شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا


مدیریت ارتباط دانشگاه و صنعت


تاریخ نشر : ۸۴۰۵۱۷
تیراژ : ۱۵۰۰
تعداد صفحه : ۱۲۸
نوبت چاپ : ۱
شابک : ۹۶۴-۸۶۴۹-۰۲-۲
رده دیویی : ۳۷۸.۱۰۴
نوع اثر : ترجمه
زبان کتاب : فارسی
قطع : رقعی
جلد : شومیز
محل نشر : تهران
مترجم : ابراهیمی‌پور - حسین
نویسنده : مارتین - میشائلا
نویسنده : محمدی - محمدرضا
مترجم : فیروزیان - آزاده
مترجم : اسماعیل‌زاده - حمید
مترجم : فیروزیان - محمود

کتاب حاضر که با هدف برقراری ارتباط بین مراکز علمی و صنایع اعم از موسسات آموزشی، پژوهشی، تولیدی و خدماتی تدوین شده این نتایج را شامل می‌شود: ـ باید به چند پارگی دانشگاه‌ها و درگیری‌های داخلی با توجه به پتانسیل‌های مختلف دپارتمان‌ها برای مشارکت در روابط صنعت و دانشگاه است توجه داشت و تا حد ممکن از آن جلوگیری کرد. ـ باید به محدودیت‌های انتشار نتایج تحقیقات که توسط صنعت به خاطر محرمانه بودن نتایج تحقیق و توسعه‌ تحمیل می‌شوند توجه داشت و برای آن برنامه‌ریزی خاصی که منافع دو طرف را تامین کند انجام داد. ـ کار تحقیق و توسعه در مراکز آموزش عالی می‌تواند با برنامه‌های توسعه‌ای صنعتی به یکباره به سمت پروژه‌های تحقیقاتی استراتژیک و رقابتی بر اساس انتخاب دپارتمان‌های آموزش عالی سوق داده شوند. ـ دانشگاه‌ها یک موضع روشن در زمینه‌ی ارتباط با صنعت داشته باشند. ـ سیاست‌های خود را در این زمینه تعریف کنند. ـ دانشگاه‌ها باید به روابط دانشگاه و صنعت به چشم فرصت و تهدید نگاه کنند و فعالیت‌های مربوط به همکاری که تمایل به انجام آن با صنعت دارند را گزینش کنند. ـ مراکز اموزش عالی باید یک دید دراز مدت نسبت به روابط با صنعت و منافع آن داشته باشند، به این معنی که باید مفهوم 'روابط' و 'همکاری' با به مفهوم 'هماهنگی' تبدیل کنند. ـ تغییرات ذهنی و رفتاری باید در زمینه ارتباط با صنعت ایجاد شود یعنی تقسیم ارزش‌ها و یادگیری دو طرفه در سازمان‌هایی با فرهنگ و اهداف متفاوت مثل صنعت و دانشگاه انجام شود. ـ این فرایند تغییر رفتار نیازمند مدیریت اثرگذار در سطح استراتژیک و عملیاتی و ایجاد ساختارهای حمایتی مناسب است.


همچنین مشاهده کنید