سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 30 April, 2024
مجله ویستا

پیامدهای زشت غیبت


پیامدهای زشت غیبت
غیبت، پیامد های زشت و آزاردهنده ای برای غیبت شونده و غیبت کننده به بار خواهد آورد که آن ها را به دو دسته دنیایی و آخرتی تقسیم کرده اند.
الف) پیامدهای زشت غیبت در دنیا :
۱) ریختن آبرو و شکستن حریم:
غیبت کننده با رفتار ناروایش آبروی دیگران رابه خطر می اندازد ، از این رو خداوند هم آبروی او را در معرض خطر قرار می دهد و او را در این دنیا رسوا می کند.
امام صادق (ع) فرمود: لاتَغتَب فَتغتَب وَلاتَحفَر لاَخیکَ حُفَره فَتَقَعَ فیها.
غیبت نکن که مورد غیبت واقع می شوی و برای برادرت گودالی نکن که خود در آن خواهی افتاد.
روایت به این معنا است که اگر از کسی غیبت کنند، از آن ها نیز غیبت خواهند کرد ، چون وقتی غیبت کنند که عیب و نقص دیگران را آشکارا سازد ، دیگران نیز درصدد رسوا کردن او برخواهند آمد.
رسول گرامی اسلام ، حضرت محمد (ص) می فرماید :
ای کسانی که به زبان اسلام آورده اید و ایمان در دل های شما خالص و بی شائبه نشده است ! مسلمانان را سرزنش ، واسرار آن ها را دنبال نکنید ، همانا کسی که عیب های مردم را بجوید ، خداوند عیب های او را دنبال می کند و هر کس خدا دنبال اسرار و عیوبش باشد ، او را در خانه خودش رسوا می کند.
۲) ایجاد دشمنی :
ازآن جا که غیبت ، آبروی مؤمنی را می ریزد ، اورا دشمن غیبت کننده می کند. همچنین دوستان کسی که از او غیبت شده ، به غیبت کننده به دیده دشمنی می نگرند ؛ هر چند دیدشان درباره کسی که نقصش بیان شده است نیز عوض شود ؛ پس غیبت کننده هم خشم پروردگار و هم خشم بندگان او را برمی انگیزد.
امیر مؤمنان علی (ع) فرمود : ایاک و الغیبه فانها تمقتک الی الله و الناس و تحبط اجرک.
از غیبت بپرهیز ؛ چون موجب می شود مورد خشم و دشمنی خدا و مردم قرار گیری و پاداشت نابود شود.
۳) سلب اعتماد :
اگر انسان عیب برادر مؤمنش را بگوید، اعتماد دیگران را از او و حتی از خودش سلب می کند زیرا دیگران به این باور می رسند که او شخص مطمئنی نیست و اسرار اشخاص را فاش می سازد.
هر آن کو برد نام مردم به عار تو خیر خود از وی توقع مدار / که اندر قفای تو گوید همان که پیش تو گفت از پس مردمان
اگر حس اعتماد در افراد افزایش یابد ، جامعه منسجم و یکپارچه می شود ، در حالی که اگر غیبت در جامعه رشد کند ، انسجام جامعه در معرض خطر قرار می گیرد.
۴) تبلیغ زشتی ها :
از آن جا که غیبت ، بیان عیب ونقص شخص یا باز گفتن کار زشت او در غیاب او است ، با این رفتار زشتی آن عمل ناپسند از بین می رود چنان که اگر شنونده در مقابل غیبت کننده سکوت اختیار کرده عکس العملی نشان ندهد باعث می شود او در انجام این کار جسارت و جرأت بیش تری یابد و زشتی غیبت را درک نکند ، همچنین زشتی و قبحی که عمل بازگو شده پیش از غیبت ، نزد شنونده داشته است شکسته یا دست کم ضعیف می شود.
حضرت صادق (ع) می فرماید :
هر کس درباره مؤمنی ، آن چه {از عیب و نقص او را} که با چشم دیده یا با گوش شنیده است باز گوید ، از کسانی است که خداوند عز و جل درباره آنان می فرماید : همانا کسانی که دوست دارند زشتی ها در بین کسانی که ایمان آورده اند ، منتشر شود ، برای ایشان عذابی دردناک است.
پس غیبت با پیامدهای زشتی چون سلب اعتماد و ایجاد دشمنی و کینه و ریختن آبرو ، سلامت جامعه انسانی را در معرض خطر قرار داده ، به نابودی می کشاند.
ب) پیامدهای آخرتی و معنوی غیبت
۱) نابود کننده دین :
غیبت موجب نابودی دین است.
پیامبر اکرم (ص) درباره غیبت می فرماید :
الغیبه اسرع فی دین الرجل المسلم من الاکله فی جوفه
اثر غیبت در دین شخص مسلمان سریع تر از بیماری خوره است که وارد بدن می شود.
یعنی غیبت ، دین انسان را به سرعت از بین می برد.
۲) مانع پذیرش اعمال نیک :
غیبت باعث می شود عمل و رفتار شایسته انسان تا چهل روز مورد پذیرش درگاه احدیت قرار نگیرد. در روایات مکرر اشاره شده که وضو ، نماز و روزه شخص غیبت کننده باطل است ؛ البته مقصود از باطل بودن در این جا ، بطلان فقهی نیست ، به این معنا که عبادت فرد ، انجام نشده است و به دلیل انجام ندادن فریضه ، مورد توبیخ قرار گیرد بلکه منظور ، خالی بودن این رفتار از اثری است که اعمال صالح و رفتار شایسته باید روی فرد بگذارد. اعمال صالح ، سازنده سعادت و بهشت و بازدارنده از دوزخ و عذاب الهی هستند ، اما درصورتی که بر روح انسان اثر نگذارند ، مانع رفتن او به جهنم نمی شوند به این معنا که از ارتکاب گناهان جلوگیری نخواهند کرد وسازنده روح انسان نخواهند بود.
رسول گرامی (ص) فرمود :
هر کس از مرد یا زن مسلمانی غیبت کند خداوند متعال نماز و روزه او را تا چهل شبانه روز نمی پذیرد مگر آنکه شخص غیبت شده از آن فرد بگذرد.
کسی که در ماه رمضان از مسلمانی غیبت کند ، پاداشی برای روزه اش به او داده نمی شود.
در روایت آمده است که روزی حضرت رسول دستور داد مسلمانان روزه بگیرند و بدون اجازه من افطار نکنند.
هنگام مغرب ، همه برای افطار کردن از حضرت اجازه گرفتند. شخصی خدمت پیامبر آمد و عرض کرد :
ای رسول خدا! دو تا از دختران من روزه گرفته اند ، برای افطارکردن آن ها اجازه بفرمایید. حضرت پاسخ نداد.
برای بار دوم درخواستش را تکرار کرد ، باز هم از پیامبر چیزی نشنید.
بار سوم حضرت فرمود : آن ها روزه نبودند. چگونه روزه بوده کسی که در این روز گوشت های مردم را خورده است. به آن ها بگو اگر روزه بوده اند ، قی کنند. آن ها شروع به قی کردند و از دهانشان لخته های گوشت بیرون آمد ، پس آن مرد نزد پیامبر بازگشت و ماجرا را گفت. پیامبر (ص) فرمود : سوگند به آن کسی که جان محمد در دست او است ، اگر این لخته ها در شکم ایشان باقی می ماند ، آتش آن ها را دربر می گرفت.
هم چنین غیبت ، نورانیتی را که از وضو حاصل می شود ، از بین می برد.
۳) انتقال نیکی ها :
غیبت موجب انتقال نیکی های شخص غیبت کننده ، به نامه اعمال کسی که از او غیبت شده است ، می شود.
پیامبر اکرم (ص) فرمود :
شخصی را روز قیامت به پیشگاه الهی می آورند و نامه عملش را به او می دهند. متوجه می شود از کارهای خوب او در نامه عملش خبری نیست. می گوید: خدایا! این نامه عمل من نیست. من در آن عبادت هایم را نمی بینم به او گفته می شود: خداوند هیچ گاه کار کسی را فراموش و عوض نمی کند. اعمال تو با غیبت کردن از بین رفته است، دیگری را می آورند و نامه عملش را به او می دهند. می بیند که خوبی های بسیاری در آن وجود دارد. می گوید: خدایا! من چنین طاعاتی را انجام نداده ام. به او گفته می شود: فلانی از تو غیبت کرد، در نتیجه حسنات او به تو رسید.
۴) تأخیر پاداش و تقدیم مجازات :
حضرت صادق (ع) می فرماید : خداوند متعالی بر موسی بن عمران (ع) وحی کرد :
غیبت کننده اگر توبه کند {و حلالیت بطلبد} آخر کسی است که وارد بهشت می شود و اگر موفق به توبه نشود ، نخستین کسی است که وارد جهنم می شود.
۵) عذاب قبر (مجازات عالم برزخ):
مجازات غیبت کننده پس از این دنیا ، با ورود او به عالم برزخ آغاز می شود.
از ابن عباس روایت شده : عذاب القبر ثلاثه اثلاث، ثلث للغیبه و …
عذاب قبر به سه بخش تقسیم می شود : یک سوم آن مربوط به غیبت است و …
۶) تجسم زشت در روز قیامت :
حضرت صادق (ع) از پدران معصومش (ع) چنین روایت می فرماید :
کسی که از فرد مسلمانی غیبت کند ، روز قیامت در حالی که از دهانش بویی بدتر از بوی مردار به مشام می رسد ، می آید که اهل محشر از آن اذیت می شوند. (۱۵)
هان که بویای دهانتان خالق است کی برد جان غیر آن کو صادق است
وای آن افسوسی ای کش بوی گیر باشد اندر گور، منکر یا نکیر
نه دهان دزدیدن امکان زان مهان نه دهان خوش کردن از دارو دهان
۷) خروج از ولایت الهی :
پیشوای ششم (ع) ضمن گفتاری طولانی فرمود : کسی که درباره آن چه در برادر مؤمنش هست ، غیبت کند ، از سرپرستی خدا خارج و به حکومت (سرپرستی) شیطان وارد می شود.
پس غیبت در بعد معنوی اش باعث می شود که به رشته دوستی میان خالق و مخلوق ، ضربه وارد شود. انسان وقتی تحت حکومت پروردگار باشد ، همه اعمالش در محور خواسته های خدا قرار می گیرد و رنگ الهی می یابد ، اما وقتی تحت حکومت و سرپرستی شیطان باشد ، کارهایش رنگ شیطانی می گیرد و از اوج عظمت به حضیض ذلت سقوط می کند.
آثار زیبای ترک غیبت :
تا این جا آثار و پیامدهای زشت غیبت بررسی شد تا انسان زیان های آن را بداند و برای ترک آن آماده شود ، اما ترک این عمل ، آثار زیبایی دارد که در روایات متعدد به آن اشاره شده است.
حضرت صادق (ع) به هشام بن سالم فرمود: هیچ «ورعی» سودمندتر از دوری از حرام های الهی و بازداشتن نفس از «اذیت کردن مؤمنان و غیبت کردن از آن ها» نیست.
«ورع» در معنای عامش با «تقوا» یکی است و در معنای خاصش «ترک مشتبهات» است.در تفسیر این روایت می توان گفت :
اگر ترک غیبت ، «ملکه» روح انسان شود ، یکی از سودمندترین ورع ها را به دست خواهد آورد.
در روایات دیگری هم به صورت مطلق آمده است : «اگر انسان از زبان خود مراقبت کند و آبروی دیگران را نریزد، خداوند هم در قیامت از لغزش های او چشم می پوشد» که غیبت نیز از مصادیق بارز این روایت است.
حضرت زین العابدین (ع) می فرماید :
کسی که زبانش را از {ریختن} آبروی مردم باز دارد ، خداوند در روز قیامت از گناهان او چشم می پوشد. روایات دیگری هم نشان دهنده ارتباط مستقیم غیبت نکردن و ایمان هستند ، یعنی این مطلب را بیان می کنند که اگر کسی زبانش را از بدگویی باز دارد ، ایمانش پایدار می ماند.
پیامبر اکرم (ص) فرمود : ایمان بنده پایدار و پابرجا نمی ماند ، مگر این که دلش پابرجا و پایدار بماند و دلش هم {در این راه ایمانی} پایدار نمی ماند ، مگر زبانش پایدار بماند پس کسی از شما که می تواند خدا را ملاقات کند در حالی که دستش به خون و اموال برادران مسلمانش آلوده نباشد و زبانش متعرض آبروی برادران ایمانی اش نشود ، این کار را بکند.
روایاتی دیگر در باب صدقه وجود دارند که غیبت را هم دربر می گیرند چرا که هر عضوی از اعضای بدن ما صدقه ای دارد و صدقه زبان ترک گفتار زشت است که شامل خودداری از غیبت نیز می شود.
رسول خدا (ص) نیز می فرماید :
جلو زبانت را بگیر {و غیبت نکن} که همین {جلوگیری تو} صدقه ای است که با زبانت بر خویش می دهی. در برخی روایات ترک غیبت برتر از بسیاری عبادت های مستحب شمرده شده است.
حضرت (ص) در بیان دیگری فرمود : ترک غیبت نزد خداوند عزیز و بزرگ از ده هزار رکعت نماز مستحبی محبوب تر است.
کسی که روزه می گیرد در حال عبادت است اگر چه در بستر خویش خواب باشد به شرط این که از برادر ایمانی اش غیبت نکند.
در روایت دیگری از رسول خدا (ص) چنین نقل شده است :
نشستن داخل مسجد در انتظار نماز ، عبادت است به شرط این که فرد سخنی نگوید {و سکوت کند} گفته شد :
ای رسول خدا ! منظور چه سخنی است ؟ حضرت فرمود : «غیبت»
گاه ترک این رفتار ناپسند عامل ورود انسان به بهشت معرفی شده است :
شش خصلت است که هیچ مسلمانی با یکی از آن ها نمی میرد ، مگر آن که خداوند تعهد کند او را وارد بهشت کند ، فردی که نیت او این باشد از برادر ایمانی اش غیبت نکند ؛ پس اگر بر این نیت بمیرد ، خداوند متعهد است او را وارد بهشت کند …
ترک غیبت، خیر و نیکی در دنیا و آخرت را در پی خواهد داشت :
حضرت باقر (ع) فرمود : ما در کتاب حضرت علی (ع) این روایت را یافتیم که پیامبر اکرم (ص) بر بالای منبر فرمود : و الذی لا اله الا هو ما اعطی مومن قط خیر الدنیا و الاخره الا بحسن ظنه بالله و رجائه له و حسن خلقه و الکف عن اغتیاب المومنین.
سوگند به خدایی که جز او معبودی نیست ، هیچ گاه خیری در دنیا و آخرت نصیب مؤمنی نشد ، مگر به سبب خوش گمانی اش به خدا و امیدواری به او و خوش اخلاقی و ترک غیبت درباره برادران ایمانی.
ازسوی دیگر می فرماید :
سوگند به خدایی که جز او معبودی نیست ، خداوند هیچ مؤمنی را پس از توبه و استغفار کیفر نمی کند مگر به سبب بدگمانی اش به خدا و کوتاهی در امید به او و بداخلاقی و غیبت کردن از برادران ایمانی.
پاورقی:
۱. علامه مجلسی: بحارالانوار، ج ۷۲، ص ۲۴۷، ح ۱۶
۲. کلینی: کافی، ج ۲، ص ۳۵۴، ح ۲
۳. آمدی: غررالحکم، ص ۲۲۱، ح ۴۴۲۵
۴. سعدی: بوستان
۵. کلینی: کافی، ج ۲، ص ۳۵۷، ح ۲
۶. همان، ص ۳۵۶، ح ۱
۷. نوعی بیماری است که باعث نابودی اجزای بدن فرد مبتلا می شود.
۸. محدث نوری: مستدرک الوسائل، ج ۷، ص ۳۲۲، ح ۸۲۹۳
۹. همان
۱۰. بالا آوردن، استفراغ کردن
۱۱. شهید ثانی: کشف الریبه، ص ۸
۱۲. محدث نوری: مستدرک الوسائل، ج ۹ ص ۱۲۱، ح ۱۰۴۱۸
۱۳. علامه مجلسی: بحارالانوار، ج ۷۲، ص ۲۵۷، ح ۴۸
۱۴. همان، ج ۶، ص ۲۴۵، ح ۷۲
۱۵. حر عاملی: وسائل الشیعه، ج ۱۲، ص ۲۸۲، حدیث ۱۶۳۱۲
۱۶. مولوی: مثنوی معنوی، دفتر سوم، قصه خورندگان پیل بچه
۱۷. حر عاملی: وسائل الشیعه، ج ۱۲، ص ۲۸۵، ح ۱۶۳۱۹
۱۸. کلینی: کافی، ج ۸، ص ۲۴۴، ح ۳۳۸
۱۹. اموری که در آن ها شبهه حرمت وجود دارد
۲۰. کلینی: کافی، ج ۲، ص ۳۰۵، ح ۱۴
۲۱. علامه مجلسی: بحارالانوار، ج ۷۲، ص ۲۶۲، ح ۶۷
۲۲. کلینی: کافی، ج ۲، ص ۱۱۴، ح ۷
۲۳. محدث نوری: مستدرک الوسائل، ج ۹، ص ۱۱۷، ح ۱۰۴۰۴
۲۴. صدوق: الفقیه، ج ۲، ص ۷۴، ح ۱۷۷۲
۲۵. حذف شد
۲۶. کلینی: کافی، ج ۲، ص ۳۵۶، ح ۱
۲۷. محدث نوری: مستدرک الوسائل، ج ۹، ص ۱۱۷، ح ۱۰۴۰۵
۲۸. کلینی: کافی، ج ۲ ص ۷۱، ح ۲
۲۹. همان
منبع : مقالات فارسی
منبع : سایت مناجات


همچنین مشاهده کنید