چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 1 May, 2024
مجله ویستا


مرد هزار چهره‌ هالیوود


مرد هزار چهره‌ هالیوود
آنتونی‌ كویین‌ در ۲۱ آوریل‌ ۱۹۱۵ در چیهاها ی‌ مكزیكو از كشور مكزیك‌ متولد شد . پدرش‌ ایرلندی‌ ، مكزیكی‌ و مادرش‌ مكزیكی‌ تبار بود . خانواده‌ كویین‌ بسیار پر جمعیت‌ بودند و به‌ منظور زندگی‌ بهتر و كسب‌ و كار پر درآمدتر به‌ لس‌آنجلس‌ مهاجرت‌ كردند و به‌ این‌ ترتیب‌ آنتونی‌ كویین‌ دوران‌ كودكی‌ خود را درامریكا گذراند و خانواده‌ اش‌ در شرق‌لس‌ آنجلس‌ اقامت‌ داشتند.
آنتونی‌ از همان‌ دوران‌ كودكی‌ برای‌ كمك‌ به‌ خرج‌ خانواده‌ مشغول‌ به‌ كار شد و از همین‌ رو بسیار زود دبیرستان‌ را ترك‌ كرد. خودش‌ از دوران‌ كودكی‌ و نوجوانی‌ اش‌ به‌ عنوان‌ دورانی‌ بسیار سخت‌ یاد می‌كرد، زمانی‌ كه‌ گاهی‌ آنتونی‌ به‌ دلیل‌ گرسنگی‌ و فقر بی‌ هوش‌ می‌ شد و یا رفتار نژاد پرستانه‌
سفید پوستان‌ با مكزیكی‌ تبارها و اینكه‌ او و دوستان‌ مكزیكی‌ اش‌ حق‌ نداشتند به‌ محله‌ سفید پوستان‌ بروند.
او كه‌ به‌ كارهای‌ نمایش‌ علاقه‌ داشت‌ وارد تئاتر شد و تصمیم‌ گرفت‌ این‌ كار را دنبال‌ كند اما برای‌ بازیگر دورگه‌یی‌ چون‌ او كه‌ چهره‌یی‌ بیشتر مكزیكی‌ داشت‌ به‌ دلیل‌ آنكه‌ سفید پوست‌ بودن‌ و داشتن‌ نژاد اروپایی‌ یكی‌ از ضرورتهای‌ پیشرفت‌ بود، موفقیت‌ در هالیوود كار دشواری‌ بود.
با این‌ حال‌ آنتونی‌ كویین‌ در سال‌ ۱۹۳۶ توانست‌ نخستین‌ نقش‌ سینمایی‌ خود را به‌ دست‌ بیاورد و در فیلم‌ «قول‌ شرف‌» به‌ كارگردانی‌ لیو لاندرز ایفای‌ نقش‌ كند و در همان‌ سال‌ با دختر خوانده‌ سیسیل‌ . ب‌ . دومیل‌ كارگردان‌ مشهور دوره‌ كلاسیك‌ هالیوود آشنا شد و ازدواج‌ كرد .
با وجود اینكه‌ بسیاری‌ بر این‌ تصور بودند كه‌ این‌ ازدواج‌ می‌ تواند در زمینه‌ كار به‌ آنتونی‌ كویین‌ كمك‌ شایانی‌ كند اما وی‌ همچنان‌ به‌ عنوان‌ هنرپیشه‌یی‌ درجه‌ دو باقی‌ ماند و در اكثر فیلم‌ها در نقش‌ دورگه‌ سرخپوست‌ یا مكزیكی‌ یا در نقش‌ عرب‌ ، مغول‌ و شرقی‌ از او دعوت‌ به‌ همكاری‌ می‌ شد . این‌ موضوع‌ باعث‌ ناراحتی‌ آنتونی‌ كویین‌ بود و البته‌ مانعی‌ بود برای‌ پیشرفتش‌ ، از همین‌ روی‌ آنتونی‌ به‌ سراغ‌ یك‌ جراح‌ زیبایی‌ رفت‌ تا با انجام‌ چند عمل‌ زیبایی‌ روی‌ صورتش‌ در نقشهای‌ بهتری‌ ظاهر شود . اما جراح‌ زیبایی‌ كه‌ آنتونی‌ به‌ آن‌ مراجعه‌ كرد به‌ وی‌ توصیه‌ كرد كه‌ از این‌ اقدام‌ صرف‌ نظر كند ، زیرا چهره‌ او بسیار خاص‌ و در عین‌ حال‌ مردانه‌ و جذاب‌ بود و هر چند كه‌ زیبا نبود و اما اگر او هر قسمت‌ از صورتش‌ را جراحی‌ می‌ كرد این‌ تناسب‌ به‌ هم‌ می‌ خورد . این‌ توصیه‌ پزشك‌ باعث‌ شد كه‌ آنتونی‌ از خیر جراحی‌ زیبایی‌ بگذرد و در انتظار نقشهایی‌ بهتر بماند .
در فاصله‌ بین‌ سالهای‌ ۱۹۳۶ تا ۱۹۴۷ آنتونی‌ كویین‌ در نقشهای‌ درجه‌ دو درجه‌ سه‌ به‌ ایفای‌ نقش‌ پرداخت‌ كه‌ هیچ‌ كدام‌ نتوانست‌ آنطور كه‌ باید خواسته‌ های‌ او را برآورده‌ كند و از همین‌ روی‌ به‌ مدت‌ سه‌ سال‌ به‌ تئاتر برادوی‌ رفت‌ و در صحنه‌ تئاتر به‌ ایفای‌ نقش‌ پرداخت‌ ، اما در تئاتر هم‌ اوضاع‌ بهتر از سینما نبود و باز هم‌ آنتونی‌ با تبعیض‌ نژادی‌ مواجه‌ شد.
سال‌ ۱۹۵۱ و با ایفای‌ نقش‌ در فیلم‌ نقاب‌ انتقام‌ جو به‌ سینما بازگشت‌. هر چند كه‌ در ابتدا همچنان‌ آنتونی‌ به‌ ایفای‌ نقشهای‌ دسته‌ چندم‌ پرداخت‌ اما بازی‌ در فیلم‌ مشهور و پر سرو صدای‌ زنده‌ باد زاپاتا باعث‌ شد تا نام‌ آنتونی‌ كویین‌ بر سر زبانها بیافتد . هر چند كه‌ در آن‌ فیلم‌ مارلون‌ براندو بازیگر نقش‌ اول‌ بود و آنتونی‌ كویین‌ نقش‌ برادر او را داشت‌ و برای‌ این‌ فیلم‌ كه‌ به‌ كارگردانی‌ الیا كازان‌ بود او توانست‌ اسكار نقش‌ دوم‌ را از آن‌ خود كند . این‌ بازگشت‌ موفقیت‌ آمیز آنتونی‌ كویین‌ باعث‌ شد كه‌ او بیشتر در فیلم‌ها دیده‌ شود و بازی‌ او در فیلم‌ها بیش‌ از گذشته‌ مورد توجه‌ قرار گیرد .
پس‌ از این‌ موفقیت‌ آنتونی‌ توانست‌ در سال‌ ۱۹۵۶ برای‌ ایفای‌ نقش‌ در فیلم‌ شور زندگی‌ به‌ كارگردانی‌ وینسنت‌ مینه‌ لی‌ دومین‌ جایزه‌ اسكار را به‌ دست‌ آورد ، البته‌ باز هم‌ برای‌ نقش‌ دوم‌ . اما این‌ موفقیتها بالاخره‌ توجه‌ كارگردانان‌ و تهیه‌ كنندگان‌ مشهور سینما را به‌ سوی‌ آنتونی‌ كویین‌ جلب‌ كرد كم‌ كم‌ نقشهای‌ اول‌ به‌ این‌ بازیگر توانا واگذار شد .
نكته‌ جالب‌ توجه‌ در كار آنتونی‌ این‌ بود كه‌ او در یكی‌ از تئاترهایش‌ با نام‌ توفان‌ نقش‌ فردی‌ را ایفا كرد كه‌ دچار لكنت‌ زبان‌ بود واین‌ لكنت‌ زبان‌ تا سالها با او همراه‌ بود ، با این‌ حال‌ بسیاری‌ از مردم‌ ایفای‌ نقش‌ او حتی‌ با لكنت‌ زبان‌ را هم‌ دوست‌ داشتند و به‌ این‌ ترتیب‌ او به‌ عنوان‌ بازیگری‌ بسیار محبوب‌ در دل‌ تماشاچیان‌ جا گرفت‌ . همانطور كه‌ پزشك‌ جراح‌ زیبایی‌ پیشگویی‌ كرده‌ بود آنتونی‌ چهره‌یی‌ بسیار خاص‌ داشت‌ كه‌ براحتی‌ در خاطر تماشاچیان‌ باقی‌ می‌ماند و البته‌ قد بلند او كه‌ در حدود ۱۸۸ سانتیمتر بود نیز او را به‌ عنوان‌ بازیگری‌ خوش‌ استیل‌ به‌ تماشاچیان‌ شناساند .
آنتونی‌ با فیلم‌ مرثیه‌یی‌ برای‌ یك‌ مشتزن‌ سنگین‌ وزن‌ و باراباس‌ كه‌ هر دو محصول‌ ۱۹۶۲ به‌ عنوان‌ بازیگر نقش‌ اول‌ معرفی‌ شد . با وجود موفقیتهای‌ شغلی‌ آنتونی‌ كویین‌ ، اما در خانواده‌ رابطه‌ او با همسرش‌ به‌ تیرگی‌ گرایید و خصوصا آشنایی‌ او با مسئول‌ لباس‌ در فیلم‌ باراباس‌ باعث‌ شد كه‌ او از همسرش‌ جدا شود و او با این‌ مسئول‌ لباس‌ ازدواج‌ كند . آنتونی‌ كویین‌ از همسر اولش‌ دو فرزند داشت‌ و از همسر دومش‌ نیز صاحب‌ سه‌ فرزند شد .
بعد از این‌ آنتونی‌ كویین‌ هم‌ در فیلم‌ها برای‌ نقش‌ اول‌ انتخاب‌ می‌ شد و هم‌ برای‌ نقشهای‌ كوتاه‌ اما تاثیر گذار كه‌ از آن‌ جمله‌ می‌ توان‌ به‌ نقش‌ او در فیلم‌ لورنس‌ عربستان‌ به‌ كارگردانی‌ دیوید لین‌ اشاره‌ كرد و البته‌ در این‌ میان‌ دیگر ایفای‌ نقشهای‌ افراد رنگین‌ پوست‌ و كولی‌ نیز بیشتر از اینكه‌ باعث‌ ناراحتی‌ آنتونی‌ شود به‌ نوعی‌ برایش‌ ایجاد افتخار می‌ كرد و بیانگر این‌ حقیقت‌ بود كه‌ او در هر نقشی‌ قابل‌ باور است‌ و با هنرمندی‌ می‌ تواند ایفای‌ نقش‌ كند كه‌ از آن‌ جمله‌ می‌ توان‌ به‌ فیلم‌هایی‌ نظیر گوژپشت‌ نوتردام‌ به‌ كارگردانی‌ جین‌ دلانوی‌ محصول‌ ۱۹۵۷ و آخرین‌ قطار گان‌ هیل‌ محصول‌ ۱۹۵۹ ساخته‌ جان‌ استرجس‌ اشاره‌ كرد كه‌ بیش‌ از گذشته‌ او را به‌ عنوان‌ بازیگری‌ هزار چهره‌ در جهان‌ سینما مطرح‌ كرد .
در سال‌ ۱۹۶۴ آنتونی‌ كویین‌ در فیلم‌ زوربای‌ یونانی‌ به‌ كارگردانی‌ مایكل‌ كاكویانیس‌ ایفای‌ نقش‌ كرد و این‌ فیلم‌ باعث‌ شهرت‌ بسیار زیادی‌ برای‌ آنتونی‌ شد بطوری‌ كه‌ بعدها او در خاطراتش‌ از این‌ فیلم‌ به‌ عنوان‌ یكی‌ از بهترین‌ خاطرات‌ هنری‌ اش‌ یاد كرد و البته‌ در ادامه‌ افزوده‌ بود كه‌ هیچ‌ كس‌ به‌ خوبی‌ او نمی‌ توانسته‌ زوربا برقصد!
آنتونی‌ كویین‌ بازیگری‌ بود كه‌ حتی‌ در فیلم‌های‌ متوسط‌ و ضعیف‌ هم‌ كه‌ ایفای‌ نقش‌ می‌ كرد آنقدر فوق‌ العاده‌ بود كه‌ بسیاری‌ از تماشاچیان‌ خیلی‌ به‌ ضعفهای‌ فیلم‌ توجه‌ نمی‌كردند و شاید تنها حضور آنتونی‌ كویین‌ دلیلی‌ برای‌ تماشای‌ فیلم‌ می‌ شد و به‌ واقع‌ حضور او در هر فیلمی‌ اعتباری‌ برای‌ فیلم‌ به‌ شمار می‌ رفت‌ و باعث‌ می‌ شد كه‌ تماشاچیان‌براحتی‌ او را در آن‌ نقش‌ بپذیرند و با اشتیاق‌ به‌ تماشای‌ آن‌ فیلم‌ بپردازند .
به‌ هر حال‌ آنتونی‌ كویین‌ شاید به‌ مانند ستارگانی‌ چون‌ جان‌ وین‌ ، كلارك‌ گیبل‌ و همفری‌ بوگارت‌ همواره‌ بازیگر نقش‌ اول‌ نبود و البته‌ زمانی‌ هم‌ كه‌ نقش‌ اول‌ را داشت‌ شخصیت‌ او در اكثر موارد خاكستری‌ بود و حتی‌ در برخی‌ موارد شخصیتی‌ منفی‌ داشت‌ ، اما با این‌ حال‌ او همواره‌ به‌ عنوان‌ یك‌ ستاره‌ و یك‌ سوپر استار در سطح‌ اول‌ هالیوود مطرح‌ بود و با توجه‌ به‌ اینكه‌ در نقشهای‌ متفاوت‌ با ملیتهای‌ متفاوت‌ ظاهر می‌ شد ، برای‌ بسیاری‌ از مردم‌ كشورهای‌ مختلف‌ نقشهایش‌ جالب‌ توجه‌ بود .
آنتونی‌ كویین‌ تا آخرین‌ روزهای‌ عمر خود همچنان‌ به‌ عنوان‌ بازیگری‌ قابل‌ احترام‌ بود و به‌ ایفای‌ نقش‌ در فیلم‌های‌ متعددی‌ پرداخت‌ آخرین‌ فیلم‌ او avenging angelo نام‌ داشت‌ كه‌ محصول‌ سال‌ ۲۰۰۱ بود و مدتی‌ پس‌ از ایفای‌ نقش‌ در این‌ فیلم‌ یعنی‌ در سوم‌ ژوئن‌ ۲۰۰۱ درگذشت‌ .
آنتونی‌ كویین‌ هنگام‌ مرگ‌ با چهارمین‌ همسرش‌ زندگی‌ می‌ كرد و جمعا دارای‌ ۱۳ فرزند از ازدواج‌های‌ گذشته‌ خود بود و از دید فرزندانش‌ او چندان‌ پدری‌ مهربان‌ در خانواده‌ نبود و به‌ نظر می‌ رسد نقشهای‌ خشنی‌ كه‌ او در آنها ظاهر شده‌ بود تا حد زیادی‌ بر روی‌ شخصیت‌ واقعی‌ او نیز تاثیر گذار بوده‌ است‌ .
به‌ هر حال‌ آنتونی‌ كویین‌ در زندگی‌ خصوصی‌ اش‌ هرگونه‌ شخصیتی‌ داشته‌ است‌ اما در دنیای‌ هنر و سینما از جایگاهی‌ بسیار والا برخوردار است‌ بطوری‌ كه‌ هنوز هم‌ نام‌ او به‌ عنوان‌ بازیگری‌ توانا مطرح‌ است‌ كه‌ طی‌ بیش‌ از شش‌ دهه‌ با همكاری‌ با بسیاری‌ از كارگردانان‌ مهم‌ و معتبر سینمای‌ جهان‌ به‌ این‌ جایگاه‌ دست‌ یافته‌ است‌.
● جوایز و موفقیت‌های‌ آنتونی‌ كویین‌
نامزدی‌ اسكار در سال‌ ۱۹۶۵ برای‌ فیلم‌ زوربای‌ یونانی‌
نامزدی‌ اسكار در سال‌ ۱۹۵۸ برای‌ فیلم‌ بادهای‌ وحشی‌
برنده‌ اسكار در سال‌ ۱۹۵۶ برای‌ فیلم‌ شور زندگی‌
برنده‌ اسكار در سال‌ ۱۹۵۳ برای‌ فیلم‌ زنده‌باد زاپاتا
▪ جوایز بافتا (انجمن‌ فیلم‌ انگلستان‌)؛
نامزدی‌ بافتا در سال‌ ۱۹۶۶ برای‌ فیلم‌ زوربای‌ یونانی‌
نامزدی‌ بافتا در سال‌ ۱۹۶۳ برای‌ فیلم‌ لورنس‌ عربستان‌
▪ فستیوال‌ فیلم‌های‌ مستقل‌؛
جایزه‌ یك‌ عمر فعالیت‌ هنری‌ در سال‌ ۲۰۰۳
▪ جوایز امی‌؛
نامزدی‌ جایزه‌ امی‌ در سال‌ ۱۹۸۸ برای‌ حضور در مجموعه‌ تلویزیونی‌ «اوناسیس‌، ثروتمندترین‌ مرد جهان‌»
▪ دوربین‌ طلایی‌، آلمان‌؛
جایزه‌ یك‌ عمر فعالیت‌ هنری‌ در سال‌ ۱۹۹۶
▪ گلدن‌ گلاب‌؛
نامزدی‌ گلدن‌ گلاب‌ برای‌ فیلم‌ تلویزیونی‌ «گوتی‌» در سال‌ ۱۹۹۷
برنده‌ جایزه‌ سیسیل‌ ب‌ دومیل‌ در سال‌ ۱۹۸۷
نامزدی‌ گلدن‌ گلاب‌ برای‌ فیلم‌ راز سانتا ویتوریا در سال‌ ۱۹۷۰
نامزدی‌ گلدن‌ گلاب‌ برای‌ فیلم‌ زوربای‌ یونانی‌ در سال‌ ۱۹۶۵
نامزدی‌ گلدن‌ گلاب‌ برای‌ فیلم‌ شور زندگی‌ در سال‌ ۱۹۵۷
▪ جوایز فیلم‌های‌ لاتین‌؛
جایزه‌ شهر هلوا در سال‌ ۲۰۰۱
▪ جوایز لورل‌؛
نامزدی‌ در سال‌ ۱۹۷۰ برای‌ فیلم‌ كفش‌های‌ ماهیگیر
نامزدی‌ در سال‌ ۱۹۶۰ برای‌ فیلم‌ آخرین‌ قطار گان‌ هیل‌
نامزدی‌ در سال‌ ۱۹۵۸ برای‌ فیلم‌ بادهای‌ وحشی‌
▪ جشنواره‌ بین‌المللی‌ فیلم‌ های‌ لاتین‌ لس‌آنجلس‌؛
جایزه‌ یك‌ عمر فعالیت‌ هنری‌ در سال‌ ۲۰۰۱
▪ انجمن‌ ملی‌ نقد امریكا؛
جایزه‌ بهترین‌ بازیگر برای‌ فیلم‌ زوربای‌ یونانی‌ در سال‌ ۱۹۶۴
ت▪ مشك‌ طلایی‌؛
برنده‌ تمشك‌ طلایی‌ برای‌ فیلم‌ مافیایی‌ها در سال‌ ۱۹۹۱
نرگس‌ خرقانی‌
منبع : روزنامه اعتماد