سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 30 April, 2024
مجله ویستا

روایی و اعتبار پرسشنامه رگه هوش هیجانی پترایدز و فارنهام


روایی و اعتبار پرسشنامه رگه هوش هیجانی پترایدز و فارنهام
پژوهش حاضر با هدف وارسی روایی و اعتبار پرسشنامه رگه هوش هیجانی (پترایدز و فـارنهام، ۲۰۰۱) و نیز بررسی تفـاوت احتمالی بین دانش آموزان دختر و پسر دوره های تحصیلی در متغیر هوش هیجانی اجرا شد. ۹۳۶ نفر از دانش آموزان دوره های راهنمایی و متوسطه از ۱۹ منطقه آموزشی در استان گیلان به روش نمونه گیری سهمیه ای انتخاب شدند و افزون بر پرسشنامه مذکور، آزمون هوش هیجانی شرینک (۱۹۹۹) نیر اجرا شد. نتایج تحلیل عاملی به روش بیشینه درست نمایی نشان دادند که پرسشنامه رگه هوش هیجانی (پترایدز و فـارنهام، ۲۰۰۱) از چهار عامل درک و ارزیابی عواطف خود و دیگران، خوش بینی، خودآگاهی و مهارتهای اجتماعی تشکیل شده است و عوامل عمده موجود در ساخت نظری، سازه هوش هیجانی را می سنجد. همبستگیهای بالا بین نمره های دو مقیاس، روایی همگرای آن را تایید کردند. اعتبار مقیاس با روشهای همسانی درونی و بازآزمایی به ترتیب برابر با ۰.۷۶ و ۰.۷۱۴ به دست آمد. نتایج نشان دادند نمره های هوش هیجانی دختران بیشتر از پسران است اما تفاوت بین دوره های تحصیلی و تعامل آن با جنس در هوش هیجانی معنادار نیست. یافته های پژوهش روایی سازه و اعتبار پرسشنامه رگه هوش هیجانی را مورد تأیید قرار دادند و ضرورت تداوم انجام پژوهشها به منظور بررسی تفاوتهای بین دو جنس و سطح تحصیلی درسازه هوش هیجانی مطرح شد.
علی احمدی ازغندی
فرامرز فراست معمار
سیدحسن تقوی
آزاده ابوالحسنی
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید