یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 5 May, 2024
مجله ویستا
نقش زنان در توسعه اقتصاد
زنان در سراسر جهان نقش بسیار مهم و تعیین كنندهای در اداره امور خانواده و جامعه دارند . آنان برای تسریع روند تغییر و تحقق هدفهای توسعه پایدار ، میتوانند مسؤولیت بسیارجدی و مهمی را برعهده گیرند .
آموزش زنان و مشاركت آنان در بازاركار نقش به سزایی در توسعه كشور داشته به گونهای كه حدود نیمی از جمعیت شاغلین دركشور را زنان تشكیل میدهند . از سوی دیگر ، در هرجامعهای پرورش نسل آینده به دست زنان است و حتی اگر آنها جذب بازار كار شوند ، آموزش میتواند آنها را در پرورش بهتر فرزندان یاریگر باشد در كشور ما طی سالهای اخیر زنان هم در بحث اشتغال فعالیت عمدهای داشتهاند و در این زمینه باید فعالیتهای فرهنگی را در جهت بهبود نقش سنتی مادران انجام دهیم تا موقعیت زنان در جامعه بهبود یابد و زنان با تزریق فكر و ایده به كالبد اقتصادی جامعه ، مسیر رشد و توسعه را هموارتر سازند .
آنهامیتوانند در تمام قسمتهای اقتصادی بازوی اصلی و قدرتمندی برای پیشبرد اهداف باشند . به عنوان مثال در بسیاری از نواحی كشورهای در حال توسعه ، رشد زنان در اداره امور كشاورزی ، آب ، جنگلداری و منابع انرژی افزایش یافته است . زن به عنوان یك مادر و یا به عنوان شخصی كه در زندگی اجتماعی و شغلی با افراد مختلف در ارتباط است و به خاطر ویژگیهای روحی و عاطفی به خصوص خود میتواند یك حامی و نگهبان در جامعه و در نتیجه حافظ توسعه پایدار باشد . زنان باید به خود اهمیت و ارزش خاصی دهند تا بتوانند در تمام زمینهها مدیران خوبی باشند . در دنیا زنانی وجود دارند كه با همت و سعی خود توانستهاند مدیران موفقی شوند . از جمله مسؤول برنامهریزی اقتصادی شركت نوكیا كه با سیاستهای خاص خود شركت را در سطح جهانی مطرح كرده است و البته از اینگونه افراد در جامعه زیاد داریم و در واقع اعتماد به نفس در هر شخصی رمز موفقیت است . زنان بایستی هنجارهای رفتاری مشخص و تعیین كنندهای را در زمینههای مختلف بپذیرند و آنها را ترویج دهند ولی اجرای این برنامهها احتیاج به یك محیط سالم در جامعه دارد ولی با این وجود هنوز در جامعه ایرانی نرخ مشاركت زنان كم است .
براساس آمار به دست آمده در سال ۱۳۸۰ نرخ مشاركت زنان بین ۲۴- ۱۵ فقط ۱۳ درصد بوده است و براساس سرشماری سال ۱۳۷۵ در ایران بیش از ۱۳ میلیون زن ایرانی شغل خود را خانهداری توصیف كردهاند . البته این تعداد به منزله پایین بودن چشمگیر نرخ مشاركت زنان در بازار كار است و علت این امر هم نقش دوگانه زن در خانواده و اجتماع است . زن با بهرهمندی از خصایل ، استعدادها و روح لطیف انسان گرایی در پی ایجاد آرامش برای هردو محیط است .
پس توسعه كشورهای درحال رشد برای زنان نقشی دوسویه به همراه دارد و بیگمان نقش زنان در مشاركت مفهومی فراتر از حضور آنان دارد . براساس پیشبینیهای انجام شده تا سال ۱۳۸۸ یك سوم نیروی كار زنان بین سنین ۲۰ تا ۲۴ ساله است و عرضه نیروی كار زنان در گروه سنی ۲۴ – ۲۰ ساله از ۲/۱۷ درصد در سال ۱۳۷۵ به ۳۲ درصد در سال ۱۳۸۸ افزایش خواهد یافت و به عكس سهم آنان در گروه سنی ۲۵ ساله و بیشتر از ۳/۶۱ درصد به ۵۶ درصد كاهش خواهد یافت .در واقع نرخ مشاركت زنان روندی فزاینده داشته است و از مهمترین دلایل این افزایش را میتوان در افزایش سطح تحصیلات زنان عنوان كرد .
علاوه بر این عامل ، افزایش سطح تحصیلات موجب بالارفتن سن ازدواج و كاهش نرخ زادو ولد گردیده كه موارد فوق مشاركت در فعالیتهای اقتصادی را تشدید نموده است و با توجه به این موارد پیشبینی میشود كه در سالهای آینده نرخ مشاركت زنان و عرضه كار آنان همچنان از روندیفزاینده برخوردار شود كه این امر باعث رشد توسعه اقتصادی كشور میگردد .
آموزش زنان و مشاركت آنان در بازاركار نقش به سزایی در توسعه كشور داشته به گونهای كه حدود نیمی از جمعیت شاغلین دركشور را زنان تشكیل میدهند . از سوی دیگر ، در هرجامعهای پرورش نسل آینده به دست زنان است و حتی اگر آنها جذب بازار كار شوند ، آموزش میتواند آنها را در پرورش بهتر فرزندان یاریگر باشد در كشور ما طی سالهای اخیر زنان هم در بحث اشتغال فعالیت عمدهای داشتهاند و در این زمینه باید فعالیتهای فرهنگی را در جهت بهبود نقش سنتی مادران انجام دهیم تا موقعیت زنان در جامعه بهبود یابد و زنان با تزریق فكر و ایده به كالبد اقتصادی جامعه ، مسیر رشد و توسعه را هموارتر سازند .
آنهامیتوانند در تمام قسمتهای اقتصادی بازوی اصلی و قدرتمندی برای پیشبرد اهداف باشند . به عنوان مثال در بسیاری از نواحی كشورهای در حال توسعه ، رشد زنان در اداره امور كشاورزی ، آب ، جنگلداری و منابع انرژی افزایش یافته است . زن به عنوان یك مادر و یا به عنوان شخصی كه در زندگی اجتماعی و شغلی با افراد مختلف در ارتباط است و به خاطر ویژگیهای روحی و عاطفی به خصوص خود میتواند یك حامی و نگهبان در جامعه و در نتیجه حافظ توسعه پایدار باشد . زنان باید به خود اهمیت و ارزش خاصی دهند تا بتوانند در تمام زمینهها مدیران خوبی باشند . در دنیا زنانی وجود دارند كه با همت و سعی خود توانستهاند مدیران موفقی شوند . از جمله مسؤول برنامهریزی اقتصادی شركت نوكیا كه با سیاستهای خاص خود شركت را در سطح جهانی مطرح كرده است و البته از اینگونه افراد در جامعه زیاد داریم و در واقع اعتماد به نفس در هر شخصی رمز موفقیت است . زنان بایستی هنجارهای رفتاری مشخص و تعیین كنندهای را در زمینههای مختلف بپذیرند و آنها را ترویج دهند ولی اجرای این برنامهها احتیاج به یك محیط سالم در جامعه دارد ولی با این وجود هنوز در جامعه ایرانی نرخ مشاركت زنان كم است .
براساس آمار به دست آمده در سال ۱۳۸۰ نرخ مشاركت زنان بین ۲۴- ۱۵ فقط ۱۳ درصد بوده است و براساس سرشماری سال ۱۳۷۵ در ایران بیش از ۱۳ میلیون زن ایرانی شغل خود را خانهداری توصیف كردهاند . البته این تعداد به منزله پایین بودن چشمگیر نرخ مشاركت زنان در بازار كار است و علت این امر هم نقش دوگانه زن در خانواده و اجتماع است . زن با بهرهمندی از خصایل ، استعدادها و روح لطیف انسان گرایی در پی ایجاد آرامش برای هردو محیط است .
پس توسعه كشورهای درحال رشد برای زنان نقشی دوسویه به همراه دارد و بیگمان نقش زنان در مشاركت مفهومی فراتر از حضور آنان دارد . براساس پیشبینیهای انجام شده تا سال ۱۳۸۸ یك سوم نیروی كار زنان بین سنین ۲۰ تا ۲۴ ساله است و عرضه نیروی كار زنان در گروه سنی ۲۴ – ۲۰ ساله از ۲/۱۷ درصد در سال ۱۳۷۵ به ۳۲ درصد در سال ۱۳۸۸ افزایش خواهد یافت و به عكس سهم آنان در گروه سنی ۲۵ ساله و بیشتر از ۳/۶۱ درصد به ۵۶ درصد كاهش خواهد یافت .در واقع نرخ مشاركت زنان روندی فزاینده داشته است و از مهمترین دلایل این افزایش را میتوان در افزایش سطح تحصیلات زنان عنوان كرد .
علاوه بر این عامل ، افزایش سطح تحصیلات موجب بالارفتن سن ازدواج و كاهش نرخ زادو ولد گردیده كه موارد فوق مشاركت در فعالیتهای اقتصادی را تشدید نموده است و با توجه به این موارد پیشبینی میشود كه در سالهای آینده نرخ مشاركت زنان و عرضه كار آنان همچنان از روندیفزاینده برخوردار شود كه این امر باعث رشد توسعه اقتصادی كشور میگردد .
منبع : سایت زنان
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
حجاب دولت ترکیه حسین امیرعبداللهیان انتخابات جنگ مجلس شورای اسلامی دولت سیزدهم نماز جمعه مجلس افغانستان حسن روحانی
هواشناسی سیل زاهدان تهران شهرداری تهران فضای مجازی باران سازمان هواشناسی یسنا آتش سوزی هلال احمر سامانه بارشی
قیمت دلار قیمت خودرو بازار خودرو خودرو دلار بانک مرکزی مسکن تورم قیمت طلا حقوق بازنشستگان ارز ایران خودرو
تلویزیون صدا و سیما پایتخت مسعود اسکویی موسیقی مهران غفوریان دفاع مقدس صداوسیما سریال سینمای ایران سازمان صدا و سیما
غزه رژیم صهیونیستی حماس فلسطین جنگ غزه روسیه امیرعبداللهیان اوکراین نوار غزه انگلیس ایالات متحده آمریکا یمن
فوتبال مهدی طارمی پرسپولیس استقلال سپاهان رئال مادرید لیگ برتر بارسلونا باشگاه پرسپولیس باشگاه استقلال علی خطیر بازی
هوش مصنوعی اینستاگرام گوگل اپل ناسا عکاسی تبلیغات مایکروسافت کولر
توت فرنگی آلرژی چاقی کبد چرب