یکشنبه, ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 28 April, 2024
مجله ویستا
گردشگری دریائی؛ پرجاذبه اما فراموششده
صنعت گردشگری کشور با همه مزیتهائی که دارد سالها است افتان و خیزان در کنار سایر بخشهای اقتصادی کشور به حرکت خود ادامه داده اما هرگز حرفی برای گفتن نداشته است.
این در حالی است که جاذبههای گردشگری ایران در دنیا منحصربهفرد، بینظیر و زبانزد خاص و عام است.
علیرغم اینکه کشورمان از حیث میراث فرهنگی جزء ۱۰ کشور جهان است اما متأسفانه یک صدم درصد از سهم تجارت ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیارد دلاری صنعت توریسم جهانی را بر عهده دارد.
گزارشهای سازمان جهانی گردشگری (WTO) حاکی است هزینههای سالانه گردشگری در دنیا بیش از ۲ هزار میلیارد دلار است. در بسیاری از کشورها از جمله اسپانیا با ۵۰ میلیون مسافر خارجی در سال، صنعت توریسم بهصورت منبع اصلی ایجاد شغل درآمده و جمعیتی بالغ بر ۱۰۰ میلیون نفر در دنیا به این حرفه اشتغال دارند.
هر چند ۶۰ درصد از کل گردشگران جهان را اروپا به خود جلب میکند اما حدود ۷۰ درصد درآمد گردشگری خاورمیانه متعلق به کشورهای مصر و عربستان است.
برخی از کشورها امروزه به سمت گردشگری دریائی روی آوردهاند. کشورهای مالزی، اندونزی، هند، سنگاپور، هنگکنگ، چین و ژاپن در این زمینه پیشقدم شدهاند. دبی در حال ساختن ۳ جزیره مصنوعی به شکل نخل میباشد.
مالزی برای ایجاد گردشگری پایدار در این کشور پارکهای دریائی در جزایر تیکا و ... را گسترش میدهد. کشور اندونزی نیز با استفاده از شیوههای سنتی و مدرن گردشگری دریائی را روز به روز توسعه میدهد.
در این میان کشور ایران با همه موهبتهای الهی که در اختیار دارد هنوز نتوانسته است از صنعت گردشگری دریائی بهنحو مطلوب استفاده کند. اما از آنجائیکه توسعه صنعت گردشگری همچنین گردشگری دریائی در برنامه چهارم پیشبینی شده میتوان برای رونق آن در آینده امیدوار بود.
در ماده ۳۴ قانون برنامه چهارم توسعه در این زمینه آمده است:
”دولت موظف است، بهمنظور تسهیل تجارت و حمل و نقل، استقرار صنایع دریائی، گسترش گردشگری، لوایح مورد نیاز برای توسعه فعالیتهای دریائی را با اصلاح قوانین مرتبط و حذف وظایف موازی، مشابه و متضاد و تجمیع وظایف همگن و متجانس هر یک از دستگاهها، تفکیک کامل وظایف دستگاهها، برای اعمال حاکمیت تهیه و برای تصویب به مجلس شورای اسلامی ارائه نماید.
در بند ”و“ همین ماده نیز توسعه گردشگری دریائی مورد تأکید قرار گرفته است:
علاوه بر آنچه اشاره رفت اظهارنظر مسئولان سازمان گردشگری و میراث فرهنگی نیز ما را به افق روشن این صنعت امیدوار میکند. بر اساس آنچه مسئولان وعده دادهاند. راهاندازی پژوهشکده فرهنگ و تمدن در خصوص، استفاده از سواحل خلیجفارس، فعال کردن جزایر قشم و کیش، با استفاده از سرمایهگذاران خارجی، اختصاص بن سفر به کارمندان، تشکیل شرکتهای مشترک گردشگری در کشور در دست مطالعه و اجراء است. اما نکتهای که نباید از آن غافل شد استفاده از کشتیهای بزرگ و مجلل تفریحی برای اعزام گردشگران به نقاط دیدنی جهان است که روزبهروز بر تعداد آنها افزوده میشود.
در چنین شرایطی هم مالکان و دارندگان کشتیها سد و قابل ملاحظهای کسب میکنند و هم کشورهائی که گردشگران برای مشاهده نقاط دیدنی آنها رهسپار میشوند، درآمد کسب میکنند.
حال که قرار است طرحی نو در صنعت گردشگری کشور انداخته شود بد نیست برای توسعه هر چه بیشتر گردشگری دریائی، تهیه کشتی با امکانات ویژه همچنین اعزام تورهای دریائی نیز مورد توجه مسئولان، کارشناسان و دستاندرکاران قرار گیرد تا گردشگری دریائی نیز از بوته فراموشی بیرون بیاید.
منبع : ماهنامه پیام دریا
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
ایران مجلس شورای اسلامی دولت حجاب مجلس دولت سیزدهم گشت ارشاد جمهوری اسلامی ایران رئیسی امام خمینی رئیس جمهور جنگ
هواشناسی سیل تهران پلیس قتل شهرداری تهران کنکور وزارت بهداشت فضای مجازی سلامت سازمان هواشناسی آتش سوزی
خودرو قیمت دلار قیمت خودرو بازار خودرو قیمت طلا بانک مرکزی سایپا مسکن تورم ایران خودرو قیمت بازار مسکن
زنان سریال سریال حشاشین سینمای ایران تلویزیون سینما موسیقی سریال پایتخت قرآن کریم ترانه علیدوستی مهران مدیری کتاب
اینترنت کنکور ۱۴۰۳ خورشید
اسرائیل رژیم صهیونیستی جنگ غزه غزه فلسطین آمریکا روسیه چین حماس اوکراین ترکیه ایالات متحده آمریکا
فوتبال پرسپولیس استقلال بازی جام حذفی فوتسال آلومینیوم اراک تراکتور تیم ملی فوتسال ایران باشگاه پرسپولیس سپاهان لیورپول
تبلیغات فناوری اپل هوش مصنوعی گوگل سامسونگ ناسا بنیاد ملی نخبگان آیفون
دندانپزشکی سازمان غذا و دارو کاهش وزن مالاریا