شنبه, ۱۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 4 May, 2024
مجله ویستا

سایت توییتر و کاربردهای آن!


سایت توییتر و کاربردهای آن!
توییتر یک سرویس به اصطلاح میکروبلاگینگ است. به عبارت ساده تر سایتی است که به کاربرانش اجازه می دهد درباره کاری که در حال انجام دادنش هستند یا فکری که در سر دارند، خیلی کوتاه و در قالب حداکثر ۱۴۰ کاراکتر بنویسند. اما بحثی که به صورت کاملاً متفاوت این روزها هم میان کاربران ایرانی و هم کاربران خارجی درگرفته، کاربردهایی است که توییتر می تواند پیدا کند. به گزارش ایسنا، وبلاگ معتبر Read/WriteWeb در یکی از مقاله های تازه اش درباره کاربرد توییتر در روزنامه نگاری چیزهای بسیار جالبی نوشته است. در این مقاله عنوان شده که به سبب ویژگی های خاص توییتر روزنامه نگاران می توانند از توییتر استفاده کنند.
▪ دسترسی سریع به اخبار؛
استفاده از توییتر بسیار آسان است، بسیاری از وبلاگ نویس ها عادت دارند قبل از اینکه پستی را در وبلاگشان منتشر کنند، در مورد ایده ای که دارند، مطلب کوتاهی در توییتر بنویسند و گاهی ایده ها و نظرات جالب آنها را تنها در یک پست توییتری می بینیم. توییتر به خصوص در غرب، خواه در مورد یک حادثه سیاسی و خواه در مورد یک تحول فناوری یا خبر کوتاه یک حادثه، مبدل به نخستین منبع انتشار خبر شده است. برای مثال سال قبل وقتی زلزله ای در مکزیکوسیتی رخ داد، خبر حادثه چند دقیقه زودتر از خبرگزاری های بزرگ وارد توییتر شد. نویسنده وبلاگ Read/WriteWeb می نویسد که آنها نخستین بار از خبر خریده شده سایت جایکو توسط گوگل از طریق توییتر مطلع شدند.
▪ مصاحبه؛
از توییتر برای مصاحبه، پرسیدن یک سؤال به صورت عمومی و نظرسنجی هم می توان استفاده کرد.
نویسنده این مطلب در ادامه درباره اطمینان از کیفیت پست نوشته است: برای خود من پیش آمده، در توییتر کسی در مورد یک اشتباه تایپی یا گرامری در پست هایم به من تذکر داده باشد.
▪ تبلیغ پست های وبلاگی؛
پست کردن عنوان و آدرس آخرین پست وبلاگ در توییتر کمک زیادی به تبلیغ و بیشتر خوانده شدن آن می کند. بعضی ها این کار را به صورت خودکار و از طریق سرویس های ارسال فید به توییتر انجام می دهند. البته این کاربردهای توییتر بیشتر به درد وبلاگ نویس ها و سایبرژورنالیست ها به خصوص در حوزه فناوری اطلاعات می خورد که باید به سرعت به اخبار دست اول دسترسی پیدا کنند و بعد از انتشار پست هایشان به سرعت فیدبک بگیرند. در این نوشتار درباره توییتر و پزشکی آمده است: پزشکان وبلاگ نویس غربی (مدبلاگرها) همیشه سعی می کنند از آخرین فناوری روز به گونه ای در پزشکی استفاده کنند، یکی از این وبلاگ نویس ها پیشنهاد کرده که پزشکان بیشتر از توییتر استفاده کنند. دکتر یوری گینزبرگ Uri Ginzburg یک علاقمند وب ۲ و البته۲‎/۰ health در این زمینه پست جالبی داشته است. وی در این پست نوشته است که پزشکان وجه مشترکی با هم دارند: وقت کمی دارند. ارتباط اجتماعی زیادی دارند. باید در آن واحد زندگی خانوادگی را سر و سامان بدهند، کارهای بیمارانشان را رفع و رجوع کنند و درگیر بیمارستان باشند و با حجم زیادی از اطلاعات روبرو هستند. وی توییتر را با توجه به این مسائل ابزار مناسبی تشخیص داده و پیشنهاداتی در مورد استفاده پزشکان از توییتر کرده است که بی شک تنها به درد جامعه غربی می خورد! پزشکان و کارکنان هر بیمارستان یک شبکه توییتری درست کنند، تا به این ترتیب به آسانی با هم ارتباط برقرار کنند. استفاده از توییتر برای سر و سامان دادن به همایش های علمی. ایجاد یک شبکه توییتری پزشک - بیماران در مورد بیمارانی که نیاز به پایش دائم دارند. ایجاد شبکه های اجتماعی حمایتی برای بیماران خاص مثلاً بیماران مبتلا به سرطان. با این وجود یک پزشک منطقی تر غربی که در وبلاگ geeky doc می نویسد، در پستی به نقد این پیشنهاد پرداخته است و ابراز نظر کرده است که در این صورت عملی شدن این پیشنهادات آنقدر بر مشغله پزشکان اضافه می شود که شبیه بروس در سکانسی از فیلم Bruce Almighty می شوند که مجبور بود با کامپیوتر به دعاهای مردم سراسر کره خاکی جواب دهد! یدی درباره کاربردهای بدیع توییتر در ایران آورده است: اما کاربران ایرانی توییتر کاربردهای تازه ای برای توییتر تعریف کرده اند: پخش زنده توییتری مسابقات فوتبال که توییتر را به یک شبه استادیوم جوشان تبدیل می کند! چت کردن و فالو کردن های انبوه! و... واقعاً شگفتی آور است که من هم مثل Marshall Kirkpatrick نویسنده وبلاگ Read/WriteWeb وقتی بار اول توییتر را دیدم، فکر کردم توییتر یک تب زودگذر و یک هوس آنی است. اما گویا پست های ۱۴۰ کاراکتری بسیار تواناتر از چیزی هستند که فکر می کردم!
منبع : روزنامه ابرار اقتصادی