یکشنبه, ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 28 April, 2024
مجله ویستا


۲۱


۲۱
▪ کارگردان: رابرت لوکتیچ.
▪ فیلمنامه: پیتر استینفیلد، آلن لوب بر اساس کتاب "Bringing Down the House: The Inside Story of Six M.I.T. Students Who Took Vegas for Millions" از بن مزریچ.
▪ موسیقی: دیوید ساردی.
▪ مدیر فیلمبرداری: راسل کارپنتر.
▪ تدوین: الیوت گراهام.
▪ طراح صحنه: میسی استوارت.
▪ بازیگران: جیم استرجس[بن کمپبل]، کوین اسپیسی[پروفسور میکی روزا]، کیت بازورث[جیل تیلور]، ارون یوچوی]، لیزا لاپیرا[کیانا]، جیکاب پیتز[جیمی فیشر]، لارنس فیشبرن[کول ویلیامز]، جک مک جی[تری]، جاش گد[مایلز کانولی]، سام گلزاری[کم]، هلن کری[الن کمپبل].
▪ ١٢٣ دقیقه.
▪ محصول ٢٠٠٨ آمریکا.
▪ نام دیگر: ٢١ - The Movie.
▪ برنده جایزه ویژه بهترین گروه بازیگری از مراسم شو وست.
▪ ژانر: درام.
بن کمپبل دانشجوی بسیار باهوش M.I.T. بوستون تلاش می کند تا وارد هاروارد شده و در رشته طب تحصیل کند. او برای این کار نیاز به ٣٠٠ هزار دلار دارد تا از پس مخارج چهار یا پنج سال تحصیل خود برآید. ولی قادر به تهیه این مبلغ نیست، چون به خانواده ای فقیر از طبقه کارگر تعلق دارد. اما یک روز، آشنایی با میکی رزا پروفسور نامتعارف ریاضی، همه چیز را عوض می کند.
رزا که از استعداد خارق العاده بن در زمینه اعداد آگاه شده، او را به گروهی مخفی و چهار نفره متشکل از دیگر دانشجویان جیل، چوی، کیانا و جیمی معرفی می کند. این گروه توسط رزا در حال آموزش دیدن هستند تا رموز متکی بر ریاضی بازی ٢١ را یاد گرفته و از بازی در قمارخانه پولی کلان به دست آورند. بن که در آرزوی رفتن به هاروارد است، برای به دست آوردن پول وارد این گروه می شود.
بعد از یاد گرفتن رموز بازی و زبان اشاره خاص گروه، راهی لاس وگاس شده و در قمارخانه های مختلف بازی می کنند. آنها صدها هزار دلار به دست می آورند. بن در ابتدا فقط می خواهد تا هزینه لازم برای ورود به هاروارد را فراهم کند. اما همانگونه که همبازی اش جیل پیش بینی کرده بود، به زودی اسیر حرص و تکبر شده و می بازد. این واقعه رزا را به خشم می آورد و از او می خواهد تا پولی را که باخته، به وی بازگرداند. اما مشکل اصلی جای دیگری است. چون کول ویلیامز رئیس محافظان قمارخانه ها، که کینه ای شخصی از رزا دارد و سال هاست که در پی او می گردد، به رفتار بن شک کرده ...
● چرا باید دید؟
رابرت لوکتیچ متولد ١٩٧٣ سیدنی است. مادرش ایتالیایی و پدرش صرب بودند. از کالج هنری معتبر ویکتوریا در ملبورن فارغ التحصیل شده است. از کودکی به فیلمسازی علاقه داشت و در ١٥ سالگی از جشنواره ATOM Film جایزه ای دریافت کرد. پس از نمایش اولین فیلم کوتاهش با نام Titsiana Booberini در جشنواره های مختلف، توجه هالیوود به وی جلب شد. حاصل این اتفاق ساخته شدن Legally Blonde در سال ٢٠٠١ بود که بیش از ١٠٠ میلیون دلار در گیشه-در کنار دو نامزدی در مراسم گولدن گلاب- به دست آورد.
فیلم دوم او یک قرار ملاقات با تد همیلتون برنده شوید! نام داشت که کیت بازورث نقش اصلی آن را ایفا کرده بود. تماشاگران او را با فیلم سومش مادر زن هیولا با شرکت جنیفر لوپز و جین فاندا در سال ٢٠٠٥ بیشتر به یاد دارند. اما ٢١ آنها را شگفت زده خواهد کرد، چون با هر سه فیلم قبلی تفاوت های عمده دارد. اولاً در ژانری غیر از کمدی و عاشقانه است و دوم اینکه بر اساس داستان واقعی زندگی جف ما ساخته شده است. جنجال های پیرامونی نیز کم نداشته، از جمله اینکه MIT اجازه فیلمبرداری در محل واقعی را نداده و لوکتیج از دانشگاه بوستون استفاده کرده است.
٢١ با بودجه ای ٣٥ میلیون دلاری ساخته شده و تا این لحظه دو برابر این مبلغ را به راحتی در گیشه آمریکا به دست آورده است. منتقدان نیز تقریباً برخوردی خوب با فیلم داشته اند، اما نمی توان منکر شد که لوکتیج با وجود در اختیار داشتن بازیگری چون اسپیسی که در نقش های منفی نیز خوب می درخشد، نتوانسته ریتم مناسبی به درام خود بدهد.
کمتر تماشاگری است که نداند قمارخانه ها هرگز اجازه نمی دهند مشریان شان همیشه برنده شوند، آن هم مبالغ کلان و در واقع برنده واقعی همواره صاحبان کازینوها هسند. طبیعی است این آدم ها هر لحظه با مسلح کردن محل کسب خود به افراد خبره یا دستگاه های مدرن برای پاییدن مشتریان در صدد حراست از منافع خود باشند، و مشخص است بر سر کسی که بخواهد به مصاف شان برود چه خواهد آمد. با این حال ٢١ فیلمی در حد و اندازه های سه گانه اوشن نیست و نمی تواند حتی به فیلم های قدیمی این ژانر مانند قمارباز سین سیناتی هم نزدیک شود.
از طرف دیگر رابطه عاشقانه میان بن و جیل نیز چندان بسط داده نمی شود تا رنگی از هیجان به فیلم افزوده شود. لوکتیج هیجان را با نمایش شگردهای قماربازان گروه خلق می کند که به دلیل پیچیده نبودن شان خیلی زود از تک و تا می افتند. و فیلم در پایان فیلم عملاً به نمایش انتقام کول ویلیامز و میکی روزا تبدیل می شود و تماشاگر مانند بن چیزی گیرش نمی آید. در یک کلام برگردان وارفته لوکتیج از کتابی پر فروش درباره وقایع سودوم جدید بهترین وسیله برای منصرف کردن شما برای سفر به لاس وگاس است!
امیر عزتی
منبع : موج نو


همچنین مشاهده کنید