چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 1 May, 2024
مجله ویستا

سرنوشت تحصیلی در دستان دنیای مجازی‌


سرنوشت تحصیلی در دستان دنیای مجازی‌
● چرا انتخاب رشته رایانه‌ای درست نیست؟
از امسال داوطلبان مجاز به انتخاب رشته، همچون سالیان پیش باید رشته و حتی حرفه آینده خود را با تعیین رشته هوشمندانه انتخاب کنند. موسسات زیادی سعی در راهنمایی داوطلبان دارند، اما به دلایلی معلوم در این کار سرنوشت‌ساز به بیراهه می‌روند و کمتر به رسالت خود عمل می‌کنند.
آنچه مهم است یک انتخاب رشته صحیح فقط با تلاش ۴۰ تا ۵۰ ساعته شخص داوطلب و طی چند روز به دست خواهد آمد و دیگران از مشاوران مجرب گرفته تا اولیای داوطلب فقط باید نقش راهنما را ایفا کنند.
انتخاب رشته رایانه‌ای راه مناسبی برای تعیین رشته و قبولی نیست. این نوع انتخاب فقط براساس میزان علایق و ظرفیت پذیرش داوطلبان در سال گذشته نسبت به رشته‌هاست و هیچ کاربردی برای داوطلبان سال جاری ندارد.
جز آن که از تنظیم انتخاب‌ها براساس علاقه جلوگیری کند و حکم به انتخاب نوشته‌های چاپ شده و بیرون آمده از دل رایانه بدهد.
حتی شاید تصور کنیم مشاوران قادرند از این نتایج آماده استفاده کنند، اما به دلیل زمان کم و رسیدگی به تعداد زیادی داوطلب، از حوصله آنها هم خارج است که این نوع تعیین رشته را بدقت بررسی کنند و تنها می‌توان آن را ابزار راحتی تلقی کرد که بخصوص برای داوطلبانی که اولین سال حضورشان را تجربه می‌کنند، از تلاش اصولی در جهت تعیین رشته صحیح جلوگیری می‌کند.
تعیین رشته رایانه‌ای فقط به منظور کسب درآمد بیشتر موسسات و به دلیل محدودیت زمان انجام می‌شود. هر موسسه‌ای که چنین عمل کند، سرعت کار خود را برای کسب درآمد بیشتر افزایش می‌دهد؛ زیرا از یک طرف باید پاسخگوی تعداد زیادی داوطلب باشد و از طرف دیگر، در رقابت با موسسات دیگر برای گرفتن مبلغ کمتر به ازای هر تعیین رشته و جذب و سرویس‌دهی تعداد بیشتری از افراد، این را تنها راه ممکن می‌داند.
● انتخاب براساس علاقه، نه احساسات‌
نتایج تعیین رشته رایانه‌ای به هیچ عنوان برای داوطلبانی که در زندگی خود هدف دارند، قابل استفاده نیست. ممکن است داوطلبان در درس‌هایی ضعف داشته باشند و نتایج خوبی هم بر اساس نمرات کارنامه در آن دروس کسب نکرده باشند و تصمیم به تحصیل در رشته‌ای داشته باشند که با این دروس مرتبط است.
در این صورت، با کمک مشاور می‌توانند ضعف‌ها را بررسی کنند و با وجود ضعف نسبی فعلی در نمره‌ها با توجه به علاقه، رشته یا رشته‌های مورد نظر را انتخاب کنند.
گروهی دیگر ممکن است در درس‌های خاصی درصد نمرات بالایی داشته باشند؛ اما علاقه کمتری به ادامه تحصیل در رشته‌هایی داشته باشند که به نظر می‌رسد از نظر علمی در آن توانمندترند. در این موارد معمولا انتخاب رشته رایانه‌ای جواب نمی‌دهد زیرا در تعیین رشته، رایانه رشته‌ها را صرفا براساس توانمندی و بنیه علمی داوطلب در راس انتخاب‌های خود به عنوان احتمال قبولی قرار می‌دهد و درست در همین جا داوطلب به دلیل ناآشنا بودن و این حس ذاتی که اگر نمراتش بالا باشد، قطعا قبول خواهد شد، دقت زیادی به خرج نمی‌دهد و به دلیل سهولت در انتخاب، رشته‌هایی را به عنوان رشته‌های با اولویت‌های بالاتر انتخاب می‌کند که صرفا احتمال قبولی بیشتری دارند. در صورتی که نقش علاقه خود را کمتر لحاظ کرده است و این مهم‌ترین ضعف انتخاب رشته‌های رایانه‌ای است.
● اولویت یعنی چه؟
داوطلبان باید توجه داشته باشند که بررسی رشته‌های انتخابی در فرم انتخاب رشته برای قبولی به وسیله رایانه به ترتیب اولویت (ترتیب ردیف کردن از یک تا صد) صورت می‌گیرد و اگر داوطلبی در رشته‌های انتخابی از نظر درسی حداقل نمرات مورد نظر را کسب کرده باشد، با بررسی رایانه از ابتدای فرم نام او به عنوان قبولی در آن رشته اعلام می‌شود. هرچند ممکن است وی در انتخاب‌های بعدی رشته‌هایی را انتخاب کرده باشد که علاقه بیشتری به آنها داشته باشد.
پس ترتیب اولویت از این نظر بسیار مهم است و داوطلب قطعا باید رشته‌هایی را که علاقه بیشتری به تحصیل در آنها دارد در صدر و اولویت‌های بالاتر قرار دهد و رشته‌های با علاقه کمتر یا در دانشگاه دورتر از محل سکونت را در رده‌های پایین‌تر منظور کند.
تفسیر دیگری هم برای اولویت وجود دارد؛ ۲ نفر که نمره برابری دارند، ممکن است یک رشته را انتخاب کنند. یکی از ۲ نفر در اولویت اول و دیگری مثلا در اولویت ۸۰ در این صورت به گفته مسوولان سازمان سنجش، هر دو شانس برابری برای قبولی در یک رشته خواهند داشت و اگر شخصی که رشته مورد نظرش را در اولویت ۸۰ انتخاب کرده، حتی به اندازه کمی نمره‌اش بالاتر باشد، در رشته مورد نظرش قبول خواهد شد و شخصی که همین رشته را در اولویت اول انتخاب کرده، به دلیل پایین بودن سطح نمره قبول نخواهد شد.
● شیوه صحیح تعیین رشته‌
ابتدا رشته‌های مورد علاقه و مدنظر را در شهرهای مورد نظر از دفترچه استخراج می‌کنیم. برای این کار می‌توان از نظرات مشاوران مجرب و خانواده کمک گرفت و سپس با مطالعه دقیق دفترچه راهنمای شماره ۲ یا کمک گرفتن از مشاوران مجرب که کار را ساده‌تر می‌کنند، براساس مناطق بومی مندرج در دفترچه رشته‌هایی را که احتمال قبولی در شهرهای خاصی در آن بیشتر است، مشخص کرد. توصیه کارشناسان انتخاب بیش از ۱۰۰ رشته و در مراحل بعد حذف رشته‌های کم اهمیت‌تر یا رشته‌هایی است که در مناطق دورتری از محل سکونت داوطلب قرار دارند و در نهایت انتخاب یکصد رشته است.
در پایان، داوطلب باید یکصد رشته را صرفا براساس علاقه و شهری که برای تحصیل برمی‌گزیند، در اولویت‌های یک تا ۱۰۰ قرار دهد و بارها با دقت این ترتیب را بررسی کند و ۲، ۳ روز پایانی را فقط به جابه‌جایی اولویت‌ها، رشته و شهرها براساس علاقه صرف کند.
واضح است اگر داوطلبی به دلیل اشتباه یک رشته کاردانی را مثلا در اولویت‌های بالاتر قرار داده باشد، شانس قبولی به شرط به حد نصاب رسیدن نمره‌اش زیاد خواهد بود و احتمال قبولی در رشته‌های کارشناسی در اولویت‌های پایین کمتر خواهد شد. در اصطلاح می‌گوییم داوطلب این رشته‌ها را حذف کرده است.
داوطلبان باید توجه داشته باشند زیر گروه‌ها و رتبه داوطلب در زیر گروه بیان‌کننده وضعیت شخص از نظر آموزشی است و مشاوران عزیز هم به این مهم به‌عنوان یک عامل مهم در یک انتخاب رشته تخصصی عنایت داشته باشند و تنها رتبه و نمره فرد را در یک زیرگروه که مجموعه‌ای از رشته‌ها را شامل می‌شود ملاک عمل قرار دهند.
پس از وارد کردن یکصد رشته در فرم تعیین رشته، داوطلبان با کمک گرفتن از دوستان خود یا خانواده یک بار دیگر کد رشته‌ها و خانه‌های پرشده را به‌دقت بررسی کنند.و سخن پایانی این که اظهارنظر چند مشاور مجرب در پایان کار ضریب اطمینان کار انجام شده از سوی داوطلب را بیشتر می‌کند.
حسن دانه‌داران‌
منبع : دانش ما