چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 1 May, 2024
مجله ویستا

زن در جامعه اسلامی


زن در جامعه اسلامی
عالم جلیل القدر و محدث ثقه صدوق شیخ ابوالنضر عیا شی ( از عالمان سده سوم هجری ) در کتاب معتبر تفسیر خوی (تفسیر العیاشی ) از طریق جابر جعفی از حضرت امام محمدباقر - علیه السلام - حدیثی درباره ظهور حضرت ولی عصر - عجل الله تعالی فرجه الشریف - نقل کرده است . دراین حدیث از جمله چنین آمده است :
[...الا!انا نستنصرالله الیوم و کل مسلم و یجی ء والله ثلثمائه و بضعه عشر رجلا فیهم خمسون امراه یجتمعون بمکه علی غیر میعاد قزعا کقزع الخریف ۱ : (چون مهدی به مکه آید و میان رکن و مقام نمازگزارد با وزیر خوی روی به مردم کند و فریاد زند:)ای مردم آگاه باشید! ماامروزاز خدا یاری می طلبیم واز مسلمانان پس ازاین ندا به خدای سوگند ۳۱۳ تن نزداو گرد می آیند که در میان آنان ۵۰ زن هست .اینان بودن وعده ای از پیش ازاین سوی و آن سوی مانند ابرهای پراکنده پائیزی به هم می پیوندند و در مکه به حضور مهدی می رسند].
ازاین حدیث بخوبی روشن می شود که زنان متعهد و پاکدامن مسلمان در جامعه مهدی وانقلاب بزرگ آن امام نیز حضور دارند. زمینه تربیتی اسلام این است . در صدراسلام نیز چنین بوده است . در واقعه[ غدیر] نیز زنان شرکت داشته اند. و با علی [ ع] به صورتی که در ماخذ آمده است بیعت کرده اند. در حوادث بزرگ [عاشورا] نیز زنان شرکت داشته اند. زمینه تربیتی واجتماعی اسلام این است . شیر زمان مجاهد مسلمان باید پیوسته با رعایت تقوی و پاکدامنی و منش والا و عزت نفس و شخصیت شایسته و قدرت اراده در صحنه های تکلیف اجتماعی و عرضه های فعالیتهای سیاسی اسلامی حضور داشته باشند. جامعه اسلامی یک واحد محکم و نیرومند و منسجم است که همه اعضای آن باید برای ادای تکالیف درخشان و متعهدانه خویش بکوشند و بخروشند .
تاسفانه ناآگاهانی بسته ذهن (درافراد و جمعیتها و حتی در لباس روحانیت ) و همچنین نفوذیانی طرار و خائن به هم می رسند که می خواهنداین بدنه از جامعه اسلامی را از حضورهای فعال و سرنوشت ساز برکنار دارند.این کار قدرت اجتماعی اسلام را ضعیف می کند و توانها را تحلیل می برد. دو دسته اول از روی نادانی و بیخبری - و به تصور خود تقدس و تدین - ۲ دست به این کار می زنند. و توجه نمی کنند که پیمودن راهی جز راه دین و رهبران دین نوعی خروج از دین است . بعلاوه چرا باید در مسائل عفت واخلاق قدری به[ کف نفس] مرد مسلمان توجه نشود؟ چرا باید چنان وانمود گردد که زن در جامعه اسلامی باید مثل میشی که از گرگ فرار می کند پیوسته از مرد فرار کند و خود را در گوشه ای پنهان سازد. چرا نباید مرد مسلمان چنین باشد که او نیز دارای کف نفس باشد و ناموس مسلمانی در کنار مسلمان دیگراحساس امنیت کند. اینگونه برخورد کردن با مسائل دینی واینگونه وانمود کردن تربیتهای دینی خیانت به دین و خیانت به اسلام است .اینگونه خواهران و برادران باید به تعالیم اصیل اسلامی مجهز گردند دارای شناخت بشوند که این همه دراحادیث ما برداشتن رک و شناخت تاکید شده است باید خود رااز خامگری و محدوداندیشی که به زبان دین خدااست نجات بدهند وازاینگونه جریانها ببرند. باید با والانگری و وسیع
اندیشی حکیمانه دینی و با حفظ پاکیها و تعهدها همواره مایه آبروی اسلام باشند و در برابر جهان متجاوز معاصر سدی پولادین بسازند.
در قرآن کریم هم به مردان دستور داده شده است که خوددار باشند و [ غض بصر] کنند و هم به زنان هر دو گروه باید با روحیه عفیفانه و والای اسلامی انجام دادن تکالیف فردی واجتماعی خویش بپردازند اما مقدس مابان نادان چه در زمان و چه در مردان و چه در میان افراد یا گروههای دینی وانجمنهای اسلامی ( همانان که یکی از دو جریانی هستند که پیامبراکرم[ ص] فرمود کمر مرا شکستند) به جای اینکه به سوی آگاهی و آگاه شدن و شعور پیدا کردن حرکت کنند می کوشند تااین اندیشه های ارتجاعی و منحط و دورازاسلام اصیل را رواج دهند واینان چه بدانند و چه ندانندازاین حیث به اسلام خیانت می کنند - چنانکه یاد شد - کاراینان هم با روش اسلام و تاریخ عملی اسلام مخالف است هم با آنچه درباره جامعه آینده اسلام (جامعه مهدی[ ع] ) نقل کردیم و هم مایه رفتن آبروی اسلام و شکوت دین خدااست در جهان .
اما دسته سوم (نفوذیان ) آنان این کار را یعنی کنار زدن زمان مسلمان رااز حضور و فعالیت از روی آگاهی و عمدمی کنند چرا؟ برای ایجاد همان زبانهائی که یاد شد.
اکنون که یکی از وظایف بزرگ و مهم اسلامی را در پیش داریم یعنی [ انتخابات مجلس شورای اسلامی] به این اشاره پرداختیم تا بانوان متعهد مسلمانان ( همانان که دامانشان جای پرورش شهیدان پاکباز و قهرمان صحنه های جهاد و حماسه وافتخاراست ) دراین وظیفه بزرگ نیز به صورتی وسیع شرکت
کنند. درانتخابات درباره کسی که به او رای می دهند تا جایی که می شود جستجو و تحقیق به عمل آورند.انتخاب کنندگان در سراسر کشور باید بدانند که به دلیل رایی که می دهند و وکیل آنان در طول چهارسال دوره وکالت آنان در طول چهارسال دوره وکالت هرگونه رای بدهد آنان نیز در مورد آن مسئولند.اگر به نفع انقلاب واحکام انقلابی اسلام و به سود مردمان محروم و مظلوم و مستضعف رای بدهد آنان پاداش نیک خواهند برد. و اگر به احکام ارتجاعی و آنچه در نتیجه به زیان محرومان و به سود سرمایه داران و محتکران و طاغوتان مالی است رای بدهد (چه از روی نادانی و عدم شناخت و عدم خبرگی باشد و چه از روی اغراض دیگر) انتخاب کنندگان نیز در گناه این رای و در گسترش ظلم حقوقی و مالی در جامعه در نزد خدا مسئول خواهند بود. بانوان باید درانتخابات شرکت کنند و به کاندیداهای مسلمان ضعیف دوست بریده از متکاثرین و مترفین و مالداران و محتکران ... رای بدهند و تحت تاثیراحدی قرار نگیرند و به کاندیداهای ارتجاعی و ثروت خواه و دوست با ثروتمندان و دنیاداران و بدوراز دنیای فقیران و محرومان رای ندهند .
در پایان این اشاره کوتاه چند سخن از سخنان مبارک امام را درباره وظایف اجتماعی زنان واهمیت این وظایف نقل می کنیم تا مشت محکمی باشد به دهان نفوذیان خائن و مایه بیداری و تنبهی باشد برای خواهران و برادرانی که یا خود به صورتی دچار بسته ذهنی هستند واز توجه و درک آگاهانه امور و جریانها دورند یا تحت تاثیر و تلقین اینگونه القاها قرار گرفته اند. سخنان امام درباره[ زن] وارزشها و تکلیفهای زن در دفتر سوم از دفترهای[ درجستجوی راه از کلام امام] ۳ گردآوری شده است .اینک چند نمونه ازاین سخنان :
در نظام اسلامی زن به عنوان یک انسان می تواند مشارکت فعال با مردان در بنای جامعه اسلامی داشته باشد ولی نه به صورت یک شی ء نه او حق دارد خود را به چنین جدی تنزل دهد و نه مردان حق دارند که به او چنین بیندیشند. ۴
زنها در صدراسلام در میدانها می رفتند. در جنگهای اسلامی زنها می رفتند در میدانها برای پرستاری زخمیها زنها در محفظه بمانند؟
چه کسی چنین چیزی به شما گفته است ...؟ ۵
زنان در جامعه اسلامی آزادند واز رفتن آنان به دانشگاه و ادارات و مجلسین به هیچ وجه جلوگیری نمی شود.از چیزی که جلوگیری می شود فساداخلاقی است که زن و مرد نسبت به آن مساوی هستند و برای هر دو حرام است . ۶
زن باید در مقدارات اساسی مملکت دخالت کند. ۷
زن باید دارای حقوق مساوی با مرد باشد.اسلام بر تساوی زن و مرد تاکید کرده و به هر دو آنها حق تعیین سرنوشت را داده است یعنی اینکه بایداز همه آزادیها بهره مند باشند.
آزادی انتخاب کردن انتخاب شدن آزادی آموزش خویشتن و کار کردن و مبادرت به هر نوع فعالیتهای اقتصادی ۸
[ .۵کلام امام] دفتر سوم ص ۱۶.
[ .۸کلام امام] دفتر سوم ص ۳۴.
[ .۴کلام امام] دفتر سوم ص ۱۶.
۱. تفسیرالعیاشی ج ۱ص ۶۵
۲. و آیااینگونه کسان تصور می کنندازامام خمینی مقدس تر و متدین ترند آیا شوراسلامی و غیرت دینی و شرف ناموسی ایشان از امام خمینی بیشتراست . نمونه ای از سخنان امام را که ضداین القآات است نقل خواهیم کرد و خواهید دید.
۳.ازانتشارات امیرکبیر.
۶و[ .۷کلام امام] دفتر سوم ص ۱۹۱۷.
منبع : طوبی