یکشنبه, ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 28 April, 2024
مجله ویستا
ابوالمعالی - ابوالفضائل عبدالله بن محمدبن علی میانجی عین القضاهٔ همدانی
جنسیت: مرد
تولد و وفات: (۴۹۲ -۵۲۵) قمری
محل تولد: ایران - همدان
شهرت علمی و فرهنگی: فقیه ، حکیم و عارف
مکنی به ابوالفضائل. معروف به قاضی همدانی. چون پدر و جد او از میانه بودند به میانجی نیز معروف شده است. قاضی در جوانی در زادگاه خویش به کسب علوم متداول پرداخت و بهسرعت در ادب و حکمت و کلام مایهور شد و به سبب مهارتی که در فقه پیدا کرد ، بهعنوان قاضی و مدرس منصوب گردید و با وجود جوانی شهرت و نفوذ فراوان پیدا کرد و همین امر باعث برانگیخته شدن حسد و رشک فقها و متکلمان شد. فلسفه و کلام ، طبع حقیقتجوی وی را قانع نساخت و گرفتار بحرانهای روحی شد و همین امر او را دچار شک و شبه کرد. پس از آشنائی با آثار امام محمد غزالی تا حدی خاطر وی آرام گرفت و چندی بعد با احمد غزالی آشنا شد و به او دست ارادت داد و همانند احمد غزالی در بیان عقاید خود بیپروا بود. همین صراحت در گفتار باعث بدگمانی متشرعه شد. ابوالقاسم درگزینی که خود اندکی بعد به جرم مذهب اسماعیلی کشته شد ، او را دستگیر و روانه بغداد نمود. قاضی مدتی در بغداد زندانی بود و در همین زندان رسالۀ معروف "شکویالغریب عنالاوطان الی علماءالبلدان" را به زبان عربی ، خطاب به علماءِ عصر نوشت و در آن ، که مشحون از نکات عرفانی و فلسفی است ، اتهاماتی را که به وی نسبت داده بودند رد کرد و به برخی شبهات نیز پاسخ گفت. اما چندی بعد او را به همدان برگرداندند و بر در مدرسهای که ظاهراً محل تدریس او بود بر دار کردند و سپس جسد وی را با نفت و بوریا آتش زدند. از دیگر آثار وی: "تمهیدات"؛ "زبدهٔالحقایق"؛ "نزههٔالعشاق و نهزهٔالمشتاق"؛ "نامههای عینالقضات همدانی"؛ "رسالۀ جمالی".
تولد و وفات: (۴۹۲ -۵۲۵) قمری
محل تولد: ایران - همدان
شهرت علمی و فرهنگی: فقیه ، حکیم و عارف
مکنی به ابوالفضائل. معروف به قاضی همدانی. چون پدر و جد او از میانه بودند به میانجی نیز معروف شده است. قاضی در جوانی در زادگاه خویش به کسب علوم متداول پرداخت و بهسرعت در ادب و حکمت و کلام مایهور شد و به سبب مهارتی که در فقه پیدا کرد ، بهعنوان قاضی و مدرس منصوب گردید و با وجود جوانی شهرت و نفوذ فراوان پیدا کرد و همین امر باعث برانگیخته شدن حسد و رشک فقها و متکلمان شد. فلسفه و کلام ، طبع حقیقتجوی وی را قانع نساخت و گرفتار بحرانهای روحی شد و همین امر او را دچار شک و شبه کرد. پس از آشنائی با آثار امام محمد غزالی تا حدی خاطر وی آرام گرفت و چندی بعد با احمد غزالی آشنا شد و به او دست ارادت داد و همانند احمد غزالی در بیان عقاید خود بیپروا بود. همین صراحت در گفتار باعث بدگمانی متشرعه شد. ابوالقاسم درگزینی که خود اندکی بعد به جرم مذهب اسماعیلی کشته شد ، او را دستگیر و روانه بغداد نمود. قاضی مدتی در بغداد زندانی بود و در همین زندان رسالۀ معروف "شکویالغریب عنالاوطان الی علماءالبلدان" را به زبان عربی ، خطاب به علماءِ عصر نوشت و در آن ، که مشحون از نکات عرفانی و فلسفی است ، اتهاماتی را که به وی نسبت داده بودند رد کرد و به برخی شبهات نیز پاسخ گفت. اما چندی بعد او را به همدان برگرداندند و بر در مدرسهای که ظاهراً محل تدریس او بود بر دار کردند و سپس جسد وی را با نفت و بوریا آتش زدند. از دیگر آثار وی: "تمهیدات"؛ "زبدهٔالحقایق"؛ "نزههٔالعشاق و نهزهٔالمشتاق"؛ "نامههای عینالقضات همدانی"؛ "رسالۀ جمالی".
منبع : مطالب ارسالی
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
حجاب دولت مجلس شورای اسلامی دولت سیزدهم مجلس جمهوری اسلامی ایران رئیس جمهور گشت ارشاد رئیسی پاکستان امام خمینی سیدابراهیم رئیسی
پلیس تهران وزارت بهداشت قتل شهرداری تهران هواشناسی سیل کنکور فضای مجازی پایتخت زنان آتش سوزی
خودرو دلار بازار خودرو قیمت دلار قیمت خودرو قیمت طلا بانک مرکزی سایپا مسکن تورم ایران خودرو قیمت
سریال تلویزیون یمن سینمای ایران سینما کیومرث پوراحمد موسیقی سریال پایتخت مهران مدیری فیلم ترانه علیدوستی قرآن کریم
اینترنت کنکور ۱۴۰۳
اسرائیل غزه فلسطین رژیم صهیونیستی آمریکا جنگ غزه روسیه اوکراین حماس ترکیه ایالات متحده آمریکا طوفان الاقصی
فوتبال پرسپولیس استقلال بازی جام حذفی فوتسال آلومینیوم اراک تیم ملی فوتسال ایران سپاهان تراکتور باشگاه پرسپولیس لیورپول
هوش مصنوعی تبلیغات ناسا سامسونگ فناوری اپل بنیاد ملی نخبگان آیفون ربات
کاهش وزن روانشناسی بارداری مالاریا آلزایمر زوال عقل