شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا
تربیت ذهنی کودک
▪ معنی لغوی ذهن در فرهنگ معین اینطور آمده است:
فهم، دریافت، هوش، خرد، یکی از قوای نفس است یا قوتی است متعلق به نفس ناطقه، حفظ، یاد.
▪ در فرهنگ عمید چنین معنی شده است:
ـ ذهن: (به کسر ذال و سکون «ها» و «ن») فهم و دریافت، قوه باطنی که مطالب را به یاد نگاه میدارد.
انسان در هنگام قدم نهادن به عرصه هستی، فقط استعداد قوه درک امور و بدیهیات اولیه را دارد و پس از آنکه ذهن انسان رشد پیدا کرد و توانست آنها را تصور کند، تصدیق و اذعان به نسبت حکمیه میان آنها خواهد کرد.
کودک یک انسان، متفکر است. باید فکر او را تقویت کرد و به حرکت واداشت تا بتواند از نیروی نهفته خود استفاده کند، هوش و فکر خود را به کار اندازد و همه چیز را مورد آزمایش قرار دهد. کودکان از دو راه اطلاعات اطراف خود را پردازش میکنند. یا آن را جذب و به اطلاعات گذشته اضافه میکنند یا اطلاعات جدید را با اطلاعات گذشته منطبق میکنند، یعنی آنچه را که از قبل میدانند با تجربه جدید انطباق میدهند.
اگرچه ما نمیتوانیم ماهیت درست زندگی عقلی یک کودک را دریابیم، ولی روشن است که اثر متقابلی میان اعمال ذهنی و فعالیتهای بدنی او وجود دارد زیرا طفلی که عادت کرده است بعد از پوشیدن لباسهایش به گردش برود با دیدن مادرش که لباسهای او را تعویض میکند شاد میشود و لبخند میزند.
▪ اهمیت پرورش ذهن:
به نظر برخی از مربیان، تعلیم و تربیت یعنی پرورش قوای ذهنی مثل قوه ادراک، حافظه یادآوری، تداعی معانی، دقت، اراده، تخیل و تعقل.
به نظر این دسته معلمان، هدف تعلیم و تربیت، ایجاد قوای مخصوص برای انجام امور است. هدف تعلیمات مدرسه نیز پیدایش و رشد همین قوای ذهنی است.
در سایه پرورش ذهن، قدرت ابتکار، تصمیمگیری و میل به ارزشهای عالی در انسان پدید آمده و زندگیاش براساس معیارها و ضوابط اندیشیده، مبتنی بر استدلال و تفکر شده و به سعادت نزدیکتر میشود. اگر ذهن کودک را بپرورانیم، طبیعتاً پرورش ذهن او در پرورش جنبههای دیگر تربیت یعنی اخلاق، مذهب و اجتماع نیز اهمیت خواهد داشت. اینچنین انسانی در جنبه اجتماعی زندگی برکنار از هرگونه پیشداوری و مبتنی بر اخلاق و فضایل انسانیت است.
در احادیث «العلم مصباحالعقل» و «العلم منیرالعقل» عقل به عنوان بزرگترین عنصر قوای ذهنی انسان تلقی شده است. در اصل فرمانده عقل است ولی این فرمانده نیز در تشخیص و تمیز، نیازمند اطلاعاتی است که در مقام قضاوت او را یاری دهد وگرنه در وادی تاریکی هرچه دیدگان عقل قوی باشد، کاری از او ساخته نیست. پس علم و دانش در حکم چراغ برای عقل هستند.
امام علی(ع) از علم به چراغ عقل و روشن کننده خرد تعبیر میکند. ممارست در علوم موجب شکوفایی استعدادها و تقویت تفکر میشود.
امام صادق(ع) میفرماید: خیر و برکت هیچ ثروتی به قدر عقل نیست و پستی و ذلّت هیچ فقری به پایه حماقت که فقر عقلی است نمیرسد.
بنابراین پرورش ذهن، فرد را به کامیابی در اجتماع و کسب رفاه و آسایش میرساند.
کسانی که از کودکی به تفکر عادت کرده و خود مراقب زندگی خویش بودهاند ازجمله مردمان خوشبخت به شمار میآیند.
پرورش ذهنی کودک، او را از جنبههای مختلف ازجمله اقتصادی، فرهنگی، سیاسی، مذهبی رشد داده و سرآمد دیگران میکند.
منبع : روزنامه اطلاعات
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
ایران مجلس شورای اسلامی حجاب مجلس دولت دولت سیزدهم رئیسی رئیس جمهور گشت ارشاد سیدابراهیم رئیسی جمهوری اسلامی ایران پاکستان
تهران شهرداری تهران قتل هواشناسی سیل پلیس کنکور وزارت بهداشت سلامت زنان سازمان سنجش پایتخت
قیمت دلار خودرو قیمت خودرو بازار خودرو دلار بانک مرکزی قیمت طلا سایپا مسکن ارز ایران خودرو تورم
سینمای ایران سریال سینما تلویزیون سریال پایتخت کیومرث پوراحمد موسیقی رهبر انقلاب قرآن کریم فیلم ترانه علیدوستی کتاب
کنکور ۱۴۰۳ اینترنت عبدالرسول پورعباس
اسرائیل رژیم صهیونیستی آمریکا فلسطین غزه جنگ غزه روسیه چین حماس اوکراین ترکیه ایالات متحده آمریکا
پرسپولیس فوتبال استقلال جام حذفی آلومینیوم اراک تیم ملی فوتسال ایران بازی فوتسال تراکتور باشگاه پرسپولیس بارسلونا لیورپول
هوش مصنوعی گوگل نخبگان سامسونگ مدیران خودرو اپل فناوری آیفون ناسا بنیاد ملی نخبگان ربات دانش بنیان
کاهش وزن روانشناسی بارداری مالاریا افسردگی آلزایمر