دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 6 May, 2024
مجله ویستا


بهره‌برداری از نوآوریهای آکادمیک


بهره‌برداری از نوآوریهای آکادمیک
نوشتهٔ حاضر، به بررسی مالكیت نوآوریهای آكادمیك و مكانیزم بهره‌بردا ری از آنها كه شامل بكارگیری پاركهای فناوری نیز می‌شود، می‌پردازد. نتیجهٔ بررسی ثبت اختراعات آكادمیك كه در یك بانك اطلاعاتی با نام "ثبت بین‌المللی اختراعات "[۱] انجام شد، تفاوت موجود میان دول اتحادیهٔ اروپا، ژاپن و آمریكا را روشن نمود.
● معرفــــی
الف- دورنـــــما
بین سیاستگذاران در زمینهٔ نوآوری، متداول است كه در مقایسهٔ دو شاخص علم و فناوری برای آمریكا، ژاپن و اتحادیهٔ اروپا، به "پارادوكس اروپایی"[۲] هرچند در اروپا پراكندگی هزینهٔ عمومی برای تحقیق و توسعه، قابل مقایسه با آمریكا و مشخصاً بیش از ژاپن است، بازگشت این سرمایه كه در قالب ثبت اختراعات انجام‌شده بواسطهٔ سرمایه‌گذاری شركتها در تحقیق و توسعه، اندازه‌گیری شده، پایین است.
این نتیجه‌گیری كه براساس ارزشهای میانگین شاخصهای اتحادیهٔ اروپا بدست آمده است، به وضعیت موجود یونان بسیار مرتبط است كه از یك سو عملكرد فوق‌العاده در پراكندگی علمی و از سوی دیگر، فقر عملكردی شدید در ثبت اختراعات را نشان می‌دهد.
اگر كسی بخواهد دلیل وضعیت كنونی یونان را معین نماید، باید بداند توسط چه كسی و با چه وسیله‌ای، از یك سو تحقیقات صورت گرفته و از سوی دیگر اختراعات ثبت شده است. عمدهٔ تحقیقات، در دانشگاهها و مؤسسات تحقیقاتی كه اغلب تحت نظارت دولتی هستند انجام می‌پذیرد.
ب- اهــــداف ایـــن كـــــــار
هرچند "دانشگاه ملی فنی آتن"[۳]، با درماندگی تمام در ثبت اختراعات خود ضعیف است، اما با این وجود، در تحقیق و توسعه بحدی فعال است كه خدمات علمی و تكنولوژیك ارائه می‌كند. در این فعالیت دوم [تحقیق و توسعه]، این دانشگاه در صف مقدم توسعهٔ دانشگاههای اروپاست، آنچنانكه بعنوان پارك فناوری و "مركز منابع فناوری"[۴] عمل می‌كند كه ۸۵ آزمایشگاه آن، انبوهی از خدمات را به شیوه‌ای سازمان‌یافته ارائه می‌كنند. بعضی از این آزمایشگاه منبع انحصاری چنین خدماتی در كشور هستند (لابراتوار فعالیتهای بندرگاهی، جدول زلزله‌نگاری، مدل‌سازی یدك‌كش كشتی و آزمایشگاه مایكروویو و فیبر نوری)[۵]. مجموع درآمد حاصل از فعالیت رقابتی قراردادی بین R&D ها در سال ۱۹۹۸ برابر با ۳۰ میلیون یورو (حدود ۳۳/۳۳ میلیون دلار)[۶] بود كه ۲۰ درصد آن توسط سرویسهای خدماتی كسب شده‌بود. این اعداد از لحاظ استاندارد اروپا برای دانشگاهی با ۷۳۰ محقق و پرسنل تحصیل كرده كاملاً اعداد بزرگی است و اگر به این نكته توجه كنیم كه محقق یا دانش‌آموز تحت تحصیل در كشور یونان، هزینهٔ ماهیانهٔ كمتری نسبت به آمریكا دارد، این اعداد حتی قابل مقایسه با استانداردهای آمریكا نیز هست.
نتیجهٔ مستقیمی كه از این تحقیق ماهرانه می‌توان گرفت، این است كه تعداد داوطلبان كسب دكترا حدود ۱۰۰۰ نفر است كه ۹۰ درصد آنها از طریق پروژه‌های تحقیقاتی حمایت مالی می‌شوند و فقط ۱۰ درصد آنها از بورس تحصیلی استفاده می‌كنند.
بنابراین عجیب است كه تمام این فعالیتهای علمی به نوآوریهای تجاری كاربردی منجر نمی‌شود. سیستم دانشگاه در چنین شرایطی كه نتایج تحقیق از بین نمی‌رود، در ادامه شرح داده خواهد شد.
● همكـــــــاری بین مؤســسات آكادمیك و پاركهای فنـــــاوری
طی ۳۰ سال گذشته در مناطق بسیاری از جهان، پاركهای علمی و فناوری بعنوان بخشی از ساختار انتقال فناوری و توسعهٔ اقتصاد مبتنی بر فناوری تأسیس شدند. ازدیاد پاركهای علمی و فناوری نشان می‌دهد كه نوع مناسبی از محیط و ساختار تجاری بعنوان عاملی مهم در موفقیت شركتهای فناوری مدرن و توسعهٔ اقتصاد بومی شناسایی شده‌است.
همچنین نوعی تمایل به شیوهٔ جدید نوآوری كه تا حدی با انقلاب نظام علمی متناسب است، دیده می‌شود. آخرین روش مدیریت تحقیق و توسعه، مدل خطی نوآوری را كنار گذاشت؛ چون در شرح اینكه چگونه نوآوری اتفاق می‌افتد، چندان مفید نبود. فناوریها پویا شده‌اند و به انعطاف و "اندركنش"[۷] مهارتهای بازیگران مختلف دست‌اندركار فرآیند نوآوری نیازمندند.
بعلاوه منابع مالی جدید برای انتقال فناوری تعریف شده‌اند: تعداد روزافزون ائتلاف‌‌ها میان شركتهای بزرگ، همكاری دانشگاهها و آزمایشگاههای عمومی، توافقنامه‌های اعطای امتیاز و غیره. همچنین اشكال جدید همكاری تحقیقاتی نیز تعریف شده است؛ كه هم به همكاری بین‌المللی دانشگاهها، مؤسسات تحقیقاتی و شركتها و هم به شبكه‌های محلی اشاره دارد. مثالهای فراوانی از شراكتها، سیاستهای اندركنش، شبكه‌ها و مؤسسات صنایع "آموزشی پیشرفته‌تر"[۸] در تمام دنیا پیدا می‌شود.
موضوع دیگر، ضرورت وجود خوشه‌های تجاری در زمینهٔ فناوریهای مربوطه است. بسیاری از این خوشه‌ها هم‌اكنون شبكه‌ای قوی تشكیل داده‌اند و ممكن است از طریق پاركهای فناوری این پتانسیل وجود داشته باشد كه این شبكه‌های تكنولوژیك ساخته شده و توسعه یابند. بنابراین منابع علمی نقش اصلی را در تعریف فناوریهای جدید ایفا می‌كنند و "آموزش از طریق انجام كار"[۹] بطور شفاف‌تری جایگزین "آموزش از طریق اندركنش"[۱۰] شده و این مرهون شبكه‌های تكنولوژیك است.
رقابت بین‌اللملی،عوامل استراتژیك مثل اطلاعات علمی و منابع انسانی، تقویت همكاری دانشگاه و صنعت را اجبار می‌كند. سیاستگذاران و سردستگان تجارت، افزایش ظرفیت و تأثیر انتقال نتایج تحقیقات از "مؤسسات آموزشی پیشرفته‌تر" به بخش خصوصی را مشاهده می‌كنند و آنرا بعنوان مسیر جذاب بهبود مهارتهای تكنولوژیك و ترقی رقابتی شركتهای موجود می‌شناسند.
سیاستهای تكنولوژیك مبتنی بر نیاز به فعالیتهای "آموزش از طریق اندر كنش" نیز به "قطبهای فنی"[۱۱] و پاركهای علمی و فناوری منتقل شده‌اند. آنها به عنوان پروژه‌های شهرسازی و نیز پروژه‌های ساختاری مانند مراكز اطلاعاتی برای انجام نوآوری، مشخص می‌شوند. لذا پاركهای علمی ریشه در اقتصاد بومی دارند و به انتقال فناوری، نوآوری و ایجاد همكاریهای استراتژیك بین كارخانجات محلی، دانشگاهها و مراكز تحقیقاتی توجه ویژه‌ای دارند.
بهر حال در دههٔ گذشته با افزایش رقابت در اقتصاد جهانی، پاركهای علمی قدرت پاسخگویی ویژه‌ای بدست آورده‌اند: آموزش منابع انسانی كارآمد.
یك راه بسیار مؤثر برای انتقال فناوری، تأسیس راه‌اندازهای فناوری مدرن توسط پرسنل دانشگاه در پاركهای علمی است. دانشگاهها می‌توانند با تأمین مؤسسان جوان در توسعهٔ پاركهای علمی با فناوریهای موجود، همكاری‌كنند. اما هنوز باید كارهای زیادی انجام گیرد تا فرهنگ تأسیس شركتهای جدید در مؤسسات دانشگاهی جا بیافتد:
▪ تشویق هیأتهای فعال مؤسسات دانشگاهی به تجاری سازی نتایج تحقیقات
▪ تشویق روحیه تأسیس شركتهای جدید و آموزش فرآیند تجاری‌سازی به دانشمندان و اساتید دانشگاه
▪ حمایت از علوم دانشگاهی از طریق ثبت اختراعات و جوازهای نشر و كپی
▪ راه‌اندازی نظام اعطای پاداش مناسب به اماكن و محیطهایی كه محققان آنها با صنعت همكاری تحقیقاتی می‌كنند.
▪ بهبود قابلیت انتقال فناوری از طریق فعالیتهای ویژه كه دانشگاهها را برای تأسیس دفاتر وابسته به صنایع آكادمیك فعال می‌كند.
پارك منطقهٔ "لاوریو"[۱۲] توسط یك شركت گردانده می‌شود كه مالك آن "دانشگاه ملی فنی آتن" است. این پارك در منطقه‌ای وسیع با مساحت ۲۴ هكتار توسعه یافته است و دارای ساختمانهای چندمنظوره كه ساختمانهای مدیریت و به منزلهٔ كارخانهٔ تولیدی یك شركت معدن و مواد هستند، می‌باشد. بنابراین، پارك یك مزیت دارد و آن این است كه می‌تواند امكانات تولیدی را حتی برای صنایع سنگین اجاره دهد. NTUA از ایجاد پاركی با عضویت شركتهای خلاق دارای فناوری پیشرفته حمایت می‌كند و تمامی حمایتهای فنی و مدیریتی لازم را بعمل می‌آورد. شركتهای Spin-off[۱۳] آشكارا به نقل مكان به پارك تشویق می‌شوند.
● هـمـكاری مــیان دانشگـــــاهها و پاركــهای علمی در یونــــــان
۱۷ دانشگاه و ۱۲ مؤسسهٔ آموزشی تكنولوژیك (پلی‌تكنیك) در یونان وجود دارد كه همگی براساس یك نظام متمركز توسط وزارت آموزش سازماندهی و تأسیس شده‌اند. مطابق قانون اساسی، هیچ دانشگاه خصوصی تأسیس نشده‌است. فعالیت تمامی این دانشگاهها، مبتنی بر تحقیقات پایه‌ای است و هیچ ارتباطی با بخش خصوصی ندارند. در اوایل دههٔ ۸۰ گروههای تحقیقاتی شخصی از طریق بعضی از این دانشگاهها این ایده را رواج دادند كه بایستی مؤسسات تحقیقاتی غیروابسته كه آزادانه با دانشگاهها همكاری می‌كنند و انتقال فناوری را از طریق مؤثرتری دنبال می‌كنند، تأسیس گردند.
ایدهٔ تأسیس پاركهای فناوری در یونان اولین بار در اواخر دههٔ هشتاد توسط تحقیقات شخصی در "مؤسسهٔ تحقیقات و فناوری یونان"[۱۴] پرورده شد؛ یكی از مهمترین سازمانهای تحقیقاتی در كشور یونان با ۷ مؤسسهٔ وابسته در "كرت"[۱۵]، "پاتراس"[۱۶] و "تسالونیكی"[۱۷]. وزارت تحقیقات، FORTH را در سال ۱۹۸۳ بعنوان سازمان تحقیقاتی غیروابسته كه از دل دانشگاه "كرت" بیرون آمده است، تأسیس نمود.هم‌اكنون ۵ پارك علمی و فناوری در یونان فعال هستند. تمامی آنها كاملاً جدید هستند و طی ۱۰ سال اخیر تأسیس شده‌اند. توسعهٔ این پاركها قویاً توسط دولت یونان، اتحادیهٔ اروپا (در قالب حمایتهای انجمنی) و دولت محلی حمایت می‌شود. دو پارك دیگر در مراحل اولیهٔ توسعه در شهرهای "یوانینا"[۱۸] در شمال غربی یونان و "ولس"[۱۹] در مركز یونان می‌باشند كه هر دو بواسطهٔ پیگیریهای دانشگاههای محلی تأسیس شده‌اند.
اولین پاركی كه در یونان ایجاد شد، "پارك علمی پاتراس"[۲۰] (۱۹۸۹PSP) بود كه بدنبال آن "پارك فناوری تسالونیكی"[۲۱] (TTP ۱۹۹۰) و "پارك علمی و فناوری كرت"[۲۲] (STEP-C ۱۹۹۳) نیز احداث شدند. FORTH توسعهٔ این ۳ پارك را پیگیری كرده و سهامدار اصلی شركتهای مدیریتی و توسعه‌ای مربوطه است كه پاركها را می‌گردانند. همچنین مالك زمینها و ساختمانهای این ۳ پارك است.
علاوه بر پاركهای علمی مذكور، دو پارك دیگر در ناحیهٔ آتن فعال هستند. "پارك علمی لیوكیپوس"[۲۳] توسط "مركز ملی تحقیقات هسته‌ای"[۲۴] در "دموكریتوس"[۲۵] و "پارك فناوری و فرهنگی"[۲۶] در "لاوریو" در نزدیكی آتن. "دانشگاه ملی فنی آتن"، توسعهٔ این پارك را در ساختمانهای بازسازی‌شدهٔ یك معدن قدیمی به عهده دارد.
"پارك علمی پاتراس S.A." بعنوان یك شركت خصوصی غیروابسته فعالیت دارد و تنها سهامدار آن "مؤسسهٔ مهندسی شیمی و دمای بالا"[۲۷] است كه یكی از مؤسسات عضو FORTH می‌باشد و در "پاتراس"، بزرگترین شهر غرب یونان جای گرفته است. همچنین این پارك با "دانشگاه پاتراس" همكاری كرده و یك انكوباتور ۴۰۰۰ متر مربعی برای جا دادن راه‌اندازهای جدید دارد.
"مؤسسهٔ فرآیندهای شیمیایی"[۲۸]، توسعهٔ "پارك فناوری تسالونیكی" را دنبال می‌كند و روابط بسیار قوی با "دانشگاه تسالونیكی" كه بزرگترین دانشگاه كشور یونان است و نیز با "اتحادیهٔ صنایع یونان شمالی"[۲۹] و فرماندار "تسالونیكی" دارد. این پارك، یك ساختمان انكوباتور ۱۲۰۰ متر مربعی دارد كه ۱۲ شركت با فعالیتهای دانش محور را در خود جای می‌دهد و نیز یك "مركز مدیریت و كنفرانس"[۳۰] ۱۴۲۵ متر مربعی دارد كه خدمات مدیریتی لازم جهت "مؤسسهٔ فرآیندهای شیمیایی" و "شركت مدیریت پارك"[۳۱] را ارائه می‌كند و فعالیتهای انتقال فناوری را نیز در خود جای می‌دهد. فعالیتهای "مؤسسهٔ فرآیندهای شیمیایی" و "پارك فناوری تسالونیكی" به موازات همكاری بسیار نزدیكی با "معاونت مهندسی شیمی دانشگاه آریستوتل تسالونیكی"[۳۲] است كه ویژگی فعالیت در زمینه‌های صنعت پالایش، سوخت‌ها، مهندسی واكنشهای پلیمر و انرژی را داراست.
"پارك علمی و فناوری كرت" (STEP-C Saitakis ۱۹۹۹)، در سال ۱۹۹۳توسط FORTH تأسیس شد. هدف مؤسس این پارك، تشویق ایجاد سومین نیروی توسعهٔ جزیرهٔ "كرت" علاوه بر كشاورزی و صنعت گردشگری بود. این پارك همكاری بسیار قوی با "دانشگاه كرت" (UoC) و سایر "مؤسسات آموزشی مدرن" در این جزیره دارد. این پارك زیربنایی ۴۰۰۰ متر مربعی در یك ناحیه طبیعی مطلوب دارد كه ۲۲ شركت تكنولوژیك و خدماتی را در دو ساختمان خود جای داده است. این پارك اولین نمونهٔ دفتر نمایندگی خود را در اروپا ایجاد نمود كه ساختاری كامل از فعالیت و استراحت در محیطی كه خلاقیت را تحسین، وابستگی به فناوریهای نوین را تشویق و فرصتهایی در تمام طول سال برای تفریح و سرگرمی ایجاد می‌كند، ارائه می‌كرد. هم‌اكنون STEP-C خود را تجهیز می‌كند تا بعنوان یك انكوباتور، پرورش‌دهنده شركتهای Spin-off و شركتهای كوچك نوآور در زمینه‌های تجهیزات دارویی، بیوتكنولوژی، ارتباطات از راه دور، تلماتیك[۳۳] و تلوركینگ[۳۴]، میكروالكترونیك و ابزار لیزری، فناوری محیطی[۳۵]، پلیمرها و ریاضیات كاربردی بعنوان زمینه‌های بسیار مهم فعالیت FORTH و "دانشگاه كرت" جذابیت روزافزونی كسب نماید. همچنین همكاریهایی با "بیمارستان آكادمیك"[۳۶] كه در زمینهٔ بهره‌برداری از نتایج تحقیقات دربارهٔ برنامه‌های غذایی مدیترانه‌ای[۳۷] و نیز چشم‌پزشكی[۳۸]، بویژه ابزار لیزری و مسایل عكس‌العمل چشم بسیار فعال است، صورت می‌گیرد. "آزمایشگاه چشم‌پزشكی" مایل است تا یك راه‌انداز برای توسعهٔ الگوهای تجهیزات دارویی تأسیس نماید. این فعالیت طی ماه مارس گذشته، درهای این آزمایشگاه را به انكوباتور "پارك علمی و فناوری كرت" باز كرده است.
در كشوری با ادارات ملی در حال توسعه، ساختار بوروكراتیك و فرهنگ صنعتی محدود، تجربهٔ انتقال فناوری بسیار مشكل است. ایدهٔ تأسیس یك پارك علمی و فناوری بعنوان مكانیزمی برای انتقال فناوری و آسان‌كنندهٔ توسعهٔ اقتصاد محلی جالب به نظر می‌رسد، اما هنوز موانع زیادی برای پیروزی وجود دارد. علیرغم تلاش "دبیرخانهٔ عمومی تحقیقات و فناوری"[۳۹] از طریق فعالیتهای مالی شركتها در پروژه‌های تحقیقاتی، روابط میان "مؤسسات آكادمیك"[۴۰] و بخش صنعتی و تجاری، هنوز نتایج ملموس مورد نظر را در بر نداشته است. موضوع دیگر، مكانیزم در حال توسعهٔ فعالیتهای مالی راه‌اندازهای تازه تأسیس است ("سرمایه‌‌گذاری ریشه‌ای"[۴۱] و "سرمایه‌گذاری مشترك"[۴۲]). اما با توجه به تعداد منابع، بدیهی است كه "مؤسسات آموزشی مدرن"، افزایش Spin-off ها، IPR ها، پاركهای علمی و تجاری‌سازی فعالیتها طی دههٔ ۹۰ را مدنظر داشته‌اند. موضوع اصلی كه باید به آن توجه شود، فعالیتهای زیر را در بر می‌گیرد:
▪ تشویق توسعهٔ مراكز انتقال فناوری در پاركهای علمی و حمایت از همكاری آنها با دفاتر وابسته به دانشگاهها.
▪ استقرار مكانیزمهای طبیعی توسعهٔ Spin-off های دانشگاهی.
▪ تدارك سرمایه‌گذاری اصولی كه تجاری‌سازی تحقیقات و تأسیس راه‌اندازهای جدید در پاركهای علمی و فناوری را هدف گرفته است.
▪ حمایت از فعالیتهای حرفه‌ای بازاریابی و ایجاد انگیزه‌های جذب "سرمایه‌گذاریهای مستقیم خارجی"[۴۳].
●● نـتـــــــایـــــــج
ثبت اختراعات در اكثر كشورهای اروپایی در مقایسه با انتشارات علمی متناظر، وقتی با وضعیت مشابه در آمریكا و بخصوص ژاپن مقایسه می‌شود، بسیار پایین به نظر می‌رسد. یك مثال مهم یونان است كه دانشگاههای آن اصلاً از حقوق مالكیت معنوی خود استفاده نمی‌كنند. با مطالعهٔ ۶۵ دانشگاه اروپایی این مطلب روشن می‌شود كه اكثر تقاضاهای بین‌المللی ثبت اختراعات بین سالهای ۹۷ تا ۹۹ در بیشتر مواقع كمتر از ۳ تقاضا در سال بوده است و نیز اكثر آنها در زمینه‌های مربوط به شیمی و داروسازی بوده است.
به نظر می‌رسد كه تركیب عواملی مثل: الف) قوانینی كه بر مالكیت تاكید می‌كنند، ب) مكانیزم انتشار و پخش نوآوریها در اداره دانشگاهها و ج) پاداشهایی كه نوآوران از دانشگاه دریافت می‌كنند، بیش از كشورهای اتحادیهٔ اروپا و ژاپن، به آمریكا كمك كرده است تا از نوآوریهای آكادمیك به سود مؤسسات و نوآوران بهره‌برداری نماید. بنابراین ثبت اختراعات در دانشگاههای آمریكا بسیار بیشتر از اروپا و ژاپن است.
كشورهای اتحادیهٔ اروپا سعی می‌كنند مالكیت نوآوریهای آكادمیك و بهره‌برداری احتمالی از آنها بواسطهٔ حقوق واگذار شده به دانشگاهها، چه بدلایل قانونی و چه بدلیل قرارداد میان محققان و دانشگاهها را كنترل نمایند. تاكنون به تقاضای ثبت اختراعات نسبتاً كم توجه شده است.
در ژاپن اكثر نوآوریها موضوع درخواست‌هایی بوده‌اند كه توسط اساتید دانشگاه ثبت شده‌اند. مطابق قانون جدید، دانشگاهها در مدیریت ثبت بین‌المللی اختراعاتی كه در جریان پروژه‌های تحقیقاتی صورت گرفته‌اند و دولت بانی آنها بوده است، از خود انعطاف‌پذیری نشان خواهند داد.
دانشگاههای اسرائیلی عملكرد نسبتاً بهتری در بهره‌برداری از نوآوریها از خود نشان داده‌اند. به نظر می‌رسد در Technion، تأسیس یك شركت كه بر تحقیقات نظارت دارد، ارائهٔ خدمات به واحدهای تحقیقاتی، جوازهای IPR و ایجاد شركتهای Spin-off، یك مجموعهٔ اقتصادی موفق برای اتصال دانشگاه به صنعت تشكیل داده‌اند.
فعالیت شركتهای دانشگاهها و پاركهای علمی می‌تواند سازمان‌دهندهٔ ایجاد شركتهای Spin-off باشد.
نیازی به ذكر نیست كه انتقال موفقیت‌آمیز فناوری باید برای نوآوران فایدهٔ مالی داشته باشد تا در بازگشت، نتایج تحقیقات آنها را به مرحلهٔ بلوغ برساند و واحدهای صنعتی نیز قادر خواهند بود كه از آنها بهره‌برداری نمایند.
انتقال فناوری از دانشگاهها به صنعت، برای دانشگاهها و جامعه نیز مفید است و این فایده بدلیل سرمایه‌گذاریهای انجام شده و شرایط دانشگاهها می‌باشد. در این زمینه، طرح بهره‌برداری از نوآوریهای آكادمیك منطقی و مقتضی زمان به نظر می‌رسد.
[۱] International Patent Applications - (IPA)
[۲] European Paradox
[۳] National Technical University of Athens -(NTUA)
[۴] Technology Resources Center
[۵] Laboratory for Harbour Works, Seismic Table, Ship Model Towing Tank and Microwave & Fibre Optics
[۶] بازای هر یورو معادل ۹/۰ دلار
[۷] Interaction
[۸] Higher Educational Institutes- (HEI)
[۹] Learning by Doing
[۱۰] Learning by Interacting
[۱۱] Technopoles
[۱۲] Lavrio
[۱۳] در اكثر كشورهای توسعه‌یافته، فارغ‌التحصیلان برگزیدهٔ دكتری می‌توانند بعنوان محقق و نه هیأت علمی رسمی دانشگاه، چند سال در دانشگاه به تحقیق بپردازند. از آنجا كه این محققین پس از طی این مدت باید از دانشگاه خارج شوند، سعی دارند زمینه‌های تحقیقاتی كاربردی خود را به نتایجی برسانند كه پس از آن بتوان با تأسیس شركت، آن را تجاری ساخت. لذا درصد بالایی از شركتهایی كه در پاركهای علمی كشورهای صنعتی ایجاد شده‌اند، حاصل این پروسه بوده و شركتهای زایشی از دانشگاه (Spin-off) نامیده می‌شوند.
[۱۴] Foundation for Research and Technology Hellas- (FORTH)
[۱۵] Crete
[۱۶] Patras
[۱۷] Thessaloniki
[۱۸] Iaonnina
[۱۹] Volos
[۲۰] Patras Science Park
[۲۱] Thessaloniki Technology Park
[۲۲] Science and Technology Park of Crete
[۲۳] Leukippos
[۲۴] National Nuclear Research Centre
[۲۵] Democritus
[۲۶] Technological and Cultural Park
[۲۷] Institute of Chemical Engineering and High Temperature- (ICE-HT)
[۲۸] Chemical Process Institute-(CPERI)
[۲۹] Association of Industries of Northern Greece
[۳۰] Administration & Conference Centre
[۳۱] Park Management Company
[۳۲] Department of Chemical Engineering of Aristotle University of Thessaloniki
[۳۳] Telematics
[۳۴] Teleworking
[۳۵] Environmental Technology
[۳۶] University Hospital
[۳۷] Mediterranean Diet
[۳۸] Ophthalmology
[۳۹] General Secretariat for Research and Technology
[۴۰] Academic Institutions
[۴۱] Seed Capital
[۴۲] Venture Capital
[۴۳] Direct Foreign Investments- (DFI)
برگردان فارسی: مرتضی آقایی - پارك فناوری پردیس
منبع : پارک فناوری پردیس