سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 30 April, 2024
مجله ویستا


رویکرد اجتماعی به آسیب‌شناسی اجتماعی: جستاری در فرار پسران و دختران از خانه و مدرسه و راهکارهای آن (راهنمای معلمان، مشاوران، اولیاء، مدیران و مددکاران


تاریخ نشر : ۸۴۰۹۱۹
تیراژ : ۳۰۰۰
تعداد صفحه : ۱۷۶
نوبت چاپ : ۱
شابک : ۹۶۴-۷۷۸۱-۷۷-۶
رده دیویی : ۳۶۲.۷۰۸۳
نوع اثر : تالیف
زبان کتاب : فارسی
قطع : رقعی
جلد : شومیز
محل نشر : اصفهان
نویسنده : شکاری - عباس

در این پژوهش که با هدف مطالعه‌ی 'مفهوم فرار از خانه و مدرسه' و 'بررسی علل آن'، نیز 'تجزیه و تحلیل شرایط خانه و مدرسه و دوستان در فرار پسران و دختران' و بررسی 'راه‌های کاهش آن'، به همراه راه‌کارهای عملی به خانواده‌ها و دست‌اندرکاران بازپروری آن‌ها با روشی توصیفی انجام شده این نتایج مطرح می‌شود: 'دختران و پسرانی که از خانه و مدرسه فرار می‌کنند، از نظر فردی معمولا اختلال هواس دارند، ضعیف الاراده، حساس و زودرنج هستند. عقب‌ماندگی درسی دارند. بی‌خوابی دارند و دارای مشکلات متعدد خانوادگی هستند'.... بدین منظور والدین باید همواره محرم اسرار فرزندانشان بوده، به آن‌ها توجه و علاقه نشان دهند، نیز آن‌ها را در کارهایی که شایستگی انجام آن را دارند تشویق کنند. شرایط مدرسه و رفتار معلمان با دانش‌آموزان و عدم تبعیض بین دانش‌آموزان از عوامل زمینه‌ساز علاقه‌ی دانش‌آموز به مدرسه است. هم سالان و دوستان نیز از دیگر عواملی هستند که بر فرزندان تاثیر گذارند. از جمله علل فرار از خانه و مدرسه می‌توان به علل جسمانی، عاطفی خانوادگی و نبود تفکر فلسفی مناسب، اشاره کرد و از جمله راه‌کارهای عملی کاهش فرار دختران و پسران از مدرسه می‌توان این نمونه‌ها را برشمرد: 'توجه مسئولان مدرسه به امر تحصیل دانش‌آموزان' و 'ایجاد احساس امنیت و راحتی توسط والدین در منزل'.


همچنین مشاهده کنید