پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
مجله ویستا

مروری بر تاریخچه توسعه کارت گرافیک از گذشته تا به امروز (بخش ۱)


مروری بر تاریخچه توسعه کارت گرافیک از گذشته تا به امروز (بخش ۱)
وارد شدن سیستم عاملها و نرم افزارها، عصر جدیدی را در نحوه ی نمایش تصاویر در بر گرفت و تلاش محققان را در دست یابی و بست تکنولوژی های خروجی تصاویر بیشتر ساخت .
کارت های گرافیکی برای اولین بار توسط شرکت IBM در سال ۱۹۸۱ میلادی طراحی و ساخته شد . IBM نام تکنولوژی ارائه شده خود را (MDA) Mono Display Adaptor یا مبدل نمایش تک رنگ نهاد . عملاً این کارت توانائی نمایش متون به رنگهای سفید یا سبز و در زمینه های سیاه رنگ را داشت . این سری کارتها برروی اسلات (شکاف) های ISA نصب می شد و یک پردازنده ۸ مگاهرتزی (۸میلیون سیکل در ثانیه) و شانزده بیتی داشت به طوری که با گذشت تقریباً ۶ سال ، تحولات عظیمی را با تولید کارت های (HGA)Hercules Graphic Adaptor ۴ رنگ ،(CGA) Color Graphic Adaptor یا کارتهای ۸ رنگ (EGA) Etta Second Graphic Adaptor یا کارتهایی با قدرت تفکیک ۱۶ رنگ و نهایتاً باز خود IBM در سال ۱۹۸۷ با ارائه کارتهای Video Graphic Array با قدرت تفکیک ۲۵۶ رنگ و ریزولوشن ۷۲۰x۴۰۰ کل پرونده ی کارت های گرافیکی را در دهه ی هشتاد به سود خود بست . خود او استارت تحولات دهه ی نودی را هم با معرفی کارت های (Snper (Video Graphic Array)SVGA زد .کارت های SVGA توانایی تفکیک رنگها را تا ۸/۱۶ میلیون رنگ با ریزولوشن ۱۰۲۴ *۱۲۸۴ به همراه داشت. ۸/۱۶ میلیون رنگ بسیار موفقیت خوبی محسوب می شد چرا که بازه دید انسان بیش از ده میلیون رنگ نیست . تقریباً تا سال ۱۹۹۳تمام کارتهای توسعه اعم از کارتهای گرافیکی برروی شکاف (اسلات) های ISA قرار می گرفت ؛ اما چیزی در این میان به موازات افزایش وضوح تصویر در نمایشگرها و افزایش رنگ ها ، اسلات های ISA کند به نظر می رسید که قادر به تبادل زیاد داده های گرافیکی برای پردازنده ها نبودند . تا اینکه در سال ۱۹۹۳ با ارائه و بست اسلات PCI دامنه ی تولید کارت های گرافیکی به سمت PCI کشانده شد تا مشکلات بوجود آمده تا حد زیادی رفع شود . در سال ۱۹۹۵ ، اولین سری کارتهای دوبعدی/سه بعدی رو نمایی شد .شرکت های مطرح آن زمان مانند Ati و S۳ و Creative و Matrox جزء ارائه دهندگان این سری کارتها بودند . شرکت voodoo در سال ۱۹۹۷
اولین سری پردازهای گرافیکی را با قابلیت ۳dfx عرضه کرد .۳dfx امکان Anti- Aliasing(ازبین بردن لبه ها از تصاویر) ،Z-Buffering( استفاده ازBuffer برای ایجاد ارتباط سریع بین GPV, ) وMipmaping (تغییر و تبدیل طرح مسیر دهی ) را به کاربر می داد .چندی بعد شرکت Nvidia هم در سری کارت های TNT۲ , TNT از این تکنولوژی استفاده کرد .
با احساس نیاز کارت های گرافیکی به پهنای باند باس ، تلاش برای رسیدن به پهنای باند بالا کمپانی اینتل را به معرفی اسلات های AGP وا داشت . اسلات های AGP قابلیت دسترسی مستقیم به حافظه را داشت به همین دلیل تا حد زیادی از بار پردازنده های اصلی می کاست . در سال ۱۹۹۸ اسلات های PCI-X عرضه شد ولی کاملاً نا موفق بود
(با اینکه پهنای باس ۶۴ بیتی و فرکانس ۱۳۳ مگاهرتزی داشت) . با نا موفق بودن پروژه ی PCI-X ، کارت های AGP دور بیشتری از بازار را در برگرفت و تقریباتا سال ۲۰۰۴ این سری کارتها فرمانروای مطلق گرافیک در سیستم ها بودند . در این میان تفکراتی مبنی بر داخلی شدن کارت های گرافیکی مطرح شد که موجب کاهش قیمت ها نسبت به مصرف ما برای مصرف کنندگان شد . سال ۲۰۰۴ را می توان تحولی عظیم در پیدایش نسل جدید پردازنده های گرافیکی دانست . با ارائه اسلات های PCI-Express و تفاوت فوق العاده محسوس در این سری کارت های گرافیکی ، بازدهی گرافیکی چند برابر شد و امکانات قابل توجهی نیز به این واسطه به کارت های گرافیکی رسید. در اواسط سال ۲۰۰۷و گسترش PCI-Express نسل جدید این اسلات ها با همان شکل و ظاهر قبلی اما با قدرت انتقال اطلاعات تقریباً دو برابر بانام PCI EXPRESS v۲.۰ معرفی شد . تا کنون قانون مور مبنی بر تحول تکنولوژی و افزایش ترانزیستورها تا دو برابر ظرف مدت ۱۲ تا ۲۴ ماه به واقعیت پیوسته است ؛ اما در آینده جایگاه PCI Exprss کجا خواهد بود ؟
● کارت گرافیک چیست؟
یک کارت گرافیکی ، عبارت است از بردی با مدار چاپی پیچیده و خاص که تمامی اجزای اصلی اعم از پردازنده ی گرافیکی (GPU) ، حافظه گرافیکی (VRAM) و ... بر روی آن قرار می گیرند .
وظیفه ی اصلی کارت های ویدئویی تبدیل یا به عبارتی ترجمه ی اطلاعات و داده های دیجیتالی (دوتایی) یا همان بایت ها به اطلاعات آنالوگ است . امروزه کارتهای گرافیکی بخش لاینفکی از مبدل های سخت افزاری در یک کامپیوتر محسوب می شوند و با اجرای دستورات اختصاصی قادر به انجام عملیات گرافیکی هستند که عملا ًبار بخشی از پردازش را از پردازنده اصلی برمی دارند . کارتهای گرافیکی را با عناوین مختلفی نظیر :
▪ کارت ویدئو
▪ برد ویدئو
▪ برد نمایش ویدئو
▪ برد گرافیک – مبدل گرافیکی و مبدل ویدئویی
نیز می خواهند .
در حال حاضر بین کمپانی های AMD-ATi وNVIDIA ، جنگ قدرت و قیمت وجود دارد که هر دو با ارائه تکنولوژی های خاص سعی در رضایت مندی مشتریان و طرفداران خود دارند . فی الواقع این شرکت ها تولید کنندگان هسته های گرافیکی هستند که اصلی ترین عامل موجودیت و قدرت گرافیک ها محسوب می شود . شرکت های دیگر با استفاده از تولیدات کمپانی ها ی فوق تولیدات ویدئویی خود را عرضه می کنند .
● جایگاه قرار گرفتن بر روی مادربرد:
در اصل همیشه کارت های گرافیکی می بایست بر روی توسعه یافته ترین اسلات (شکاف) از پیش تعیین شده بر روی مادربرد قرار بگیرد . حال آنکه برخی از کارت های ویدئویی دارای اتصالگرهایی به شکل AGP یا ISA یا PCI یا PCI EXPRESباشند.((( در ادامه به اختصار در مورد PCI و AGP توضیح خواهیم داد و بطور مفصل در مورد شکاف های Pci Express بحث خواهیم کرد))).
دو واقعیت مهم در کارت گرافیکی یا ویدئویی :
۱) هر مادربرد فقط سری محدودی از کارت های گرافیکی را پشتیبانی می کند و همیشه پیش از خرید یک کارت گرافیک، اطلاعات جامعی را مربوط به پشتیبانی کارت ها از شرکت سازنده ی مادربرد بدست آورید .
۲) بخشی از مادربردهای ، عملاً کارت های گرافیکی مجزایی ندارند ولی دارای یک GPU یا پردازشگر گرافیکی داخلی هستند که به چیپت اصلی مادربرد ادغام و مجتمع شده اند . این عمل موجب کاهش هزینه تمام شده در خرید یک کامپیوتر می شود ولی در عین حال از قدرت گرافیکی کمتری برخوردارند . این خصیصه ویژه کاربرانی است که نیاز گرافیکی بالایی را ندارند و تمایلی نیز به اجرای آخرین بازی ها و برنامه های گرافیکی سنگین ندارند . البته در این سری مادربردها معمولاً یک اسلات گرافیکی نیز به منظور تمایل احتمالی به اضافه کردن یک کارت نیز وجود دارد .
پی سی مارک پی سی مارک