پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
مجله ویستا

۲۲ اوت سال ۱۸۰۳ ـ «پوتین» هم در تدریس تاریخ در مدارس روسیه روش ناپلئون، بیسمارک، کاوور، و ژاپن پیش از جنگ جهانی دوم را در پیش گرفت


۲۲ اوت سال ۱۸۰۳ ـ «پوتین» هم در تدریس تاریخ در مدارس روسیه روش ناپلئون، بیسمارک، کاوور، و ژاپن پیش از جنگ جهانی دوم را در پیش گرفت
ناپلئون بناپارت۲۲ اوت سال ۱۸۰۳ (پیش از آن که به تصویب سنا، امپراتور فرانسه شود) در ملاقاتی که با مدرسان درس تاریخ در مدارس فرانسه ترتیب داده بود از آنان خواست که تاریخ فرانسه را به گونه ای تدریس کنند که احساس وطندوستی در نوجوانان و جوانان فرانسوی تقویت شود و این آرزو تحقق نخواهد یافت مگر این که برجستگی ها، کارهای مهم و فداکاری های فرانسویان در طول تاریخ (گذشت زمان)، در ذهن آنان نقش بندد.
ناپلئون به مدرسان درس تاریخ گفته بود که این کار، تنها از دست آنان ساخته است و خواسته بود که ضمن گفتن حقایق بکوشند عامل هر قسمت منفی تاریخ فرانسه بیابند و او را که عمدتا یک فرد است به عنوان «مرتکب اشتباه» معرفی کنند؛ تا یک ملت و افراد را، و علت ارتکاب اشتباه را تشریح کنند. مدرس تاریخ باید به نوجوان ( منظور ناپلئون نوجوان فرانسوی بود) بفهمانند که که اگر وی به کمال برسد نه تنها مرتکب اشتباه نمی شود بلکه می تواند اشتباه گذشتگان را هم ترمیم و جبران کند و ....
این اندرز ناپلئون که به اجرا درآمد آغازی برای افزایش غرور فرانسویان نسبت به فرانسه و فرانسوی شد.
تاریخ نشان می دهد که «بیسمارک» همین فکر ناپلئون را از دهه ۱۸۶۰ در آلمان به اجرا درآورد و موفق شد که آلمانی ها را یکپارچه کند. می دانیم که چینی ها قرن ها پیش از ناپلئون و بیسمارک دست به این کار زده بودند و مغولان به اقتباس از آنان بود که علاقه مندی ویژه ای به تاریخ خود داشتند. همچنین نباید فراموش کرد که تاریخ نگاری در نشریات ایتالیا در نیمه قرن نوزدهم (به تشویق «کاوور») کمک بزرگی به تامین وحدت این کشور پس از ۱۳ قرن فروپاشیدگی کرده بود.
ژاپنی ها در قرن بیستم (پیش از ورود به جنگ جهانی دوم) با هدف تقویت احساسات میهندوستانه و تبدیل هر نوجوان ژاپنی به یک «سرباز وطن» ساعات هفتگی تدریس تاریخ در مدارس متوسطه را چند برابر و کتب درسی تاریخ را دوباره نویسی کردند و تالیف آنها را زیر نظر دولت قرار دادند و ....
به گزارش رسانه ها در اوت ۲۰۰۷، از سال تحصیلی پیش رو (۲۰۰۷ ـ ۲۰۰۸) در روسیه هم روش تدریس تاریخ ملی تعییر خواهد کرد و کتب درسی تاریخ که زیر نظر دولت تالیف شده است پیش از پایان اوت ۲۰۰۷ به توزیع داده خواهد شد. هدف این روش که به ابتکار «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه به اجرا گذارده خواهد شد تقویت پیتریوتیسم (میهندوستی عمیق) در میان نوجوانان روس است. بررسی این روش که مشروح آن در رسانه ها آمده بود نشان می دهد که چیزی شبیه هدف ناپلئون را دنبال می کند. ضابطه مربوط به آن در تابستان ۲۰۰۷ تدوین شده و برپایه آن کتب درسی مورد تجدید نظر قرار گرفته و در آنها، دیگر از استالین و ... انتقاد مغرضانه به چشم نخواهد خورد تا تاریخ «روسیه شوروی (بیشتر دهه های قرن بیستم) در نظر نوجوان روس، تاریک و کدر جلوه کند. در این کتب، کارهای بزرگ روسها و قهرمانی های آنان در راه وطن در طول زمان متجلی شده و ضعف های سابق به گونه ای منعکس شده است که تذکر و با هدف اجتناب از تکرار آنها در آینده باشد. پوتین (عینا همانند ناپلئون) قبلا در این زمینه با مدرسان تاریخ مذاکره کرده بود و به آنان گفته بود: پس از فروپاشی شوروی، در کتب درسی تاریخ انتقادهایی از تاریخ معاصر ما (عصر شوروی) مشاهده می شود که به باور من، تنها منظور خارجیان را (که خواهان تضعیف میهندوستی روس ها و ادامه بدبینی آنان نسبت به دولت هستند) تامین می کند. هدف از تدریس تاریخ در مدارس روسیه از این پس باید تقویت همبستگی و غرور ملی و اتحاد باشد نه تفرقه و تلقین ضعف و سرشکستگی.
اصحاب نظر در غرب درباره این اقدام پوتین گفته اند که وی می کوشد در روسیه، ناسیونالیسم را جایگزین سوسیالیسم کند و یک روسیه ناسیونالیست برای غرب به مراتب ترس آور تر از یک روسیه سوسیالیست است. پتر بزرگ در قرن هجدهم با یک حرکت ناسیونالیستی موفق شد روسیه را مدرن و امپراتوری کند.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز