یکشنبه, ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 28 April, 2024
مجله ویستا

آیا اینترنت یک بازار آزاد است؟


آیا اینترنت یک بازار آزاد است؟
دریک بازار آزاد، قانون عرضه و تقاضا، قیمت اجناس را تعیین میکند، اما در اینترنت فقط قیمت نیست که اهمیت دارد.اینترنت به طور قطع بزرگترین بازاری است که تا کنون به وجود آمده است و دانش بازاریابی در اینترنت، بهترین عاملی است که ورود به اقیانوس عظیم فرصتها نامحدود می کند .هر وب سایت در واقع یک ابزار بازاریابی و فروش است .برای ارتقای فروش محصول و خدمات شرکتتان، چه از یک وب سایت خصوصی، یک بروشور، یک سایت فرعی و یا از یک سایت تجارت الکترونیکی تمام عیار استفاده کنید .ماموریت اولیه شما، بازاریابی محصول یا خدماتی خواهد بود که در اختیار دارید .البته فراموش نکنید که وب سایت شما، تنها بخشی از یک تصویر کلی است .روش استفاده شما از این ابزار، میزان موفقیت شما را در اینترنت تعیین میکند.
اگر میخواهید از وب سایت خود بهترین استفاده را ببرید، باید چارچوب فکری خود را در زمینه بازاریابی در اینترنت، توسعه دهید. به دلیل ماهیت بازار آزاد اینترنت، شما باید یک قدم از رقیب خود جلوتر باشید و برای رسیدن به بهترین نتایج، میتوانید از دانش خود در وب سایت خودتان استفاده کنید تا آنجایی که قصرهای شنی را به امپراطوری تبدیل کنید . در این وب سایتها میتوانید از بازدیدکنندگان بخواهید نشانی پست الکترونیک خود را در اختیار شما قرار دهند و سپس با به کارگیری قدرت ترغیب خود، ارتباطات خود را پیگیری کنید .وب سایت، به شما امکان پاسخگویی فوری به هر تقاضایی را میدهد .وب سایتها همچنین به شرکتها این فرصت را میدهند تا بازدیدکنندگان را به خرید تشویق کنند وب سایتها در واقع ویترین فروشگاه شما هستند و باید از آن به طور موثر استفاده کنید .اما به خاطر داشته باشید که باید توجه بازدیدکنندگان را به ویترین خود جلب کنید .موتورهای جستجوی اینترنت، به شما اجازه میدهند تا افراد خاص و مورد نظرتان را به ویترین فروشگاهتان بیاورید.
بنابراین جذب این افراد باید بخش مهمی از استراتژی بازاریابی شما را تشکیل دهد .اما شما نمی توانید مانند یک شرکت چندملیتی، در صدر فهرست موتورهای جستجو قرار بگیرید، بنابراین باید به این بیندیشید که آیا اینترنت بهترین بازار آزاد هست یا نه. شرکتهای بزرگ با صرف بودجه های عظیم تبلیغاتی از امتیازات خاصی برخوردارند و با تبلیغ بر روی تابلوی اعلانات، روزنامه ها، دیوارهای مترو، اتوبوسها و حتی هواپیماها، تصاویر شرکتشان را در ذهن مردم حک میکنند .روبوتهای موتورهای جستجو نیز هوشمندتر شده اند و سایتها را نه تنها براساس کلمات کلیدی به کار رفته در آنها بلکه براساس سایتهای مهم دیگری که به آنها پیوند دارند، رتبه بندی می کنند. یک سایت بزرگ ممکن است با سایر سایتهای بزرگ متحد شود تا از نظر رتبه و ارجحیت در فهرست موتورهای جستجو، در وضعیت بهتری قرار گیرد .این اقدام، ظاهرا یک امتیاز غیر عادلانه به آنها می دهد، اما شرکتهای بزرگ لزوما بهترین یا مفید ترین سایتها را ندارند .آنها نمی توانند مانند یک فرد، خود را به سرعت با موقعیتهای در حال تغییر بازار وفق دهند .اینترنت بسیار پویاست و هر روز تغییر میکند .شرکتهای بزرگ اغلب بر استخدام آن دسته از مدیران بازاریابی پافشاری میکنند که فوق لیسانس مدیریت بازرگانی یا یک مدرک تحصیلی در زمینه بازاریابی داشته باشند .بسیاری از این مدیران برای خواندن اطلاعاتی که شما در اینجا میببینید، وقت ندارند چون بیشتر توجه خود را به یافتن روشهای مناسب برای صرف بودجه تبلیغاتی، متمرکز کرده اند.
برای موفقیت بیشتر در شرکتهای بزرگ، بخشهای بازاریابی و طراحی وب سایت از هم جدا هستند .برای موفقیت بیشتر به یاد داشته باشید که دایرکتوریها هم در دسترس هستند .برای اضافه کردن سایت خود به یک دایرکتوری، باید سایتی پر از محتوا و اطلاعات مرتبط داشته باشید .معمولا دایرکتوریها را کارشناسان مرور میکنند .شما حداقل باید سایت خود را در دایرکتوریهای Yahoo وLooksmart اضافه کنید و اگر وب سایت شما با صدها سایت دیگر در یک طبقه قرار میگیرد، داشتن نام حوزهای که با حرف <A>یا<B> آغاز می شود، کمک میکند تا سایت شما در ابتدای لیست ظاهر شود .معمولا دایرکتوریها در صورتی نام سایت شما را به لیست خود اضافه میکنند که دارای محتوای خوبی، مرتبط با طبقه مربوطه باشد .بنابراین، اگر در حیطه فعالیت خود خبره هستید، شانس شما برای اعلام در این لیستها، به اندازه شرکتهای بزرگ است .اما قبل از پرداخت پول، برای اضافه کردن سایت خود در دایرکتوریها، بهتر است چند مقاله درباره شرایط قرار گرفتن در دایرکتوری Yahoo بخوانید .مثلا اگر از نام تجاری خود استفاده نکنید و یا آدرس تماس خود را ارایه ندهید، احتمالا نام سایت شما به دایرکتوری مورد نظر اضافه نخواهد شد. نکته دیگری که موتورهای جستجو به آن توجه می کنند، موضوع سایت شماست .هر قدر سایت شما متمرکزتر باشد، صفحات وب شما نیز از اهمیت بیشتری برخوردار خواهد بود، بنابراین سایتهایی که بر محور یک موضوع بنا شده اند، مهمتر محسوب شده و از رتبه بهتری برخوردار خواهند شد. بدون شک، اینترنت به معنی سنتی کلمه بازار که در آن قوانین عرضه و تقاضا حاکم هستند، نیست .اما بازاری است که همه می توانند از آن استفاده کنند و هر قدر دانش شما در زمینه بازاریابی در اینترنت بیشتر باشد، شانس شما در جلب توجه مشتریان احتمالی بیشتر خواهد بود.
منبع : جنوبی‌ها


همچنین مشاهده کنید