پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
مجله ویستا
آرماند فایگنبام
فایگنبام مدیر شركت جنرال الكتریك ، مشاور تضمین كیفیت ارتش آمریكا، رئیس ASQC (american society of quality control) وبنیانگذار آكادمی بین المللی كیفیت و مبتكر واژه "كنترل كیفیت جامع" و مولف كتابی با همین عنوان است .
وی بر این اعتقاد است كه كنترل كیفیت ایجاد نوعی سیستم فعال برای نظارت بر كلیه امور یك واحد یا مؤسسه است. از این نظر كنترل كیفیت ، كاری است به دور از انگیزشهای كوتاه مدت و حركتی گروهی كهموفقیت آن منوط به همكاری و ارتباط نزدیك بین واحدهای مختلف بوده و حمایت تدریجی مسئولین را طلبمی كند. بنابر این تحقق امر كیفیت زمانی میسر می گردد كه تك تك عوامل و دست اندر كاران در تمام سطوحدر امر كیفیت مشاركت فعال داشته و نسبت به آن متعهد باشند.
دیدگاه كیفیت فایگنبام بر این اصل استوار است كه علی رغم شركت كلیه عوامل در تحقق كیفیت، نقشمدیریت ارشد فراتر از دیگران بوده و لازم است مدیریت درك كافی از ضرورت موضوع داشته و نسبت به تبدیلنمودن فرایند ارتقای كیفیت به یك امر عادی و مستمر در سازمان تعهد نشان دهد.
وی ، بر این اساس سپردن مسئولیت راهبردی ارتقای كیفیت را به متخصصین كیفیت یك اشتباه میداند. خدمت برجسته فایگنبام در عرصه كنترل جامع ، توجه یكپارچه به درون و بیرون سازمان بصورت فراگیر است. وی می گوید : مدیریت ،بایستی سراسری و یكپارچه بوده و همه فعالیتهای مدیریتی و عملیاتی را با یكدیگر هماهنگ نموده و جنبههای اجتماعی و فنی سازمان را به هم نزدیك كند. از اینرو علاوه بر امور درون سازمانی ، باید به همان نسبت ،خشنود نگه داشتن مصرف كنندگان كالا و خدمات و نیز تأمین كنندگان مواد و قطعات اولیه مورد توجه قرار گیرد وی با توجه یكپارچه به مفهوم كیفیت ، ارتقای كیفیت را در سه بعد تبیین می كند :
۱- تفسیر و تبیین جنبه های اخلاقی كیفیت
۲ - تبیین و تشریح مفهوم كیفیت جامع و كنترل
۳ - تبیین و تشریح نظام طبقه بندی هزینه های كیفیت كه شامل هزینه های ارزیابی ، پیشگیریو بروز نقص است.
● وی كنترل جامع كیفیت را چنین تعریف می كند :
كنترل جامع كیفیت ، یك سیستم كارآمد برای ادغام تلاشها در زمینه ایجاد ، نگهداری و ارتقای كیفیت در گروههای مختلف یك سازمان است و سازمان را قادر می سازد با در نظر گرفتن موارد اقتصادی ، رضایت كاملمشتریها را فراهم سازد .
● فایگنبام برای موفقیت مدیریت كیفیت جامع معیارهای زیر را ارائه داده است:
۱ - كیفیت یك فرایند سازمان شمول است
۲ - كیفیت آن چیزی است كه مشتری می خواهد
۳ - كیفیت و هزینه مكمل هم هستند
۴ - كیفیت محتاج علاقمند فردی و تیمی است
۵ - كیفیت یك روش مدیریتی است
۶ - كیفیت و نوآوری متقابلا" بهم وابسته اند
۷ - كیفیت یك رفتار است
۸ - كیفیت نیازمند ارتقای مستمر است
۹ - كیفیت بهترین روش برای بهره وری است.
۱۰ - كیفیت توسط یك سیستم جامع كه با مشتریها و تدارك كنندگان مرتبط است، اجرا می شود.
● فیگن بام اظهار میدارد که کنترل در مدیریت ۴ مرحله دارد:
۱ ـ تعیین استانداردهای كیفیت
۲ ـ ارزیابی تطابق با استانداردها
۳ ـ تثبیت موارد گذر به بالای استانداردها
۴ ـ برنامه ریزی برای ارتقای استانداردها
منبع : پایگاه اطلاعرسانی دانشگاه علوم پزشکی تبریز
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید بلیط هواپیما
ایران روز معلم آمریکا معلمان رهبر انقلاب دولت مجلس شورای اسلامی مجلس دولت سیزدهم خلیج فارس حجاب شهید مطهری
زلزله تهران هواشناسی شهرداری تهران سیل پلیس قوه قضاییه آموزش و پرورش بارش باران سلامت سازمان هواشناسی دستگیری
خودرو بانک مرکزی ارز قیمت دلار قیمت خودرو ایران خودرو قیمت طلا دلار سایپا بازار خودرو کارگران تورم
مسعود اسکویی فضای مجازی تلویزیون سریال سینمای ایران سینما دفاع مقدس موسیقی فیلم
دانشگاه علوم پزشکی مکزیک
غزه رژیم صهیونیستی فلسطین اسرائیل جنگ غزه چین روسیه نوار غزه حماس عربستان ترکیه یمن
پرسپولیس استقلال فوتبال سپاهان تراکتور باشگاه استقلال لیگ برتر ایران رئال مادرید بایرن مونیخ لیگ قهرمانان اروپا لیگ برتر باشگاه پرسپولیس
اینستاگرام همراه اول دبی اپل ناسا وزیر ارتباطات تبلیغات گوگل پهپاد
کبد چرب بیماری قلبی کاهش وزن دیابت داروخانه ویتامین طول عمر بارداری