درسی كاری دسته جمعی است نه فردی و برای این كار باید گروههای كارشناسی تشكیل شود . ... باید لجنههایی از فضلای بزرگ حوزهی علمیه بنشینند و یك دوره فقه از طهارت تا دیات، به زبان ساده بنویسند كه كار شرح لمعه را بكند و كیفیت استدلال را نشان بدهد ... (۱۵) ... البته، كارهای فردی انجام گرفته و فردی، مخلصی، مصلحی، دلسوزی، كتابی نوشته، تخلیص كرده، كتاب نویی آورده، درس جدیدی گفته و یا مطلب تازهای آورده است، اما كار فردی به جایی نمیرسد، كار باید جمعی باشد . (۱۶) مقام معظم رهبری معتقدند كه باید در تدوین كتب درسی، اصل بر تسریع فراگیری باشد و استفاده از وقت طلاب اولویت داشته باشد، به نحوی كه در حداقل زمان، حداكثر مطلب آموخته شود . ... باید كتابهای درسی تغییركند، بنای بر تغییر هم، باید بر صرفهجویی در وقت طلبه باشد . (۱۷) ... ما اگر زمان را كوتاه كنیم، بعد در این مدت، چیزهای دیگری هم یاد خواهد گرفت ... اگر در وقت صرفهجویی كنیم، طلبه میتواند به تعلیم زبان خارجی هم بپردازد . (۱۸)
ویژگی و شرایط نظام پژوهشی مطلوب از دیدگاه مقام معظم رهبری
پژوهش و تحقیق در نظامهای آموزشی دنیا ركن اساسی و مایهی بقای آن است . شاخص رشد و یا عقبماندگی هر مجموعهی آموزشی و تحقیقی، به چگونگی و جایگاه پژوهش آن بر میگردد، از این رو، برای تحول و پیشرفت در حوزه، باید به نظام پژوهشی آن، عنایت ویژه بشود . نظام پژوهشی مطلوب، علاوه بر تامین نیازمندیهای داخلی خود و رشد دانشپژوهان حوزه، باید معظلات فكری، دینی، اجتماعی، حكومتی و ... نظام و مردم را هم پاسخگو باشد . ... كار سوم، تحقیق و تالیف در مسائل علمی است، چه كارهایی كه از بیرون به حوزه عرضه میشود و چه كارهایی كه متعلق به خود حوزه است و به محققان و مؤلفانی كه كتابهایی بنویسند كه حاوی تحقیقات جدید در مسائل فقهی است و شیوههای نوین استنباط را بیان میكند ... و چه كتابهای درسی . (۱۹)اهداف نظام پژوهشی حوزه
بخش پژوهش و حوزه، باید با تعیین اهداف كوتاه مدت و بلند مدت خود و متناسب با آن، سازماندهی و برنامهریزی داشته باشد . مهمترین اهداف نظام پژوهشی حوزه میتواند امور زیر باشد:
۱ . تعمیق تفكر دینی اصیل در جامعه
حوزه بایستی به سمت عمق بخشیدن به تفكر دینی جامعه، حركت كند و دربارهی تك تك عقاید و افكار بنیادین اسلامی، در سطوح مختلف سنی، برنامهای منظم داشته باشد . ... چیزی كه امروز در جامعهمان لازم داریم و باید در حوزهها، پایههای آن گذاشته بشود، عبارت از عمق بخشیدن به تفكر اسلامی در ذهن مردم است ... عمق گرفتن تفكر اسلامی، چیز مهمی است . (۲۰)
۲ . شبههشناسی و رفع آن
سؤال و شبهه در هر عصری و هر ملتی امری طبیعی و اجتنابناپذیر است . در عصر حاضر با گسترش وسایل ارتباط جمعی، سرعت نشر شبهات بالا رفته و نسل جوان پژوهشگر امروزی دنبال پاسخ روشن و قانع كننده است . حوزههای علمیه هم باید برای شبهات پاسخی بیابند و هم در جایگاه نظریهپرداز مذهبی، حافظ هویت فكری، دینی و فرهنگی جامعه باشد . ... امروز جوانان ما، با ایمان كاملی از اسلام دفاع میكنند، اما آن لحظهای كه وسوسهگری، آنهارا وسوسه بكند، یا خودشان دچار تامل و مطالعه ذهنی بشوند، ممكن استسؤالاتی برایشان مطرح بشود . این سؤالات را ما روحانیون و دستگاه روحانیتباید جواب بدهیم . (۲۱)
۳ . تامین نیازهای نظام
نظام اسلامی در ایران، تجربهای نوپاست كه در جهان دینگریز امروزی عرض اندام كرده است . این نظام، مدعی است كه دین برای ادارهی جامعه از گهواره تا گور برنامهی عملی دارد . حوزهی علمیه، پشتوانهی پژوهشی و دینی نظام، در حوزهی عقیدتی است . ... امروز اگر غیر از كار روی احكام و معارف و به دست آوردن اندیشههای استوار اسلامی - كه قابل ارائه است - دستبه كار دیگری بزنید، جفا و حیف است (۲۲) . علمای دین و حوزههای علمیه، باید از وضعیت و موجودیت نظام مطلع باشند، نقایص را بشناسند و پیشرفتها را بدانند ... حوزهی علمیه و علمای دین و جوامع دینی و روحانی، نمیتوانند از وضع نظام بیخبر باشند و بیخبر بمانند و این بیخبری را تحمل كنند . (۲۳)
راهكارهای نظام پژوهشی مطلوب از دیدگاه مقام معظم رهبری
از دیدگاه مقام معظم رهبری برای رسیدن به نظام پژوهشی مطلوب، امور زیر لازم و ضروری است:
۱ . گسترش كارهای گروهی
... كارهای ما، دسته جمعی نیست . من یك وقت عرض كردم كه از این جهت، مثل جناب ابیذر هستیم . كه «یعیش وحده و یموت وحده» همه كارهای ما تنهاست ... كار دسته جمعی، اشتراك مساعی، ابزارهای مناسب را جمع كردن و آوردن، اینها كارهای جدید دنیا است . (۲۴)
۲ . تهیهی ابزارها و شیوههای مناسب
... الان، یك كتابخانهی عظیم را در چند دیسك كوچك جای میدهند ... . امروز دنیا اینطوری شده است . باید از اینها استفاده كرد و بهره برد . (۲۵) ... این مجموعهای كه امروز به یك معنا، چشم امید جهانی به او است و مایهی اتكا و امید امروز و آینده كشور است، باید خودش را با شرایط و امكانات و پیشرفتهای زمان هماهنگ كند ... (۲۶)
۳ . تاسیس و رواج مراكز تخصصی - پژوهشی
... حوزه باید مراكز متعدد تحقیقاتی داشته باشد، تا در تمام این زمینهها، مثل یك مجموعهی تولیدی مرتب و مدرن كار كند و محصول بدهد، اگر چنانچه دستگاه (نظام) در مسالهای دچار سؤال شد، مثل مسالهی زمین، موسیقی، سیستم اقتصادی، روابط خارجی، مسائل پولی و ... بداند كه مركزی اینگونه سوال را جواب میدهد . (۲۷)
۴ . ابتكار و خلاقیت
نظام پژوهشی حوزه نباید خود را محصور در تولیدات گذشتگان بكند و اگر هم تولیدی داشته باشد صرفا تكرار و مشابهسازی نباشد، بلكه باید با حمایت از نیروهای مستعد و خلاق راه ارائهی افكار نو و مبتكرانه را باز كند . حوزهی علمیه، یك كارخانهی عظیم انسانی است كه باید دایم تولید كند، حوزه باید كتاب و آدم و عالم و متدین و فكر و حرف تازه تولید كند . ... ما در باب علمیات هم نمیگوییم راه بسته است، در مسالهای كه همهی فقها، قرنهاست كه آن را تنقیح كردهاند، شما كه مجتهد هستید، امیدوارید كه شاید حرف تازهای پیدا كنید ... ما بایستی مسائل اقتصادی و نظامی و سیاستخارجی و ارتباط اخلاقیمان را از دین در بیاوریم . خیلی از مسائل فردیمان را باید بازنگری كنیم، تعارف كه نداریم . (۲۸)
۵ . اطلاع دقیق از فرهنگ جهانی
نظام تحقیقاتی و پژوهشی حوزه، نباید خود را از جهان منقطع كند و تنها به پرسشهای درونی خود پاسخ بگوید و صرفا برای خود حدیث نفس كند، بلكه باید با افكار و فرهنگهای جهانی، با واقعبینی برخورد كند، دیدگاهها وایدههای درست را گزینش و نكات نامطلوب آنان را نقد و سستی آنها را بر ملا سازد . امروز، شما باید بدانید و در جریان باشید كه مثلا در مقولهی جامعهشناسی، در دنیا چه نظرات و چه ایدههایی هست و چه فكرهایی میجوشد، گاهی در این فكرها، عناصر مطلوبی هست، آن را جذب كنید . عناصر نامطلوبی هم هست، قبل از آنكه بیاید، دفاع مناسبش را آماده كنید . (۲۹) نظام پژوهشی حوزه باید در زمینه اطلاع از موضوعات جهانی، روز آمد باشد و در جریان سیر تفكرات علمی، فلسفی، كلامی و ... قرار داشته باشد . نظام پژوهشی حوزه باید از تمامی ابزارها و امكانات امروزی نهایتبهرهبرداری را بنماید تا افكار نورانی اسلام را به اقصی نقاط جهان منتقل كند . امروز در دنیا، در زمینههای گوناگون، در ذهنیات، مسائل اجتماعی، در تاریخ و در اقتصاد، افكار و فلسفههایی ارائه میشود كه پاسخهایی برای این گونه مباحث گوناگون وجود دارد . (۳۰) حوزه باید در متن حوادث علمی عالم باشد، امروز، شما باید بدانید و در جریان باشید كه مثلا در مقولهی جامعهشناسی، در دنیا چه نظرات و چه ایدههایی هست و چه فكرهایی میجوشد . (۳۱)
۶ . تحقیقات مفید و كارآمد
نظام پژوهشی حوزه، باید نیازهای درونی خود، جامعه و جهان را بشناسد و مطابق با آنها برنامهریزی كند . روند تحقیقات حوزه، باید به گونهای باشد كه علاوه بر شناخت نیازهای موجود، با آیندهنگری نیازها و شرایط دهها سال بعد را هم پیش بینی و راه علاج آن را بیابد . امروز، ما برای آینده و جامعه، به مطالب دیگری نیاز داریم كه در قرآن و حدیث هست ... امروز، اگر ما ... خود را برای پنجیا ده سال دیگر آماده نكنیم، با مشكلات مواجه خواهیم شد . (۳۲)
۷ . تریبونهای آزاد
برگزاری مستمر نشستهای علمی - پژوهشی در حوزه در زمینههای مختلف، روح پژوهش و تحقیق را احیا و پرورش میدهد . این كار علاوه بر تولید و نظرات جدید، به تربیت و تكامل نیروهای محقق و پژوهشگر هم كمك شایانی میكند . خامسا ایجاد محیطهای باز برای پژوهش افكار است، باید این كار در حوزه انجام بشود و از چیزهایی است كه حوزه را زنده خواهد كرد ... . مثلا برای فقه، مجمع بررسی مباحث تازه فقهی، مركب از هفت، هشت، ده نفر طلبه فاضل ایجاد شود و اینها مركزی داشته باشند و جلساتی تشكیل بدهند و سخنرانیهای فقهی بگذارند، تا هر كس هر خطابه و مطلب و فكر جدید در فلان مسالهی فقهی دارد - از طهارت تا دیات - به آنجا بیاورد و آنها نگاه كنند، اگر دیدند اركانش درست است و متكی به بحث و استدلال طلبگی است، عالمانه طرح شده است، آن را در فهرستبنویسند و در نوبتبگذارند تا این كه آن فرد روزی بیاید و در حضور جماعتی كه اعلان میشود خواهند آمد، سخنرانی كند و آن مساله را آزادانه تشریح نماید و یك عده هم آنجا اشكال كنند ... مجمعی شبیه همین، برای كلام باشد ... (۳۳) .۸ . نشریات تخصصی
یكی دیگری از ابزارهای گسترش و تولید علم در عرصههای پژوهش، گسترش و راهاندازی مجلات تخصصی در علوم و فنون مختلف حوزوی است . اینك این تجربه در حوزههای علمیه كم و بیش در حال اجرا است و جای توسعه هنوز وجود دارد . ... در دایرهٔ المعارفها، فقه ما را بعد از فقه اباضیه میآورند . از این فقه غنی، كسی خبر ندارد . اینها را بیرون بیاورید، تا در مجلات علمی دنیا منعكس بشود . (۳۴)
به امید روزی كه مسئولان و مجریان حوزه، با نصبالعین قرار دادن این رهنمودها و با هدایت مراجع عظام و برنامهریزی دقیق، طلاب كوشا و مشتاق حوزههای علمیه را به اعلا درجهی علم و فقاهت و دیانتبرسانند تا جهان از فیض وجود آنها بهرهمند شوند . چون: «منه یفیض العلم الی سایر البلاد .»
پینوشتها:
۱ . سخنان مقام معظم رهبری كه در این نوشتار به آنها اشاره شده است، از كتاب حوزه و روحانیت در آیینهی رهنمودهای مقام معظم رهبری، جلد ۱ و ۲ اقتباس شده است .
۲ . سخنرانی در جمع طلاب حوزهی علمیهی مشهد، ۴/۶/۶۹ .
۳ . سخنرانی در جمع طلاب مدرسه در راه حق . ۷/۶/۶۳ .
۴ . پیام به جا معهی مدرسین به مناسبت تشكیل شورای عالی حوزه، ۲۴/۸/۷۱ .
۵ . سخنرانی در دیدار با مدرسان و طلاب حوزهی علمیه، ۲۷/۶/۶۳ .
۶ . پیام به جامعهی مدرسین به مناسبت تشكیل شورای عالی حوزه، ۲۴/۸/۷۱ .
۷ . همان .
۸ . سخنرانی در جمع طلاب مدرسهی عالی شهید مطهری، ۳۰/۹/۶۲ .
۹ . سخنرانی در دیدار با مدرسان و علمای حوزهی علمیهی قم، ۳۰/۱۱/۷۰ .
۱۰ . همان .
۱۱ . سخنرانی در جمع فضلا و نخبگان حوزهی علمیهی قم . ۱۴/۹/۷۴ .
۱۲ . همان .
۱۳ . سخنرانی در دیدار با علما و مدرسان حوزهی علمیه، ۳۰/۱۱/۷۰ .
۱۴ . همان .
۱۵ . سخنرانی در جمع فضلا و نخبگان حوزهی علمیه قم، ۱۴/۹/۷۴ .
۱۶ . سخنرانی در دیدار با علما و مدرسان حوزهی علمیه، ۳۰/۱۱/۷۰ .
۱۷ . سخنرانی در جمع فضلا و نخبگان حوزهی علمیه، ۱۴/۹/۷۴ .
۱۸ . همان .
۱۹ . سخنرانی در جمع فضلا و نخبگان حوزه، ۷/۹/۶۸ .
۲۰ . سخنرانی در جمع طلاب حوزهی علمیهی مشهد، ۱۰/۶/۶۷ .
۲۱ . سخنرانی در دیدار با علما و روحانیون غرب تهران، ۱۶/۲/۶۱ .
۲۲ . سخنرانی در دیدار با علما و روحانیون اردبیل، ۳۰/۴/۶۶ .
۲۳ . سخنرانی در دیدار با علما و مدرسان حوزهی علمیه، ۳۰/۱۱/۷۰ .
۲۴ . سخنرانی در جمع طلاب و علوم دینی در مدرسهی فیضیه، ۱/۱۲/۷۰ .
۲۵ . سخنرانی در بازدید از مركز تحقیقات كامپیوتری، ۱۴/۱۰/۷۱ .
۲۶ . همان .
۲۷ . سخنرانی در دیدار با مجمع نمایندگان طلاب، ۷/۹/۶۸ .
۲۸ . سخنرانی در دیدار با علما و مدرسان حوزهی علمیهی قم، ۳۰/۱۱/۷۰ .
۲۹ . سخنرانی در جمع طلاب دینی، در مدرسه فیضیه، ۱/۱۲/۷۰ .
۳۰ . همان .
۳۱ . همان .
۳۲ . سخنرانی در دیدار با علما و روحانیون غرب تهران، ۱۶/۱۲/۶۱ .
۳۳ . سخنرانی در جمع فضلا و نخبگان حوزهی علمیهی قم . ۱۴/۹/۷۰ .
۳۴ . سخنرانی در جمع علما و مدرسان حوزهی علمیهی قم، ۳۰/۱۱/۷۰ .
منبع:ماهنامه پیام حوزه، شماره ۳۷
تهیه و تنظیم: عسگر سپهوندی
منبع : خبرگزاری فارس
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران اسرائیل غزه مجلس شورای اسلامی دولت نیکا شاکرمی معلمان رهبر انقلاب دولت سیزدهم مجلس بابک زنجانی شهید مطهری
آتش سوزی پلیس تهران قوه قضاییه پلیس راهور هلال احمر سیل شهرداری تهران آموزش و پرورش فضای مجازی سلامت سازمان هواشناسی
قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بازار خودرو خودرو دلار بانک مرکزی ایران خودرو حقوق بازنشستگان سایپا کارگران تورم
سریال نمایشگاه کتاب جواد عزتی تلویزیون عفاف و حجاب کتاب مسعود اسکویی سینما رضا عطاران سینمای ایران دفاع مقدس فیلم
مکزیک
رژیم صهیونیستی فلسطین آمریکا جنگ غزه حماس نوار غزه چین انگلیس اوکراین ترکیه یمن افغانستان
استقلال پرسپولیس فوتبال سپاهان علی خطیر لیگ برتر لیگ برتر ایران تراکتور لیگ قهرمانان اروپا رئال مادرید باشگاه استقلال بایرن مونیخ
هوش مصنوعی هواپیما تبلیغات تلفن همراه اپل گوگل همراه اول مدیران خودرو ناسا عیسی زارع پور وزیر ارتباطات
کبد چرب فشار خون بیمه کاهش وزن بیماری قلبی دیابت مسمومیت داروخانه