سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 30 April, 2024
مجله ویستا
جایگاه منابع انسانی در مدل توسعه دانایی محور
در سال ۱۹۹۰ بسیاری ازاندیشمندان وکارشناسان مباحث توسعه، بر مدلی از توسعه انگشت گذاشتند كه در پیادهسازی و اجرای آن حاکمیت مردم به عنوان بازیگران واقعی به رسمیت شناخته شود.
درطی زمان و باترکیب شدن و تاثیر گرفتن از جریانات فکری و تحولات جهانی آن سالها، توسعه پایدار به عنوان مدل نوینی از توسعه مورد بررسی و چالش قرار گرفت.
ورود به هزاره سوم با پیشرفتها و فناوریهای مختلف در تمامیابعاد علمی و فنی همراه بود و مردماین دوره برای عصری که در آن زندگی میکردند عنوان عصر اطلاعات را برگزیدند.
تنوع و گسترش ابزار و زیر ساختهای تکنولوژیکی از یک سو و توسعه فوق العاده دانش و اطلاعات بشر از سوی دیگر و همچنین تاثیر متقابل و فزایندهاین دو شاخص عمده عصر اطلاعات که از آن به عنوان فناوریهای ارتباطی و اطلاعاتی یاد میشود باعث شد تا سیر توسعه تکنیک و دانش سریعتر از قبل شود.
بااین زمینه لازم بود که انسان به عنوان بازیگر اصلی این عرصه هویت و نقش تازهای برای خود بیابد.
لذا بااین هدف و با توجه به تجربیات گذشته از مدلهای مختلف توسعه و همچنین با بررسی نقش و جایگاه انسان در هریک از آنها، به تعریف جدیدی از توسعه بر اساس محوریت انسان دست یافت و آن را توسعه دانایی محور نام نهاد.
انسان عصر اطلاعات برای پایه ریزی و ساخت جامعه اطلاعاتی نیاز به طراحی و استاندارد سازی اصول و چارچوبهای توسعه با توجه به اولویتها، ظرفیتها و امکانات جدید داشت.
بنابراین مبحث توسعه در قرن بیست و یکم نیز به عنوان یک عنصر محوری در برنامههای عمومیجوامع مختلف مورد توجه قرار گرفت.
اما آنچه که توسعه دانایی محور را به عنوان یک الگوی جدید و جامعه دانایی محور را به عنوان منعطفترین جامعه از سایر مدلها و جوامع جدا میسازد توجه جدیاین مدل به مبحث توسعه منابع انسانی به عنوان یک زیر ساخت اساسی است.
این مدل توسعه با دیدگاه فوق العاده پر اهمیتی که برای آموزش قایل است جایگاه ویژهای را برای خلاقیت، فرهنگ، مشارکت، تعلیم و تربیت عمومی، آموزشهای عالی، دسترسی عمومیبه امکانات و دانش، تامین نیازهای اساسی و بنیادین انسان به عنوان اولویت و استاندارد در نظر گرفته است.
بنا براین جامعه دانایی محور با توجه به نقش و اهمیت بالایی که برای انسان قایل است و استانداردهایی که پیش روی او گذاشته است سعی میکند نیازهای انسانی را از میاناین استانداردها و اولویتها پیدا کند و در رفع و بهبود آنها تلاش کند.
آموزش در جامعه دانایی محور به عنوان یک رکن اساسی بهترین بستر برای توسعه اطلاعاتی است و این توسعه اطلاعاتی دقیقا به خاطر اهمیت دادن به نقش والای تمامی انسانها و به اصطلاح شهروندان جامعه دانایی محور است.
از سوی دیگر، دستیابی به یک جامعه دانایی محور بدون توجه و پرداختن به موضوع تربیت نیروهای انسانی متخصص در تمامی زمینههای مورد نیاز جامعه برای قرار گرفتن در جریان تولید، طبقهبندی و انتقال اطلاعات، امری غیر ممکن و محال جلوه میکند.
بنابراین میطلبد که در تعیین اولویتهای آموزشی برای جامعه دانایی محور نقش و جایگاه ویژهای برای مساله توسعه منابع انسانی قایل شویم، زیرا انسان رکن به عنوان توسعه باید محور اساسی برنامهها و روشهای توسعه باشد واین امکان برایش فراهم شود تا در قالب جامعه دانایی محور قادر به پرورش خلاقیتها و استعدادهای خود باشد.
نوشته شده توسط مهندس فرنود حسنی
منبع : مدیران برتر
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید بلیط هواپیما
ایران بابک زنجانی مجلس شورای اسلامی مجلس دولت سیزدهم قوه قضائیه خلیج فارس دولت لایحه بودجه 1403 شورای نگهبان حجاب مجلس یازدهم
تهران قوه قضاییه هواشناسی سیل آموزش و پرورش شهرداری تهران فضای مجازی پلیس سازمان هواشناسی شورای شهر تهران قتل شورای شهر
خودرو سایپا بانک مرکزی قیمت دلار قیمت خودرو قیمت طلا ایران خودرو دلار بازار خودرو چین مالیات تورم
تلویزیون سریال رسانه سینمای ایران سینما دفاع مقدس موسیقی تئاتر فیلم زنان رسانه ملی کتاب
رژیم صهیونیستی اسرائیل غزه فلسطین آمریکا جنگ غزه حماس نوار غزه روسیه عربستان نتانیاهو ترکیه
فوتبال پرسپولیس استقلال سپاهان تراکتور باشگاه پرسپولیس باشگاه استقلال لیگ برتر تیم ملی فوتسال ایران فوتسال بازی وحید شمسایی
هوش مصنوعی اینستاگرام ناسا اپل تسلا تبلیغات فناوری پهپاد همراه اول آیفون گوگل
داروخانه مسمومیت دیابت خواب کاهش وزن طول عمر سلامت روان بارداری هندوانه