جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا
نظری بر ابعاد طراحی گرافیکی صفحات وب
● طراحی گیرا و هنرمندانه یک وب سایت می تواند ضامن موفقیت آن باشد
بسیاری از کارشناسان اینترنت، طراحی وب سایت را یک هنر و یک فن می دانند. زیرا درآمد میلیونی شرکت های چند ملیتی که امروزه به غول های دیجیتالی شهره هستند مثل یاهو یا سایت گوگل جز با اتکا به درک مولفه های این فن حاصل نشده است. بنابراین، نامطلوب نیست که از فن طراحی وب، به مهندسی طراحی وب نام ببریم که مجموعه ای از فرآیندهای اثر بخش الکترونیکی برای توسعه کسب و کار در دنیای مجازی به شمار می رود. از نکات حائز اهمیت در طراحی صفحات وب، در کنار توجه به انتخاب دامنه و نکات فنی، طراحی گیرا و چشم نواز آن است که بتواند نظر مخاطب را به خود جلب کند.از اصول بسیار مهم و کلیدی در طراحی صفحات وب، توجه به اصل رنگ بندی صفحات و استفاده از رنگ های مکمل و ترکیبی مطلوبی است که کاربران بتوانند بر اساس اصل سهولت و جذابیت صفحه، به مشاهده مطالب آن بپردازند.
این که چه رنگی متناسب سایت های وب است پرسشی است که کارشناسان وب، خیلی پاسخ جامع و کاملی برای آن ارائه نکرده اند و کم تر به مسائل روانشناسی رنگ ها در طراحی سایت، توجه کرده اند. اما به هر حال یک اصل کلی وجود دارد که می گوید: در رنگ بندی یک صفحه، باید به این موضوع توجه شود که این رنگ قرار است در چه صفحه ای و با چه موضوعی به کار رود. یعنی اصل توجه به عملکرد و موضوعیت سایت، در رنگ بندی مطالب مهم است. سایت های دولتی و به طور کلی، سایت هایی با بازدیدکننده بسیار بالا، معمولا از رنگ سفید برای زمینه صفحات و رنگ آبی برای لینک های صفحه و رنگ بنفش برای لینک های مشاهده شده که به عنوانdefault برنامه فرانت پیج نیز به کار می رود، استفاده می کنند. سایت هایی که بیشتر جنبه شخصی دارند، از رنگ های مکمل استفاده می کنند. مثلاً رنگ سبز پر رنگ در کنار سرمه ای، جذابیت خاصی به سایت هایی با موضوعیت بازرگانی می دهد. در طراحی سایت های کودکان از رنگ های خیلی شاد استفاده می شود. به هر حال توجه به کارکرد رنگ ها در طراحی صفحات وب از اهمیت مهمی برخوردار است. نکاتی که می بایست در زمان طراحی گرافیکی سایت در نظر داشته باشیم به شرح زیر هستند:
۱) اثر روانشناسی رنگ
۲) قابلیت خواندن متون صفحات سایت،
۳) رنگ متمم رنگ های انتخابی برای بک گراند، گرافیک ها، لینک ها و متون،
۴) وجود تطبیق رنگی بین لوگوها و آرم های صفحات با رنگ بندی متون و مطالب به کار گرفته شده،
۵) توجه به نوع مخاطب و بازدیدکننده بخش های مختلف سایت.سایتی مانند یاهو، که روزانه میلیون ها مخاطب دارد و از صدها بخش متنوع تشکیل شده است، برای هر بخش خود از یک چیدمان و رنگ بندی خاصی در طراحی صفحات فعال، استفاده کرده است. مثلاً بخش کودکان یاهو با بخش بازرگانی آن بسیار تفاوت دارد. اصول زیر مشخصه هایی از رنگ ها را که هنگام طراحی باید مدنظر داشته باشید بیان می کنند:
۱) رنگ ها اثر زیادی روی احساسات ما در ۹۰ ثانیه اول دیدن می گذارند
۲) اثر رنگ می تواند بیننده را ترغیب به خرید یک جنس کند
۳) رنگ ها رفتار ما را در برابر یک موضوع فقط تشدید نمی کنند، بلکه اثر خود را کاملاً در رفتار ما نشان می دهند
۴) اثر گذاری رنگ در فرهنگ های مختلف گوناگون است،
۵) هر رنگ به تنهایی یک پیام مخصوص به چشم بیننده می فرستد. صفحات اینترنت امروزه پذیرای افراد بسیاری با سلایق متفاوت و نیازهای متنوع هستند.توجه به طراحی گرافیکی و هنرمندانه صفحات وب می تواند درعصر فناوری اطلاعات به کارآمدی بیشتر این دنیای مجازی کمک کند و مخاطبان بیشتری را در دهکده جهانی اینترنت سکنی دهد.
Javanblog.com
منبع : روزنامه ابرار
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
آمریکا عراق جنگ حماس نیکا شاکرمی مجلس شورای اسلامی روز معلم دولت رهبر انقلاب معلمان مجلس بابک زنجانی
ایران هواشناسی بارش باران هلال احمر آتش سوزی قوه قضاییه تهران پلیس سیل معلم شهرداری تهران آموزش و پرورش
سهام عدالت قیمت طلا قیمت خودرو قیمت دلار بازار خودرو حقوق بازنشستگان خودرو دلار سایپا بانک مرکزی ایران خودرو کارگران
سریال پایتخت مهران مدیری تلویزیون عفاف و حجاب تئاتر مسعود اسکویی سینمای ایران سینما
رژیم صهیونیستی اسرائیل جنگ غزه فلسطین روسیه ترکیه نوار غزه اوکراین چین انگلیس ایالات متحده آمریکا بنیامین نتانیاهو
فوتبال استقلال پرسپولیس علی خطیر سپاهان باشگاه استقلال تراکتور لیگ برتر لیگ قهرمانان اروپا لیگ برتر ایران رئال مادرید بایرن مونیخ
هوش مصنوعی کولر گوگل اپل عیسی زارع پور تلفن همراه تبلیغات اینستاگرام ناسا
فشار خون کبد چرب دیابت کاهش وزن