یکشنبه, ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 28 April, 2024
مجله ویستا
سرود سرخ - Red Psalm
سال تولید : ۱۹۷۲
کشور تولیدکننده : مجارستان
محصول : مافیلم، استودیو یک
کارگردان : میکلوش یانچو
فیلمنامهنویس : گیولا هرنادی
فیلمبردار : یانوش کنده
آهنگساز(موسیقی متن) : -
هنرپیشگان : لایوش بالاژوویتس، آندراش بالینت، گیونکی بوروش، آندرهآ دراهوتا، یوژف مادوراش، تیبور مولنار و تیبور اوربان.
نوع فیلم : رنگی، ۸۸ دقیقه.
در املاک وسیعی در مجارستان در دهه 1890، گروهی از کارگران مزرعه که اعتصاب کردهاند، منتظر پاسخ به خواستههایشان هستند. وقتی مباشر عصبانی، خرمنهای گندم را آتش میزند، کارگران شورش میکنند و او را میکشند. ارتش دخالت میکند و تیراندازی میشود. صاحب املاک (بالینت) که کُنت پولداری است، سر میرسد و تلاش میکند با کارگران مزرعه به توافق برسد، ولی آنان با شعارهای مارکسیستی جوابش را میدهند و کنت در نتیجه حمله عصبی میمیرد. کشیش محلی در خطابهای کارگران را ضد مسیح اعلام میکند و اعتصابیون کلیسا را آتش میزنند و مراسم خودشان را برپا میکنند. سربازان بیشتری سر میرسند و از کارگران میخواهند که تسلیم شوند. در جشن روز اول ماه مه، همه، - سربازان و کارگران - میرقصند و بعد با علامت یک ترومپت، سربازان روی جمعیت آتش میگشایند. تنها بازمانده زنی است که سلاحی در دست دارد و سربازانی را که بهسوی اسبابشان میروند، یکییکی میکشد.
* پس از دنیای تاریک و نور مشعلها در بره خدا (1970)، سرود سرخ گرچه همچنان دغدغه رنج شکست را دارد، نگاهی دوباره است به چشم اندازهای آفتاب گرفته و رقص و آوازهای رویاروئی (1969). از لحاظ طراحی حرکتها، فیلم یانچو مطمئن و پابرجاست: در بیست و هشت نمای خارجیای که تمام فیلم را تشکیل میدهد، دوربین خلسهآور میان انبوه مردان، زنان، کودکان و اسبها میچرخد در حالی که آنان آئینهای آشنای اتحاد، برهنه شدن در برابر دشمن و رستاخیز اسرارآمیز را اجرا میکنند. درست وقتی که انتظار میرود این ابداعات تکراری شود، یانچو تصاویر غافلگیر کنندهتر و زیباتری میآفریند: مثل اولین بار ظاهر شدن ارتش از دوردست یا نمای دور باشکوه و طولانی رقص سربازان. از سوی دیگر از تکرار مداوم شعارها و پیامهای سیاسی چنین برمیآید که سرود سرخ باید یکی از فاشگوترین آثار سیاسی یانچو باشد، ولی بهرغم توصیف الگوی کلاسیک مقابله میان روستائیان بیدار شده و بهپا خواسته و سنتهای واپس گرای مالکان و کلیسا، محتوا چنان در انتزاع مفرط میزانسن غرق شده است که چیزی از آن باقی نمیماند. پایان فیلم - که زنی کل یک ارتش را با یک گلوله در لحظهای نمادین میکشد (و شکست را به پیروزی برمیگرداند) فاقد بار شاعرانه است و بیشتر به ژست فرمالیستی زیبای دیگری از یانچو میماند.
کشور تولیدکننده : مجارستان
محصول : مافیلم، استودیو یک
کارگردان : میکلوش یانچو
فیلمنامهنویس : گیولا هرنادی
فیلمبردار : یانوش کنده
آهنگساز(موسیقی متن) : -
هنرپیشگان : لایوش بالاژوویتس، آندراش بالینت، گیونکی بوروش، آندرهآ دراهوتا، یوژف مادوراش، تیبور مولنار و تیبور اوربان.
نوع فیلم : رنگی، ۸۸ دقیقه.
در املاک وسیعی در مجارستان در دهه 1890، گروهی از کارگران مزرعه که اعتصاب کردهاند، منتظر پاسخ به خواستههایشان هستند. وقتی مباشر عصبانی، خرمنهای گندم را آتش میزند، کارگران شورش میکنند و او را میکشند. ارتش دخالت میکند و تیراندازی میشود. صاحب املاک (بالینت) که کُنت پولداری است، سر میرسد و تلاش میکند با کارگران مزرعه به توافق برسد، ولی آنان با شعارهای مارکسیستی جوابش را میدهند و کنت در نتیجه حمله عصبی میمیرد. کشیش محلی در خطابهای کارگران را ضد مسیح اعلام میکند و اعتصابیون کلیسا را آتش میزنند و مراسم خودشان را برپا میکنند. سربازان بیشتری سر میرسند و از کارگران میخواهند که تسلیم شوند. در جشن روز اول ماه مه، همه، - سربازان و کارگران - میرقصند و بعد با علامت یک ترومپت، سربازان روی جمعیت آتش میگشایند. تنها بازمانده زنی است که سلاحی در دست دارد و سربازانی را که بهسوی اسبابشان میروند، یکییکی میکشد.
* پس از دنیای تاریک و نور مشعلها در بره خدا (1970)، سرود سرخ گرچه همچنان دغدغه رنج شکست را دارد، نگاهی دوباره است به چشم اندازهای آفتاب گرفته و رقص و آوازهای رویاروئی (1969). از لحاظ طراحی حرکتها، فیلم یانچو مطمئن و پابرجاست: در بیست و هشت نمای خارجیای که تمام فیلم را تشکیل میدهد، دوربین خلسهآور میان انبوه مردان، زنان، کودکان و اسبها میچرخد در حالی که آنان آئینهای آشنای اتحاد، برهنه شدن در برابر دشمن و رستاخیز اسرارآمیز را اجرا میکنند. درست وقتی که انتظار میرود این ابداعات تکراری شود، یانچو تصاویر غافلگیر کنندهتر و زیباتری میآفریند: مثل اولین بار ظاهر شدن ارتش از دوردست یا نمای دور باشکوه و طولانی رقص سربازان. از سوی دیگر از تکرار مداوم شعارها و پیامهای سیاسی چنین برمیآید که سرود سرخ باید یکی از فاشگوترین آثار سیاسی یانچو باشد، ولی بهرغم توصیف الگوی کلاسیک مقابله میان روستائیان بیدار شده و بهپا خواسته و سنتهای واپس گرای مالکان و کلیسا، محتوا چنان در انتزاع مفرط میزانسن غرق شده است که چیزی از آن باقی نمیماند. پایان فیلم - که زنی کل یک ارتش را با یک گلوله در لحظهای نمادین میکشد (و شکست را به پیروزی برمیگرداند) فاقد بار شاعرانه است و بیشتر به ژست فرمالیستی زیبای دیگری از یانچو میماند.
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
ایران مجلس شورای اسلامی دولت حجاب مجلس دولت سیزدهم گشت ارشاد جمهوری اسلامی ایران رئیسی امام خمینی رئیس جمهور جنگ
هواشناسی سیل تهران پلیس قتل شهرداری تهران کنکور وزارت بهداشت فضای مجازی سلامت سازمان هواشناسی آتش سوزی
خودرو قیمت دلار قیمت خودرو بازار خودرو قیمت طلا بانک مرکزی سایپا مسکن تورم ایران خودرو قیمت بازار مسکن
زنان سریال سریال حشاشین سینمای ایران تلویزیون سینما موسیقی سریال پایتخت قرآن کریم ترانه علیدوستی مهران مدیری کتاب
اینترنت کنکور ۱۴۰۳ خورشید
اسرائیل رژیم صهیونیستی جنگ غزه غزه فلسطین آمریکا روسیه چین حماس اوکراین ترکیه ایالات متحده آمریکا
فوتبال پرسپولیس استقلال بازی جام حذفی فوتسال آلومینیوم اراک تراکتور تیم ملی فوتسال ایران باشگاه پرسپولیس سپاهان لیورپول
تبلیغات فناوری اپل هوش مصنوعی گوگل سامسونگ ناسا بنیاد ملی نخبگان آیفون
دندانپزشکی سازمان غذا و دارو کاهش وزن مالاریا