چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 1 May, 2024
مجله ویستا

کامپیوتر شما خراب است...


کامپیوتر شما خراب است...
سیستم یک کامپیوتر ایده ال باید سریع باشد و همیشه کار کند، اما چقدر وحشتناک است وقتی که این سیستم از کار بیافتد و شما را با یک سری خرابی ها مانند: سوختن مانیتور، آسیب دیدن درایو دیسک سخت و نچرخیدن ROM-CD تنها بگذارد.
اگرچه بیشتر تولیدکنندگان کامپیوتر ۲تا۳سال ضمانت آن را به عهده می گیرند، اما بسیاری از کاربران بیش از ۳سال از سیستم خود استفاده می کنند و به محض تمام شدن مدت ضمانت، سیستم جدیدی تهیه نمی کنند و به این ترتیب تعمیرکامپیوتر امری اجتناب ناپذیر می گردد. برای بسیاری بردن کامپیوترهای شان به نزد متخصص با نگرانی هایی همراه است و تصورات ترسناکی ذهن کاربر را احاطه می کنند، مانند اینکه آیا تکنسین از شما خواهد خواست که قطعات دیگری را تهیه کنید، آیا ایراد کامپیوترتان نقص کلی در درایو دیسک سخت است، آیا تکنسین عیب کامپیوترتان را بیش از آنچه هست بزرگ خواهد کرد و... البته نباید تصور کرد که تکنسین فردی است که منتظر فرصتی برای خالی نمودن جیب شماست. اما قبل از اینکه تمام پس اندازتان را صرف تعمیر PC خود کنید و یا به سفارش کردن تکنسین بپردازید، راهنمایی های ما را در ارتباط با بردن PC به تعمیرگاه، بکار ببندید تا از یک تعمیر با کیفیت بالا برخوردار شوید. این پیشنهادات از تعمیرگاه های محلی، مراکز تعمیر بزرگ، فروشگاه های کامپیوتری و فروشگاه های بزرگ اینترنت جمع آوری شده اند.
- برای اینکه بتوانید از امکانات ضمانت خرید کامپیوترتان استفاده کنید، مدارک خرید را در جایی مطمئن نگهداری کنید. با صرف اندکی وقت می توانید کارت ثبت نام و فرم ضمانت نامه را پر کرده و به این ترتیب به حفاظت از کامپیوترمحبوب تان در آینده بپردازید. بعضی از کارخانجات تولیدکننده کامپیوتر از طریق شبکه، کارت ثبت نام را ارایه می کنند، اما بهتر است که از این کارت ثبت نام یک کپی تهیه کرده و همراه با قبض دریافت کامپیوتر نگهداری کنید. همه قبض ها و ضمانت نامه ها را در یک جا جمع کرده و نگهداری نمایید. خصوصا برای زمانیکه برای هر کدام از اجزای کامپیوتر مانند مودم، پردازشگر، برد اصلی و مانیتور ضمانت نامه جداگانه ای وجود داشته باشد.
- هنگامی که کامپیوتری را خریداری می کنید، آخرین چیزی که باید در نظر داشته باشید، مسئله تعمیر آن در آینده است. یعنی اینکه شرکت، تعمیرکامپیوتری را که به فروش رسانده به هنگام خرابی آن می پذیرد یا خیر؟ موضوع بعدی اینست که بسیاری از تعمیرگاه های محلی تنها برای تشخیص خرابی کامپیوتر حتی اگر ضمانت هم داشته باشد، مبلغی را دریافت می کنند. بنابراین دقت در مورد ضمانت نامه و در نظر گرفتن مدت اعتبار آن موجب می شود که در آینده وقت و پول کمتری را هدر دهید.
- اگر اطلاعات کافی در مورد کامپیوتر نداشته باشید، به هنگام خرابی آن نمی توانید مشکل را تشخیص دهید. هنگامی که مشکلی در کامپیوتر پیش می آید، ابتدا پیام های خطایی که سیستم نشان می دهد یادداشت کنید. اگر اطلاعات شما از کامپیوتر کافی باشد، همین پیام ها به شما کمک خواهند کرد که عیب را زودتر بیابید. البته گاهی این پیام ها مستقیما به خود خرابی اشاره می کنند. بنابراین جزییاتی که به هنگام خرابی کامپیوتر به یاد می آورید و پیام هایی را که بر روی صفحه مشاهده کردید، همه را یادداشت کنید. چراکه این اطلاعات می توانند به تکنسین کمک زیادی بکنند. هنگامی که برای رفع عیب کامپیوتر به جایی مراجعه می کنید، سوالاتی درباره رنگ صفحه نمایش به هنگام خرابی و پیام های خطایی که ظاهر شده اند از شما می پرسند. دانستن پاسخ چنین سوالاتی حتی اگر مفهوم آنها را ندانید، بسیار با ارزش است.
قبل از بردن کامپیوتر به تعمیرگاه ببینید آیا سیستم تان هنوز دارای ضمانت است یا خیر. چراکه اگر از این موضوع اطلاع نداشته باشید، شاید تکنسین در اینباره چیزی به شما نگوید.
- بعضی از افراد به محض اینکه کامپیوترشان خراب می شود آن را برداشته و به سراغ محلی می روند که آن را خریداری کرده اند. اما اگر شما این کار را می کنید، باید قبلا فرم های ثبت نام و ضمانت نامه را دریافت کرده باشید، در غیر اینصورت علاوه بر پرداخت یک مبلغ هنگفت، مجبور هستید مدت زمان زیادی انتظار بکشید تا کامپیوترتان تعمیر شود. در چنین مواقعی از چند تعمیرگاه دیگر بخصوص مغازه های کوچک تر نیز پرس وجو کنید و اطلاعات لازم درباره بهایی که برای تشخیص مشکل دستگاه باید بپردازید، هزینه تعمیر و مابقی هزینه ها را بدست آورید.
- تعمیرگاه های کوچک تر معمولا بخاطر رقابت با تعمیرگاه های بزرگ تر که دارای سرویس دهی مجهزتری هستند، مبالغ کمتری را مطالبه می کنند. حتی تعمیرگاه های بزرگ هم برای تشخیص مشکل دستگاه، مبلغی را دریافت می کنند، خصوصا اگر زمان ضمانت نامه تمام شده باشد. به هنگام خرید توجه کنید که آیا فروشگاه هایی که از آن خرید می کنید، سرویس دهی محصولات شرکت هایی مانند IBM و یا HP را به عهده می گیرند یا خیر. معمولا چنین فروشگاه هایی به هنگام خرابی کامپیوتر، آن رابه شرکت سازنده ارسال می نمایند و یا اینکه افراد آموزش دیده ای دارند که به این مدل ها آشنا بوده و به تعمیر آن ها می پردازند. اکثر تعمیرگاه های کامپیوتر، تعمیر PC های گوناگون با مارک های صنعتی مختلف را می پذیرند. هنگامی که برای تعمیر کامپیوترتان به جایی زنگ می زنید به نحوه برخورد سرویس دهندگان از طریق تلفن دقت کنید.
- هنگامی که کامپیوتر خود را برای تعمیر به مغازه ای می برید، تکنسین ابتدا مشکل سیستم را شناسایی می کند تا بعد دیگران آن را تعمیر کنند. اوست که تصمیم می گیرد چه قسمتی نیاز به تعمیر دارد، از یک کابل ساده برق گرفته تا درایو دیسک خراب شده است. معمولا برای تشخیص خرابی کامپیوتر، مبلغ مشخصی مطالبه می شود. یعنی این مبلغ تنها برای اینکه به شما گفته شود عیب کامپیوترتان چیست از شما گرفته می شود.
البته بعضی از تعمیرگاه ها برای تشخیص مشکل دستگاه پولی دریافت نمی کنند. اگر شما به کامپیوتر آشنایی داشته باشید، می توانید از برنامه های کمکی مانند Utilities Norton و یا دیگر نرم افزارهای موجود برای تشخیص خرابی درایو دیسک سخت استفاده کنید. خدمات بعضی از تعمیرگاه ها از طریق پایگاه هایی که بر روی Wed قرار دارند، قابل دستیابی است. این پایگاه های تعمیر، موجب صرفه جویی در وقت شما می شوند و دیگر نیازی نیست که در خیابان به دنبال تعمیرگاه بگردید. اما در عوض مبلغ هنگفتی را باید بپردازید. در چنین پایگاه هایی مبلغی برای بردن کامپیوتر به تعمیرگاه دریافت می شود و سپس از زمان ورود کامپیوتر به تعمیرگاه تا زمانیکه کامپیوتر تعمیر شود، مبلغی را که باید بپردازید ساعتی حساب می کنند.
البته بعضی از پایگاه ها برای بردن کامپیوتر به تعمیرگاه، پولی را دریافت نمی کنند. بعضی از پایگاه ها هم برای تشخیص نقص کامپیوتر، بصورت ساعتی پول دریافت می کنند. بعضی از پایگاه ها هم تنها مبلغ ثابتی را برای تعمیر کامپیوتر می گیرند. معمولا پایگاه هایی که مبالغ ثابتی را دریافت می کنند برای مشکلات ناشی از نصب برنامه، مطلوب تر هستند. بنابراین همواره سعی کنید درباره جزییات هزینه ها، اطلاعات لازم را بدست آورید. در حقیقت بدست آوردن اطلاعات و ارزیابی مبالغ، هزینه ای برای شما دربر ندارد و چه بهتر که ابتدا هزینه هایتان را در یک تعمیرگاه بخصوص برآورد کنید و اگر این هزینه ها نجومی بودند به سراغ یک تعمیرگاه و یک برآورد دیگر بروید.
- گاهی پیش می آید که کامپیوترتان را چند جا برده باشید و تصمیم گیری برایتان مشکل شده باشد. شاید در تعمیرگاه به شما گفته باشند که زمان ضمانت نامه کامپیوترتان تمام شده و یا بعضی از قطعات، دیگر موجود نیستند. چنین اخبار ناخوشایندی را خیلی جدی نگیرید و زیاد نگران نشوید، بلکه سعی کنید که به دنبال راه حل بگردید. ابتدا به شرکتی که درایو دیسک سخت تان، یا درایو ROM-CD و یا هر قسمت خراب شده دیگر را طراحی کرده است زنگ بزنید و بپرسید که آیا آن قسمت از کامپیوترتان هنوز دارای گارنتی است و یا خیر؟ یا اینکه آیا شرکت مورد نظر، بخش خراب شده کامپیوترتان را با یک نوع جدید آن معاوضه می کند و اگر این کار را انجام می دهد آیا تخفیفی هم قایل می شود؟ اگر چنین امکانی وجود داشت، از پرداختن یک مبلغ اضافی رها شده و تنها نیاز دارید که مبلغی را برای نصب قسمت نو شده بپردازید.
قبل از اینکه سیستم تان را از هم باز کرده و به تعمیرگاه ببرید نکات زیر را رعایت کنید:
۱) اگر کامپیوتان قابل دستیابی بود، از همه داده هایتان یک پشتیبان تهیه کنید.
۲) شماره سریال های درایو دیسک سخت، درایو ROM-CD، مودم و قسمت های دیگر را یادداشت کنید، تا پس از تعمیر مطمئن شوید که هیچ بخشی از کامپیوترتان برداشته و با یک مدل دیگر جابجا نشده است.
۳) بر روی کامپیوترتان شماره تلفن و نام خود را بچسبانید تا در صورت گم شدن، شخص یابنده بتواند با شما تماس بگیرد.
۴) اطلاعات شخصی را از کامپیوترتان پاک کنید، تا کسی به اطلاعات محرمانه شما مانند شماره چک و کلمه عبور اینترنت تان و... دسترسی پیدا نکند.
▪ نکته: مطالب گفته شده شاید ساده به نظر برسند، اما بکاربردن و در نظر داشتن تمام این نکات ساده می تواند از بسیاری از نگرانی های شما در ارتباط با بردن کامپیوتر به تعمیرگاه بکاهد. شاید بخواهید که خیلی زود کامپیوترتان تعمیرشود اما این نباید باعث شود که شما آن را به اولین تعمیرگاهی که می رسید تحویل دهید.
بخاطر داشته باشید که تعمیرکار برای شما کار می کند و بابت کاری که انجام می دهد پول دریافت می نماید، پس نباید از پرس وجو کردن و یا برآورد کردن خدماتی که قرار است ارایه شوند بترسید. اگر کمی وقت صرف کنید، به تعمیرگاه های مختلف سر بزنید و مراحل مختلفی که گفته شد را رعایت کنید می توانید از نگرانی های بوجود آمده به هنگام بردن کامپیوتر به تعمیرگاه بکاهید.
منبع : روزنامه ابتکار


همچنین مشاهده کنید