شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

جمشید هاشم پور ( آریا )


جمشید هاشم پور ( آریا )
▪ نام : جمشید
▪ نام خانوادگی : هاشم پور( آریا )
▪ تاریخ تولد : ۱۳۲۳
جمشید هاشم پور که تا اواسط دهه شصت با نام جمشید آریا فعالیت می کرد قبل از انقلاب در چهار فیلم ظاهر شد اما خیلی زود از سینمای آن روزها کناره گیری کرد.
او بعد از انقلاب در اولین حضور سینمایی خود در فیلمی از« مسعود کیمیایی » با عنوان « خط قرمز» بازی کرد. این فیلم همچنان توقیف است.
شاید با بازی در نقش « زینال بندری » در فیلم « تاراج »ساخته« ایرج قادری » بود که « جمشید هاشم پور» با سر تراشیده میان مردم مطرح شد. تا جایی که تیپ قهرمان سر تراشیده تا سالها مخاطبان بسیاری را بخصوص در شهرستانها روانه سینماها می کرد.
جمشید هاشم پور با بازی در نقشهای متقاوت توانایی های خود را به اثبات رسانده است. او در دهه شصت و اوایل دهه هفتاد در کنار بازی در فیلمهای اکشن و حادثه ای گه گداری بازی در نقشهای دیگر را نیز امتحان کرده است: روز باشکوه (کیانوش عیاری، ۱۳۶۷) - مادر (علی حاتمی، ۱۳۶۸) - پرده آخر (واروژ کریم مسیحی، ۱۳۶۹) - عشق و مرگ (محمدرضا اعلامی، ۱۳۶۹) و دلشدگان (علی حاتمی، ۱۳۷۰).
هاشم پور پس از دریافت دیپلم افتخار از هفدهمین جشنواره فیلم فجر (۱۳۷۷) برای بازی در فیلم « هیوا» (رسول ملاقلی پور) گزیده کار شد و سعی کرد در فیلمهای خوب و متفاوت بازی کند.
بازی بسیار خوب او در فیلمهای « آواز قو (سعید اسدی، ۱۳۷۹)، سفر به فردا (محمدحسین حقیقی، ۱۳۸۰)، قارچ سمی (رسول ملاقلی پور، ۱۳۸۰)، واکنش پنجم (تهمینه میلانی، ۱۳۸۱) » نشان از رویکرد سخت گیرانه هاشم پور دارد. او در این سالها یک بازی تحسین برانگیز و معرکه در فیلم «مسافر ری (داود میر باقری،۱۳۷۹ ) از خود به نمایش گذاشت.
جمشید هاشم پور در سال ۱۳۸۲ دو فیلم بر پرده سینماهای تهران داشت: « واکنش پنجم و سفر به فردا». بازی خوب او در فیلم « سفر به فردا» که نامزدی جشنواره بیستم فیلم فجر را برایش به ارمغان آورد به دلیل اکران نامناسب و نوع فیلم آنچنان که باید دیده نشد.
▪ فیلموگرافی:
فراری (۱۳۴۶) -- جهنم سقید (۱۳۴۷) -- ایوالله (۱۳۵۰) -- خوشگلترین زن عالم (۱۳۵۱) -- خط قرمز (مسعود کیمیایی - ۱۳۶۱) -- بازداشتگاه (کوپال مشکوهٔ - ۱۳۶۳) -- نقطه ضعف (محمدرضا اعلامی - ۱۳۶۲) -- بالاش (اکبر صادقی - ۱۳۶۳) -- تاراج (ایرج قادری - ۱۳۶۴) -- عقابها (ساموئل خاچیکیان - ۱۳۶۴) --یوزپلنگ (ساموئل خاچیکیان - ۱۳۶۴) -- تیغ و ابریشم (مسعود کیمیایی - ۱۳۶۵) -- روز باشکوه (کیانوش عیاری - ۱۳۶۷) -- مادر (علی حاتمی - ۱۳۶۸) -- پرده آخر (واروژ کریم مسیحی - ۱۳۶۹) -- عشق و مرگ (محمدرضا اعلامی - ۱۳۶۹) -- دادستان (بزرگمهر رفیعا - ۱۳۷۰) -- قرق (احمد هاشمی - ۱۳۷۰) -- دلشدگان (علی حاتمی - ۱۳۷۰) -- افعی (محمدرضا اعلامی - ۱۳۷۱) -- طعمه (فرامرز صدیقی - ۱۳۷۱) -- تماس شیطانی (حسن قلی زاده - ۱۳۷۱) -- قافله (مجید جوانمرد - ۱۳۷۱) -- نیش (همایون اسعدیان - ۱۳۷۲) -- پادزهر (بهرام کاظمی - ۱۳۷۲) -- پرواز از اردوگاه (حسن کاربخش - ۱۳۷۳) -- دیوانه وار (کامران قدکچیان - ۱۳۷۳) -- روز دیدنی (فرزین مهدی پور - ۱۳۷۳) -- آخرین بندر (حسن هدایت - ۱۳۷۳) -- ویرانگر (۱۳۷۴)لاک پشت (علی شاه حاتمی - ۱۳۷۵) -- عقرب (کار گروهی - ۱۳۷۵) -- یاغی (جهانگیر جهانگیری - ۱۳۷۶) -- چشم عقاب (شفیع آقامحمدیان - ۱۳۷۶) -- هیوا (رسول ملاقلی پور - ۱۳۷۷) -- رنجر (احمد مرادپور - ۱۳۷۸) -- سهراب (سعید سهیلی - ۱۳۷۸) -- مسافر ری (داود میرباقری - ۱۳۷۹) -- آواز قو (سعید اسدی - ۸۰/۱۳۷۹) -- سفر به فردا (محمدحسین حقیقی - ۱۳۸۰) -- قارچ سمی (رسول ملاقلی پور - ۱۳۸۰) -- واکنش پنجم (تهمینه میلانی - ۱۳۸۱) -- جنایت (محمدعلی سجادی، ۱۳۸۱)
منبع : بیا تو جوان


همچنین مشاهده کنید