سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 30 April, 2024
مجله ویستا

دوم اوت ۱۸۰۲ ـ دستور العمل همیشه تازه ناپلئون به مقامات دولتی فرانسه


ناپلئون بناپارت کنسول اول فرانسه (رئیس قوه مجریه) دوم اوت ۱۸۰۲ و دو سال پیش از امپراتور شدنش دستور اکید داد که مقامات ارشد فرانسوی به نامه های مردم ظرف سه روز پس از وصول، پاسخ کتبی دهند و شنبه ها را برای ملاقات با متقاضیان ، صرفنظر از این که چه کسانی باشند اختصاص دهند. همزمان ، ناپلئون از مردم نیز درخواست کرد که در صورت مشاهده نقض آن دستور به شخص او شکایت کنند تا شخصا رسیدگی کند.
۱۳ قرن پیش از ناپلئون که خود را سرباز انقلاب فرانسه می خواند ، در ایران خسرو انوشیروان دست به چنین کاری زده بود که از « تاریخ »، نه افراد، لقب « دادگر » گرفته است. پارلمان انگلستان هم پیش از ناپلئون کمیسیون عرایض در جوار خود خلق کرد که الگوی همه پارلمانها شده است، ازجمله پارلمان ما که کمیسیون اصل ۹۰ دارد . پیشرفته بودن کشورها تنها به خاطر دانش و صنعت آنها نیست ، رسیدگی به درد دلها است؛ پیش از آن که « فریاد » شوند. در برخی از کشورها کمتر از سه روز به نامه مردم ترتیب اثر می دهند. در این ممالک رسم نیست که صاحب نامه را برای ادای توضیح دعوت کنند؛ مدیری که نامه را دریافت می دارد برحسب اهمیت و فوریت نامه، معاون و یا یکی از زیر دستان خود را به سراغ شاکی می فرستد . مسئله تا حل شدن دنبال می شود و برای حل آن، اگر لازم باشد ضابطه و قانون وضع می گردد.
یکی از وظایف هر دفتر روابط عمومی یافتن شکایات از لابلای روزنامه ها و دادن به مقام مربوط و تعقیب آن تا حل مسئله است، و به همین لحاظ است که شمار ناراضیان از عملکرد ادارات کم می شود و به حد اقل می رسد. باوجود این، در دویست و دومین سالروز صدور دستور حیاتی ناپلئون هنوز کشورهایی هستند که به مشکلات مردم که در جراید منعکس می شود و یا نامه های ارسالی آنان ، آن طور که باید توجه نمی شود که یک ضعف اداری بزرگ است.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید