یکشنبه, ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 28 April, 2024
مجله ویستا
ابوالعباس احمد ابن سُرَنج
جنسیت: مرد
نام پدر: عمربن سریج
تولد و وفات: (۲۴۹ -۳۰۵/ ۳۰۶) قمری
محل تولد: مشخص نیست.
شهرت علمی و فرهنگی: متکلٌم ، محدث و فقیه شافعی
معروف به باز اشهب. از مردم شیراز و پس از اصحاب خاص شافعی ، بزرگترین عالم فرقهٔ شافعی بود. در جوانی مدتی در شیراز منصب قضاء داشت. نزد عثمانبن سعید انماطی درس خواند. با محمدبن داوود بن خلف در محضر علیبن عیسی وزیر مناظره و مباحثه داشت. علیبن عیسی خواست که وی قاضی بغداد شود و او نپذیرفت. مدتی در درسهای جنید حاضر شد ، ولی به تصوف گرایشی نشان نداد. در قضیهٔ منصور حلاج
بیطرف ماند و از دادن فتوا خودداری کرد. در بغداد تدریس میکرد. در همانجا درگذشت. بیش از چهارصد اثر به او نسبت میدهند که ظاهراً تعداد کمی از آنها باقی مانده است. از آن جمله: کتاب "الانتصار"؛ کتاب "الزیادات"؛ کتاب "الودایع" ، در امانات؛ کتاب "المختصر فیالفقه"؛ کتاب "العینالوالدین"؛ کتاب "الردعلی محمدبن حسن"؛ کتاب "الردعلی عیسیبن ابان" ، عالم حنفی؛ کتاب "جواب کاشانی". در ترجمهٔ "الفهرست" ابن ندیم ، و نه در اصل کتاب به عربی ، و همچنین "کشفالظنون" ذیل کتاب "العین والدین" و نیز در متن و پانوشت "فارسنامه" از او بهعنوان ابن شریح یاد شده است که با توجه به دیگر منابع ، ضبط ابن سریج صحیحتر بهنظر میآید.
نام پدر: عمربن سریج
تولد و وفات: (۲۴۹ -۳۰۵/ ۳۰۶) قمری
محل تولد: مشخص نیست.
شهرت علمی و فرهنگی: متکلٌم ، محدث و فقیه شافعی
معروف به باز اشهب. از مردم شیراز و پس از اصحاب خاص شافعی ، بزرگترین عالم فرقهٔ شافعی بود. در جوانی مدتی در شیراز منصب قضاء داشت. نزد عثمانبن سعید انماطی درس خواند. با محمدبن داوود بن خلف در محضر علیبن عیسی وزیر مناظره و مباحثه داشت. علیبن عیسی خواست که وی قاضی بغداد شود و او نپذیرفت. مدتی در درسهای جنید حاضر شد ، ولی به تصوف گرایشی نشان نداد. در قضیهٔ منصور حلاج
بیطرف ماند و از دادن فتوا خودداری کرد. در بغداد تدریس میکرد. در همانجا درگذشت. بیش از چهارصد اثر به او نسبت میدهند که ظاهراً تعداد کمی از آنها باقی مانده است. از آن جمله: کتاب "الانتصار"؛ کتاب "الزیادات"؛ کتاب "الودایع" ، در امانات؛ کتاب "المختصر فیالفقه"؛ کتاب "العینالوالدین"؛ کتاب "الردعلی محمدبن حسن"؛ کتاب "الردعلی عیسیبن ابان" ، عالم حنفی؛ کتاب "جواب کاشانی". در ترجمهٔ "الفهرست" ابن ندیم ، و نه در اصل کتاب به عربی ، و همچنین "کشفالظنون" ذیل کتاب "العین والدین" و نیز در متن و پانوشت "فارسنامه" از او بهعنوان ابن شریح یاد شده است که با توجه به دیگر منابع ، ضبط ابن سریج صحیحتر بهنظر میآید.
منبع : مطالب ارسالی
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
دولت سیستان و بلوچستان جمهوری اسلامی ایران مجلس شورای اسلامی حجاب دولت سیزدهم مجلس رئیس جمهور گشت ارشاد رئیسی امام خمینی سیدابراهیم رئیسی
آتش سوزی تهران وزارت بهداشت قتل شهرداری تهران پلیس سیل کنکور هواشناسی فضای مجازی زنان پایتخت
خودرو دلار هوش مصنوعی قیمت دلار قیمت خودرو بازار خودرو قیمت طلا بانک مرکزی سایپا ارز مسکن تورم
تلویزیون سریال مهران مدیری سینمای ایران سینما کیومرث پوراحمد موسیقی سریال پایتخت فیلم ترانه علیدوستی قرآن کریم کتاب
اینترنت کنکور ۱۴۰۳
غزه اسرائیل جنگ غزه رژیم صهیونیستی آمریکا فلسطین روسیه چین حماس اوکراین ترکیه ایالات متحده آمریکا
فوتبال پرسپولیس استقلال بازی جام حذفی سپاهان آلومینیوم اراک فوتسال تیم ملی فوتسال ایران تراکتور باشگاه پرسپولیس لیورپول
تبلیغات ناسا اپل سامسونگ فناوری نخبگان بنیاد ملی نخبگان آیفون ربات
کاهش وزن روانشناسی بارداری مالاریا آلزایمر زوال عقل