یکشنبه, ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 28 April, 2024
مجله ویستا

تب‌وتاب سینت المو - St - Elmo's Fire


تب‌وتاب سینت المو - St - Elmo's Fire
سال تولید : ۱۹۸۵
کشور تولیدکننده : آمریکا
محصول : لارن شولر
کارگردان : جوئل شوماکر
فیلمنامه‌نویس : کارل کورلندر و شوماکر
فیلمبردار : استیون بروم و جیم هووی.
آهنگساز(موسیقی متن) : دیوید فاستر
هنرپیشگان : امیلیو استه‌وز، راب لو، اندرو مکارتی دمی مور، جاد نلسن، آلی شیدی، مار وینینگهام، مارتین بالسام و اندی مک‌داول.
نوع فیلم : رنگی، ۱۰۸ دقیقه.


هفت دوست که در کالج درس می‌خواندند، اندکی پس از فارغ‌التحصیلی، به خاطر تصادف دو نفر از دوستان‌شان دوباره در بیمارستان یکدیگر را ملاقات می‌کنند. «بیلی» (لو)، نوازنده ساکسوفون که از همسر و فرزندانش جدا شده، به خاطر مصرف الکل حین رانندگی، جریمه و شغلی را که «الک» (نلسن) برایش پیدا کرده بود، از دست می‌دهد. «وندی» (وینینگهام) هم که در اتوموبیل بوده، یک مددکار اجتماعی یهودی و دل‌باخته «بیلی» است. «الک» که در زمان تحصیلش دموکرات بوده، اکنون شغل مهمی در تشکیلات جمهوری خواهان دارد و امیدوار است بتواند با «لسلی» (شیدی) ازدواج کند. هم اتاقی سابق «لسلی»، «جولز» (مور) با اینکه شغل پُر دردسری در بانک دارد، اما هر از گاهی به آن دو سر می‌زند و از مادر خوانده بیمارش شکایت می‌کند. «کوین» (مکارتی) یک نویسنده بلند پرواز است. که با دید بدبینانه‌اش نسبت به همه چیز، علاقه پنهانشرا به «لسلی» مخفی می‌کند. «کربی» (استه‌وز)، دانشجوی حقوق که به‌عنوان گارسن شغلی نیمه‌وقت دارد، توجهش به «دیل» (مک‌داول)، کارآموز پزشکی بیمارستان جلب می‌شود. «وندی» به‌خاطر رفتار «بیلی» از او جدا می‌شود. «کربی» تحصیلات و شغلش را رها می‌کند تا دل «دیل» را به‌دست آورد ولی وقتی جواب رد می‌شنود، تسلیم شرایط می‌شود. در اینجا «الک» بدون اطلاع «لسلی»، در یک مهمانی، نامزدی‌اش را با او اعلام می‌کند. «لسلی» که از این کار شوکه شده به او می‌گوید که به وفاداری‌اش شک دارد. «الک» که همه این‌ها را تقصیر «کوین» می‌داند با او دعوا می‌کند و «لسلی» را از خود می‌راند. «لسلی» شبی را با «کوین» می‌گذراند، سپس نزد «جولز» می‌رود و پیش از اینکه «بیلی» شهر را ترک کند، دوباره دوستان مشترک‌شان دور هم جمع می‌شوند.
* فیلم بین هفت شخصیت اصلی و در لوکیشن‌های فراوان می‌گذرد که پرداختن به آنها وقت فراوانی می‌برد. محدودیت‌های دنیای کالج پشت سر گذارده می‌شود و ورود به دنیای خارج از آن، شخصیت‌ها را از هم جدا می‌کند. هرچند مفهوم این جدائی به‌دلیل تعدد آنها و پرداختن محدود به روابط‌شان مبهم می‌ماند. فضای تآتری فیلم آنگاه نمود می‌یابد که با تأکید بر ورود و خروج شخصیت‌ها، ابتدا و انتهای صحنه‌ها مشخص می‌شود.


همچنین مشاهده کنید