چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 1 May, 2024
مجله ویستا
زمان کوچ
اواسط فروردین ماه، یعنی زمانی كه علوفه قشلاق برای تغذیه دام كفایت نمیكند و بر درجه گرمای هوا نیز به تدریج افزوده میشود، خانوارهای عشایری برای كوچ به ییلاق آماده میشوند. وسایل مورد نیاز و آذوقه بین راه را بوسیله خورجین، صندوقچه و هزاربیشه (جعبههای نگهداری اسباب و اثاثیه چای) با خود حمل میكنند و اسباب و اثاثیه اضافی را در منزل خویشان و كسانی كه در گرمسیر میمانند، به امانت میگذارند.
خانوارهای مال، معمولاً در قشلاق پراكنده میشوند و خانوار سرمالها، در منزلگاه دوم و سوم تا پیوستن سایر اعضای مال به انتظار مینشینند. از زمانهای قبل، در طول مسیر كوچ منزلگاههای موقتی تعیین شده كه عشایر در طول مسیر كوچ در این منزلگاههای موقت به سر میبرند. انتخاب منزلگاه به عواملی نظیر وجود علوفه كافی، امنیت، آب و از همه مهمتر خلوت بودن محدوده اتراق و دور بودن از اراضی زراعی بستگی دارد. حركت از منزلی به منزل دیگر، از ساعات آغازین روز شروع و پس از حدود پنج تا شش ساعت پایان میپذیرد. گلهها به منظور تعلیف، از مسیر جداگانهای حركت داده میشوند. لازم است یادآوری شود كه منزلگاههای میان راه، در مالكیت تیره و طایفه خاصی نیست و استفاده از آنها همگانی است.
زمانی كه هوای ییلاق رو به سردی میرود (معمولاً از اواسط شهریور) كوچ عشایر از ییلاق به قشلاق آغاز میشود. با توجه به اینكه در این فصل، علوفه كافی برای تغذیه دامها در بین راه وجود ندارد و هوا معتدل و آب جاری رودخانهها نیز اندك است، عمل كوچ سرعت بیشتری دارد و لذا در زمان كوتاه و با سهولت بیشتری نسبت به كوچ از قشلاق به ییلاق انجام میگیرد. اسب و قاطر وسیله اصلی كوچ و حمل بار عشایر است. زنان و مردان كهنسال و كودكان خردسال، به همراه بار و اثاثیه، مسیر كوچ را به وسیله چهارپایان و مردان و زنان جوان و نوجوان، مسیر كوچ را پیاده طی میكنند.
وظیفه زنان حمل بارهای سبك، مراقبت از كودكان است و مردان و نوجوانان مال، گلهها را همراهی میكنند. با توجه به سختی و كوهستانی بودن مسیرهای كوچ ایل بختیاری، قاطر بهترین وسیله حمل و نقل به شمار میآید و به هنگام كوچ، نقش مهمی را در جابجایی افراد و باروبنه خانوارها ایفا میكند. داشتن قاطر و اسب در میان بختیاریها كمتر رواج دارد و خانوارهای معدودی در سالهای اخیر با توجه به توسعه راههای روستایی و ارتباط این راهها با قلمروهای عشایری، از وسیله نقلیه موتوری برای حمل بار، اثاثیه و اعضای خانوارها، استفاده میكنند.
امروزه بیشتر خانوارهای متمكن كوچرو، با ماشین كوچ میكنند. استفاده از ماشین برای حمل دام به جز در وضعیت كاملاً اضطراری معمول نیست. یكی دیگر از عوامل ماشینی شدن كوچ، كمبود علوفه و مرتع در ایل راه است كه عشایر بختیاری نیز با این مشكل مواجهند.
خانوارهای مال، معمولاً در قشلاق پراكنده میشوند و خانوار سرمالها، در منزلگاه دوم و سوم تا پیوستن سایر اعضای مال به انتظار مینشینند. از زمانهای قبل، در طول مسیر كوچ منزلگاههای موقتی تعیین شده كه عشایر در طول مسیر كوچ در این منزلگاههای موقت به سر میبرند. انتخاب منزلگاه به عواملی نظیر وجود علوفه كافی، امنیت، آب و از همه مهمتر خلوت بودن محدوده اتراق و دور بودن از اراضی زراعی بستگی دارد. حركت از منزلی به منزل دیگر، از ساعات آغازین روز شروع و پس از حدود پنج تا شش ساعت پایان میپذیرد. گلهها به منظور تعلیف، از مسیر جداگانهای حركت داده میشوند. لازم است یادآوری شود كه منزلگاههای میان راه، در مالكیت تیره و طایفه خاصی نیست و استفاده از آنها همگانی است.
زمانی كه هوای ییلاق رو به سردی میرود (معمولاً از اواسط شهریور) كوچ عشایر از ییلاق به قشلاق آغاز میشود. با توجه به اینكه در این فصل، علوفه كافی برای تغذیه دامها در بین راه وجود ندارد و هوا معتدل و آب جاری رودخانهها نیز اندك است، عمل كوچ سرعت بیشتری دارد و لذا در زمان كوتاه و با سهولت بیشتری نسبت به كوچ از قشلاق به ییلاق انجام میگیرد. اسب و قاطر وسیله اصلی كوچ و حمل بار عشایر است. زنان و مردان كهنسال و كودكان خردسال، به همراه بار و اثاثیه، مسیر كوچ را به وسیله چهارپایان و مردان و زنان جوان و نوجوان، مسیر كوچ را پیاده طی میكنند.
وظیفه زنان حمل بارهای سبك، مراقبت از كودكان است و مردان و نوجوانان مال، گلهها را همراهی میكنند. با توجه به سختی و كوهستانی بودن مسیرهای كوچ ایل بختیاری، قاطر بهترین وسیله حمل و نقل به شمار میآید و به هنگام كوچ، نقش مهمی را در جابجایی افراد و باروبنه خانوارها ایفا میكند. داشتن قاطر و اسب در میان بختیاریها كمتر رواج دارد و خانوارهای معدودی در سالهای اخیر با توجه به توسعه راههای روستایی و ارتباط این راهها با قلمروهای عشایری، از وسیله نقلیه موتوری برای حمل بار، اثاثیه و اعضای خانوارها، استفاده میكنند.
امروزه بیشتر خانوارهای متمكن كوچرو، با ماشین كوچ میكنند. استفاده از ماشین برای حمل دام به جز در وضعیت كاملاً اضطراری معمول نیست. یكی دیگر از عوامل ماشینی شدن كوچ، كمبود علوفه و مرتع در ایل راه است كه عشایر بختیاری نیز با این مشكل مواجهند.
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید بلیط هواپیما
روز معلم معلمان ایران رهبر انقلاب مجلس مجلس شورای اسلامی خلیج فارس بابک زنجانی دولت دولت سیزدهم حجاب شورای نگهبان
معلم شهرداری تهران تهران هواشناسی پلیس آموزش و پرورش سیل قوه قضاییه فضای مجازی سلامت دستگیری شورای شهر تهران
قیمت دلار خودرو قیمت خودرو بانک مرکزی ایران خودرو دلار سایپا چین قیمت طلا بازار خودرو تورم کارگران
مسعود اسکویی تلویزیون سریال دفاع مقدس سعید آقاخانی موسیقی سینمای ایران فیلم نون خ تئاتر رسانه ملی کتاب
رژیم صهیونیستی اسرائیل فلسطین غزه آمریکا جنگ غزه حماس نوار غزه روسیه عربستان ترکیه نتانیاهو
فوتبال استقلال پرسپولیس رئال مادرید بایرن مونیخ لیگ قهرمانان اروپا سپاهان تراکتور باشگاه استقلال تیم ملی فوتسال ایران فوتسال بازی
وزیر ارتباطات اینستاگرام تبلیغات اپل گوگل ناسا نخبگان همراه اول آیفون ویروس
دیابت کاهش وزن پرستار ویتامین قهوه خواب بیماری بارداری