جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا

بهبود مستمر و استاندارد سازی


فرایند بهبود مستمر دارای چرخه ای است شامل «برنامه » ، « اجرا » ، « بازبینی » و « اقدام نهائی » (PDCA) . در این فرایند ابتدا موقعیت ، تحلیل شده و فرایند بهبود ، برنامه ریزی می شود (Plan) . سپس این بهبود ، اجرا می گردد (DO) اطلاعات از اجرای فرایند جمع آوری شده تا نشان دهد که روش جدید تا چه اندازه موفق بوده است (Check) ، سپس فرایند بهبود یافته اجرا می شود ، (Act) ؛ فرایند بهبود مستمر به کاهش انحرافات و کاهش ضایعات و تقلیل آن به نزدیکی صفر ، منجر می شود .
فرآیند هایی که نتایج خوبی می دهند معمولاً استاندارد شده و ثبت می گردند و بدین ترتیب قابل قبول و اجرا هستند . بدون استاندارد سازی ، کیفیت از دست می رود و خطا ها افزایش می یابند استاندارد سازی حداقل و پایه مورد نیاز شرکتها برای دادو ستد کالاها و خدمات در کشورهای اتحادیه اروپا هستند و به عنوان مهمترین عامل موفقیت شرکتها و سازمانها به ویژه در اروپا محسوب می شوند .
منبع : سایت مدیران ایران