یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 5 May, 2024
مجله ویستا
«ادی آدامز» فتوژورنالیست معروف که یک عکس او مسیر جنگ ویتنام را تغییر داد (در این روز ۲۰ سپتامبر)
« ادی آدامز » فتو ژورنالیست معروف و برنده ۵۰۰ جایزه در این زمینه از جمله جایزه پولیتزر شنبه شب(۱۸ سپتامبر ۲۰۰۴) در خانه اش در شهر نیویورك در ۷۱ سالگی درگذشت. وی نیم قرن روزنامه نگاری كرده بود. ادی دهها سال خبرنگار ـ عكاس اسوشییتدپرس ، مجله تایم و مجله پارید بود. ستون مصور او در جراید دیگر تحت عنوان « یك روز از زندگی » معروف است كه سال گذشته بهترین موضوعهای آن را به صورت كتابی با قطع بزرگ تحت همین عنوان منتشر ساخت. آدامز در سالهای اخیر یك مدرسه تعلیم تولید و تهیه خبر و عكس برای رسانه ها تاسیس كرده بود كه روزنامه ها و شبكه های تلویزیونی افراد مستعد را انتخاب، استخدام و جهت آموزش به مدرسه او معرفی می كردند.
معروفترین كار « ادی آدامز» گرفتن عكس از صحنه ای است كه انتشار آن جهان را منقلب كرد و مسیر جنگ ویتنام را تغییر داد.
ماجرا از این قرار است: در جریان تعرض « تت » در سال ۱۹۶۸ كه ویت كنگ پایگاهها و اردوگاههای آمریكاییان در جنوب ویتنام را مورد حمله همزمان قرارداده بود، چند مامور پلیس سایگون مردی را به اتهام همدستی با ویت كنگ دستگیر كرده و دست بسته نزد سرتیپ « نگوك لوآن » رئیس پلیس كه در یك چهار راه شهر بر كار ماموران نظارت می كرد برده بودند. سرتیپ نگوك لوآن بدون این كه تحقیق كرده باشند كه آیا آن مرد واقعا همدست ویت كنگ بوده و یا اشتباها دستگیر شده است در همانجا در برابر چشم مردم تپانچه خود را بیرون كشید و یك گلوله به مغز آن مرد خالی كرد و او را جا به جا كشت و ادی آدامز كه در آنجا حضور داشت از این وضعیت به گونه ای كه پلیس متوجه نشود عكس گرفت و این عكس كه برنده جایزه پولیتزر شد از سوی اسوشییتدپرس در سراسر توزیع گردید و در روزنامه ها به چاپ رسید و از شبكه های تلویزیونی پخش و مردم را به خروش درآورد. از آن پس آمریكاییان آرام نگرفتند و دست از تظاهرات ضد جنگ برنداشتند تا نیكسون رئیس جمهوری آمریكا مجبور شد كه واحدهای زمینی را از ویتنام خارج سازد و وحدت ویتنام تامین گردد.
این عكس به صورت یك سند در همه كتابهای تاریخ عمومی چاپ شده است و در جریان مبارزات جاری انتخابات آمریكا باردیگر به عنوان یك سند مورد استفاده سناتور جان كری قرار گرفته است كه در سال ۱۹۷۱ پس از بازگشت از ویتنام به صف مخالفان جنگ پیوست و همان زمان در سنای آمریكا شهادت داد كه نظامیان آمریكایی در ویتنام گاهی مجبور می شوند غیرنظامیان رابكشند و جنگ ویتنام خشونت بر ضد بشریت است. این عكس ادی ادامز به عنوان دگرگون سازترین عكس در تاریخ ثبت شده و «عكس» را به صورت یك سند غیر قابل انكار درآورده است. ادی عكسهای مهم دیگری هم دارد ولی این عكس از همه تكان دهنده تر است. یكی از كارهای جالب دوران خبرنگاری ادی آدامز این بود كه برای ترسیم واقعیت های فراریان ویتنام كه به « آدمهای قایقی » معروف شده بودند خود را در میان آنان جا زد و با یك قایق فراریان در دریا آواره شد و صحنه مرده خواری ایشان از گرسنگی، حمله دزدان دریایی و تجاوز به زنان فراریان و غارت اموال آنان و مصائب دیگر را ثبت كرد كه انتشارشان باعث شد كه كشورهای مختلف از جمله آمریكا به حمایتشان به شتابند و پناهشان دهند.
معروفترین كار « ادی آدامز» گرفتن عكس از صحنه ای است كه انتشار آن جهان را منقلب كرد و مسیر جنگ ویتنام را تغییر داد.
ماجرا از این قرار است: در جریان تعرض « تت » در سال ۱۹۶۸ كه ویت كنگ پایگاهها و اردوگاههای آمریكاییان در جنوب ویتنام را مورد حمله همزمان قرارداده بود، چند مامور پلیس سایگون مردی را به اتهام همدستی با ویت كنگ دستگیر كرده و دست بسته نزد سرتیپ « نگوك لوآن » رئیس پلیس كه در یك چهار راه شهر بر كار ماموران نظارت می كرد برده بودند. سرتیپ نگوك لوآن بدون این كه تحقیق كرده باشند كه آیا آن مرد واقعا همدست ویت كنگ بوده و یا اشتباها دستگیر شده است در همانجا در برابر چشم مردم تپانچه خود را بیرون كشید و یك گلوله به مغز آن مرد خالی كرد و او را جا به جا كشت و ادی آدامز كه در آنجا حضور داشت از این وضعیت به گونه ای كه پلیس متوجه نشود عكس گرفت و این عكس كه برنده جایزه پولیتزر شد از سوی اسوشییتدپرس در سراسر توزیع گردید و در روزنامه ها به چاپ رسید و از شبكه های تلویزیونی پخش و مردم را به خروش درآورد. از آن پس آمریكاییان آرام نگرفتند و دست از تظاهرات ضد جنگ برنداشتند تا نیكسون رئیس جمهوری آمریكا مجبور شد كه واحدهای زمینی را از ویتنام خارج سازد و وحدت ویتنام تامین گردد.
این عكس به صورت یك سند در همه كتابهای تاریخ عمومی چاپ شده است و در جریان مبارزات جاری انتخابات آمریكا باردیگر به عنوان یك سند مورد استفاده سناتور جان كری قرار گرفته است كه در سال ۱۹۷۱ پس از بازگشت از ویتنام به صف مخالفان جنگ پیوست و همان زمان در سنای آمریكا شهادت داد كه نظامیان آمریكایی در ویتنام گاهی مجبور می شوند غیرنظامیان رابكشند و جنگ ویتنام خشونت بر ضد بشریت است. این عكس ادی ادامز به عنوان دگرگون سازترین عكس در تاریخ ثبت شده و «عكس» را به صورت یك سند غیر قابل انكار درآورده است. ادی عكسهای مهم دیگری هم دارد ولی این عكس از همه تكان دهنده تر است. یكی از كارهای جالب دوران خبرنگاری ادی آدامز این بود كه برای ترسیم واقعیت های فراریان ویتنام كه به « آدمهای قایقی » معروف شده بودند خود را در میان آنان جا زد و با یك قایق فراریان در دریا آواره شد و صحنه مرده خواری ایشان از گرسنگی، حمله دزدان دریایی و تجاوز به زنان فراریان و غارت اموال آنان و مصائب دیگر را ثبت كرد كه انتشارشان باعث شد كه كشورهای مختلف از جمله آمریكا به حمایتشان به شتابند و پناهشان دهند.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
حجاب دولت ترکیه حسین امیرعبداللهیان انتخابات جنگ مجلس شورای اسلامی دولت سیزدهم نماز جمعه مجلس افغانستان حسن روحانی
هواشناسی سیل زاهدان تهران شهرداری تهران فضای مجازی باران سازمان هواشناسی یسنا آتش سوزی هلال احمر سامانه بارشی
قیمت دلار قیمت خودرو بازار خودرو خودرو دلار بانک مرکزی مسکن تورم قیمت طلا حقوق بازنشستگان ارز ایران خودرو
تلویزیون صدا و سیما پایتخت مسعود اسکویی موسیقی مهران غفوریان دفاع مقدس صداوسیما سریال سینمای ایران سازمان صدا و سیما
غزه رژیم صهیونیستی حماس فلسطین جنگ غزه روسیه امیرعبداللهیان اوکراین نوار غزه انگلیس ایالات متحده آمریکا یمن
فوتبال مهدی طارمی پرسپولیس استقلال سپاهان رئال مادرید لیگ برتر بارسلونا باشگاه پرسپولیس باشگاه استقلال علی خطیر بازی
هوش مصنوعی اینستاگرام گوگل اپل ناسا عکاسی تبلیغات مایکروسافت کولر
توت فرنگی آلرژی چاقی کبد چرب