چهارشنبه, ۲ خرداد, ۱۴۰۳ / 22 May, 2024
مجله ویستا
یادداشت کوتاهی بر فیلم "یاریک"
از جمله دلایل فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، بحران اقتصادی به شمار می آید. این گونه بحران، میراثی شوم است که اینک بر گرده ی روسیه و کشورهای استقلال یافته شوروی سابق، مانند تاجیکستان، بیش از هر زمانی سنگینی می کند.
بحران اقتصادی در سایه نبود نگاه و اندیشه دینی و پرتو معنویت، منجر به زبانه کشیدن شراره های بحران فساد اخلاقی شد تا به آنجا که روسیه امروزه در ردیف ده کشور اول دچار «فساد گسترده» طبقه بندی می شود.
در روسیه پرداخت و دریافت رشوه امری معمول است. از پلیس و قضات و رؤسا و استادان دانشگاه گرفته تا برخی مقامات دولتی، به راحتی رشوه می پذیرند و قانون را زیر پا می گذارند.
گفته می شود جدایی طلبان چچن، بخشی از نیازهای تسلیحاتی خود را با استفاده از افسران و درجه داران فاسد ارتش روسیه فراهم می کنند.
جذب، ساماندهی و گسیل داشتن دختران و زنان فقیر روس، به کشورهای حوزه خلیج فارس، فلسطین اشغالی و برخی کشورهای غربی، با هدف بهره کشی جنسی، تبدیل به مشکل بزرگ جامعه روسیه شده است.
در کنار این مشکل باید به موضوع قاچاق کودکان و نوجوانان به آن سوی مرزهای روسیه اشاره کرد که به شدت امنیت خانواده ها را سلب نموده است. شبکه های قاچاق، کودکان و نوجوانان روس را که عمدتا از میان فرودست جامعه انتخاب می شوند به خانواده های بی فرزند غربی می فروشند و یا آنان را بی رحمانه در اختیار کلونی های فحشاء یا جانیانی قرارمی دهند که پس از کشتن قربانیان، جوارح آنان را با قیمتی کلان به بیماران نیازمند می فروشند.
قاچاق ۶۲هزار کودک روس، طی پنج سال اخیر، ابعاد بزرگ فاجعه قاچاق انسان از روسیه را بخوبی نشان می دهد. فیلم سینمایی «یاریک» به کارگردانی «سسیل هاری و الکساندرلاسلو»، اثری است که با پرداختن به معضل قاچاق کودکان و نوجوانان روس تصویری گویا از فساد جامعه کنونی روسیه را نشان می دهد.
در این فیلم بی مهری یک پدر، از همسر و فرزندش، قربانی می سازد. همسر در تصادفی کشته می شود و فرزند «یاریک» ]با بازی ماکسیم کولسنیکوف[ به دام شبکه مخوف قاچاق گرفتار می آید.
قصه فیلم یک خطی، به دور از پیچیدگی و ویژگی های بدیع است. تنها چیزی که یاریک را در قد و قواره یک فیلم جدی از سینمای اجتماعی روسیه آشکار می کند، همانا صراحت در اشاره به بحران «اخلاق و اقتصاد» این کشور است.
در این فیلم، اغلب آدم ها نسبت به یکدیگر بی تفاوت اند، بوریس، تنها کسی هم که بی شائبه به یاری یاریک می شتابد تا او را از دام پلیس تبهکار و شبکه قاچاق برهاند ]و البته راه به جایی نمی برد[خود قماربازی حرفه ای و نه چندان متقید به مسئولیت خانوادگی است.
سرما و نماهای برفی به خوبی بی روحی و اندوه زدگی فضای جامعه را القاء می کند و تماشاگر را دلواپس شخصیت اصلی فیلم می سازد!
یاریک ساختاری معمولی دارد و در مجموع فیلم نسبتا متوسطی اما با حرفی جدی، مأیوس و نگران کننده ارزیابی می شود.
پژمان کریمی
منبع : روزنامه کیهان
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور شهدای خدمت سیدابراهیم رئیسی سقوط بالگرد رئیسی شهید جمهور ابراهیم رئیسی رئیسی شهادت ایران سقوط بالگرد حسین امیرعبداللهیان
آیت الله رئیسی کنکور هواشناسی شهرداری تهران پیام تسلیت تهران سانحه بالگرد رئیسی امتحانات نهایی هلال احمر سیل قوه قضاییه
خودرو قیمت دلار قیمت خودرو قیمت طلا بورس یارانه بازار خودرو دلار حقوق بازنشستگان سایپا
تلویزیون سینمای ایران سینما آیت الله سید ابراهیم رئیسی هنرمندان شعر رسانه ملی لیلا حاتمی سریال
کنکور ۱۴۰۳ دانش بنیان
اسرائیل غزه روسیه رژیم صهیونیستی امیرعبداللهیان فلسطین ترکیه آمریکا سوریه ولادیمیر پوتین چین عربستان
پرسپولیس استقلال مهدی قایدی فوتبال رئال مادرید والیبال لیگ برتر لیگ برتر ایران باشگاه پرسپولیس لیگ برتر انگلیس فدراسیون فوتبال باشگاه استقلال
هوش مصنوعی مایکروسافت اپل سامسونگ گوگل ناسا تبلیغات موبایل فناوری
سلامت سرطان کاهش وزن مغز طول عمر آلزایمر خواب افسردگی مغز انسان