شنبه, ۱۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 4 May, 2024
مجله ویستا
مدیریت و عملکرد صحیح
مدیریت فرایندی است در جهت ایجاد یک محیط مناسب برای انجام فعالیتهای فردی و تجمعی در جهت رسیدن به هدف اگر بحث را با این پرسش شروع کنیم که آیا نظام اجتماعی می تواند خود به خود یا به طور تصادفی بین اجزاء خود همامنگی وتعادل بوجود آورد ؟مسلما جواب منفی است . یک نیروی مادی – عامل باشعور – آگاه ومشرف بر هدف باید وجود داشته باشد که بتواند بین اجزاء متفاوت هماهنگی ایجاد کند . این چنین نیرویی رهبر – مدیر نامیده می شود.
از نظر لغت کلمه مدیر از مصدر اداره (اسم فاعل )است . کلمات مدیر – مدیریت و اداره از دوره گرفته شده که مصدر آن دوران یعنی گردیدن است . بدین ترتیب مدیر به معنای گرداننده می باشد .
تعاریف دیگر
مدیریت: یعنی هنر انجام دادن کارها به وسیله دیگران
مدیریت: فرایندی است که در جهت هماهنگی هدفهای فردی و جمعی انجام می شود
مدیریت :عبارت است از هماهنگی منابع انسانی و مادی در جهت دست یافتن به هدفهای سازمان
برقراری روابط انسانی در مدیریت آموزشی
در مدیریت کمال مطلوب این است که بالاترین بهره از کار گرفته شود و این امر به زور امکان نخواهد داشت زیرا وفاداری _ علاقه به کار و ابتکار عمل را با زور نمی توان در افراد ایجاد کرد .
در مدیریت های جدید غیر صنعتی مدیر به دنبال مهارت کارگر وکارمند نیست . زیرا در ضمن اشتغال اگر کارگرو کارمند استعداد بهتری داشته باشد می تواند کسب کند .
به طور خلاصه باید گفت مدیر موسسات مدرن امروزی با داشتن آخرین اطلاعات و تکنولوژی وقتی با انسانها سروکار پیدا می کند باید در درجه نخست به نیازهای آنان توجه داشته باشد تا بتواند از ابتکار عمل آنان در بالا بردن سطح آگاهی وافزایش بازده کار موسسه استفاده کند .
بنابراین مدیر در برنامه خود به دو مورد زیر باید توجه داشته باشد :
۱ – داشتن صداقت و صمیمیت در کار به طوری که افراد زیر دست احساس نکنند که مدیر برای انجام کارها متوسل به دروغ می شود و می خواهد به هر وسیله ای که باشد کار به درستی انجام شود زیرا با این سیاستها فقط مدت کوتاهی می توان افراد را فریب داد
۲ –در فعالیتها برای انجام کار درموسسه باید نفع دو طرف را ملحوظ داشت تا افراد علاقه مند شوند کار را با ایمان واعتقاد انجام دهند
منابع قدرت مدیر
برای هرمدیرمؤسسه آموزشی پنج نوع قدرت را می توان تصورکرد که مدیربا استفاده ازاین قدرتها می تواند سازمان را اداره نماید .
۱- قدرت پاداش
۲- قدرت اجبار
۳- قدرت شخصیت
۴- قدرت تخصصی
۵- قدرت قانونی
* از دیدگاهی دیگر مدیر دارای دو نوع قدرت است .
۱- قدرت شخصی
۲- قدرت سازمانی
اگر قدرت را به صورت توانایی فرد در جهت تشویق دیگران یا نفوذ براعما ل آنان تلقی کنیم باید معتقد باشیم که قدرت هم از مقام سازمانی وهم از نفوذ شخصی ناشی می شود .
مدیر موفق ومدیر مؤثر
هنگامی که واکنش فرد به کوشش فرد دیگر در هدایت اعمال وی مثبت باشد رهبری را موفق می دانیم
ودر صورت منفی بودنرهبری را ناموفق باید گفت .
اگر درسازمانی کوششهای مدیر سازمان در نفوذ به افرادسازمانی ورهبری آنان موفق باشد ولی با توقعات وانتظارات آنان سازگاری نداشته باشد رهبری در سازمان موفق است ولی مؤثر نیست ودرغیر این صورت رهبری در سازمان ضمن اینکه موفق است مؤثر نیزمی باشد .
میزان موفقیت هرمدیررا می توان با میزان کارآیی افراد زیرد ست او اندازه گیری کرد
از نظر لغت کلمه مدیر از مصدر اداره (اسم فاعل )است . کلمات مدیر – مدیریت و اداره از دوره گرفته شده که مصدر آن دوران یعنی گردیدن است . بدین ترتیب مدیر به معنای گرداننده می باشد .
تعاریف دیگر
مدیریت: یعنی هنر انجام دادن کارها به وسیله دیگران
مدیریت: فرایندی است که در جهت هماهنگی هدفهای فردی و جمعی انجام می شود
مدیریت :عبارت است از هماهنگی منابع انسانی و مادی در جهت دست یافتن به هدفهای سازمان
برقراری روابط انسانی در مدیریت آموزشی
در مدیریت کمال مطلوب این است که بالاترین بهره از کار گرفته شود و این امر به زور امکان نخواهد داشت زیرا وفاداری _ علاقه به کار و ابتکار عمل را با زور نمی توان در افراد ایجاد کرد .
در مدیریت های جدید غیر صنعتی مدیر به دنبال مهارت کارگر وکارمند نیست . زیرا در ضمن اشتغال اگر کارگرو کارمند استعداد بهتری داشته باشد می تواند کسب کند .
به طور خلاصه باید گفت مدیر موسسات مدرن امروزی با داشتن آخرین اطلاعات و تکنولوژی وقتی با انسانها سروکار پیدا می کند باید در درجه نخست به نیازهای آنان توجه داشته باشد تا بتواند از ابتکار عمل آنان در بالا بردن سطح آگاهی وافزایش بازده کار موسسه استفاده کند .
بنابراین مدیر در برنامه خود به دو مورد زیر باید توجه داشته باشد :
۱ – داشتن صداقت و صمیمیت در کار به طوری که افراد زیر دست احساس نکنند که مدیر برای انجام کارها متوسل به دروغ می شود و می خواهد به هر وسیله ای که باشد کار به درستی انجام شود زیرا با این سیاستها فقط مدت کوتاهی می توان افراد را فریب داد
۲ –در فعالیتها برای انجام کار درموسسه باید نفع دو طرف را ملحوظ داشت تا افراد علاقه مند شوند کار را با ایمان واعتقاد انجام دهند
منابع قدرت مدیر
برای هرمدیرمؤسسه آموزشی پنج نوع قدرت را می توان تصورکرد که مدیربا استفاده ازاین قدرتها می تواند سازمان را اداره نماید .
۱- قدرت پاداش
۲- قدرت اجبار
۳- قدرت شخصیت
۴- قدرت تخصصی
۵- قدرت قانونی
* از دیدگاهی دیگر مدیر دارای دو نوع قدرت است .
۱- قدرت شخصی
۲- قدرت سازمانی
اگر قدرت را به صورت توانایی فرد در جهت تشویق دیگران یا نفوذ براعما ل آنان تلقی کنیم باید معتقد باشیم که قدرت هم از مقام سازمانی وهم از نفوذ شخصی ناشی می شود .
مدیر موفق ومدیر مؤثر
هنگامی که واکنش فرد به کوشش فرد دیگر در هدایت اعمال وی مثبت باشد رهبری را موفق می دانیم
ودر صورت منفی بودنرهبری را ناموفق باید گفت .
اگر درسازمانی کوششهای مدیر سازمان در نفوذ به افرادسازمانی ورهبری آنان موفق باشد ولی با توقعات وانتظارات آنان سازگاری نداشته باشد رهبری در سازمان موفق است ولی مؤثر نیست ودرغیر این صورت رهبری در سازمان ضمن اینکه موفق است مؤثر نیزمی باشد .
میزان موفقیت هرمدیررا می توان با میزان کارآیی افراد زیرد ست او اندازه گیری کرد
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
دولت امیرعبداللهیان حسین امیرعبداللهیان سیستان و بلوچستان مجلس شورای اسلامی شورای نگهبان انتخابات دولت سیزدهم حسن روحانی حجاب مجلس افغانستان
سیل ایران هواشناسی تهران شهرداری تهران سازمان هواشناسی باران آتش سوزی یسنا فضای مجازی هلال احمر قوه قضاییه
خودرو قیمت خودرو قیمت دلار مسکن بانک مرکزی دلار قیمت طلا تورم ارز بازار خودرو حقوق بازنشستگان ایران خودرو
صدا و سیما دفاع مقدس مسعود اسکویی مهران غفوریان بی بی سی موسیقی تلویزیون صداوسیما ساواک سریال سینمای ایران تبلیغات
رژیم صهیونیستی جنگ غزه فلسطین اسرائیل حماس روسیه آمریکا ترکیه اوکراین نوار غزه انگلیس ایالات متحده آمریکا
فوتبال پرسپولیس استقلال سپاهان لیگ برتر جواد نکونام باشگاه استقلال علی خطیر رئال مادرید بازی باشگاه پرسپولیس تراکتور
هوش مصنوعی اینستاگرام آیفون دیابت اپل عکاسی ناسا موبایل گوگل تلفن همراه
استرس کبد چرب فشار خون گرما