یکشنبه, ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 28 April, 2024
مجله ویستا
عزیزالدینبن محمد عزیز نسفی
جنسیت: مرد
تولد و وفات: (۶۷۱ - ... ) قمری
محل تولد: نسف
شهرت علمی و فرهنگی: عارف
ایام شباب را در ماوراءالنهر بهویژه در بخارا سپری کرد. در جوانی بیشتر اوقات خود را صرف تعلیم و تزکیه نفس نمود. حتی گویند طب نیز آموخت و در بخارا شروع به تصنیف و تألیف کرد. امّا در پی فتنههای پیاپی و هجوم مغول به بخارا مجبور به ترک آن سامان شد و ، در ۶۷۱ ق ، به خراسان و نواحی مرکزی ایران مهاجرت کرد. گاه در بحرآباد جوین ، درکنار بقعۀ شیخ خود ، سعدالدین حموئی میزیست و گاه در شیراز بر تربت شیخ کبیر ابو عبدالله خفیف معتکف بود ، و گاه در ابرقو در مسجد جمعه یا در کوه ابراهیم و گاه در کرمان. عزیزالدین نسفی میراث قابل ملاحظهای از عرفان و تصوف آمیخته به حکمت در زبان فارسی باقی گذاشته است. وی با وجود انتساب به طریقۀ کبرویه نوعی سعه مشرب و تسامح فکری نشان میدهد که در بین کبرویه و سایر سلسلههای صوفیه بهندرت دیده میشود. او از پیروان طریقۀ تحقیق علمی در مسائل مربوط به عقاید و مخصوصاً مربوط به تصوف بهشمار میآید. آثار وی که مشتمل بر نثری خطابی اما ساده و لطیف و قوی است در بعضی موارد متضمن نقل ابیات و رباعیات عارفانه نیز هست. از آثار وی: "منازلالسائرین"؛ "مقصدالاقصی"؛ "کشفالحقایق"؛ "زبدهٔالحقایق"؛ "مبداء و معاد"؛ "کشفالصراط"؛ "انسان کامل".
تولد و وفات: (۶۷۱ - ... ) قمری
محل تولد: نسف
شهرت علمی و فرهنگی: عارف
ایام شباب را در ماوراءالنهر بهویژه در بخارا سپری کرد. در جوانی بیشتر اوقات خود را صرف تعلیم و تزکیه نفس نمود. حتی گویند طب نیز آموخت و در بخارا شروع به تصنیف و تألیف کرد. امّا در پی فتنههای پیاپی و هجوم مغول به بخارا مجبور به ترک آن سامان شد و ، در ۶۷۱ ق ، به خراسان و نواحی مرکزی ایران مهاجرت کرد. گاه در بحرآباد جوین ، درکنار بقعۀ شیخ خود ، سعدالدین حموئی میزیست و گاه در شیراز بر تربت شیخ کبیر ابو عبدالله خفیف معتکف بود ، و گاه در ابرقو در مسجد جمعه یا در کوه ابراهیم و گاه در کرمان. عزیزالدین نسفی میراث قابل ملاحظهای از عرفان و تصوف آمیخته به حکمت در زبان فارسی باقی گذاشته است. وی با وجود انتساب به طریقۀ کبرویه نوعی سعه مشرب و تسامح فکری نشان میدهد که در بین کبرویه و سایر سلسلههای صوفیه بهندرت دیده میشود. او از پیروان طریقۀ تحقیق علمی در مسائل مربوط به عقاید و مخصوصاً مربوط به تصوف بهشمار میآید. آثار وی که مشتمل بر نثری خطابی اما ساده و لطیف و قوی است در بعضی موارد متضمن نقل ابیات و رباعیات عارفانه نیز هست. از آثار وی: "منازلالسائرین"؛ "مقصدالاقصی"؛ "کشفالحقایق"؛ "زبدهٔالحقایق"؛ "مبداء و معاد"؛ "کشفالصراط"؛ "انسان کامل".
منبع : مطالب ارسالی
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
ایران مجلس شورای اسلامی مجلس حجاب دولت سیزدهم دولت جمهوری اسلامی ایران گشت ارشاد پاکستان رئیسی امام خمینی رئیس جمهور
هواشناسی تهران سیل پلیس شهرداری تهران قتل کنکور وزارت بهداشت فضای مجازی سلامت سازمان هواشناسی پایتخت
قیمت دلار خودرو قیمت خودرو بازار خودرو دلار بانک مرکزی قیمت طلا سایپا مسکن ایران خودرو تورم مالیات
سریال سینمای ایران تلویزیون سینما موسیقی سریال پایتخت قرآن کریم فیلم مهران مدیری کتاب
خورشید
اسرائیل رژیم صهیونیستی آمریکا غزه فلسطین جنگ غزه روسیه چین اوکراین حماس عربستان ترکیه
فوتبال پرسپولیس استقلال بازی فوتسال جام حذفی آلومینیوم اراک تراکتور سپاهان باشگاه پرسپولیس تیم ملی فوتسال ایران بارسلونا
هوش مصنوعی تبلیغات فناوری سامسونگ ناسا اپل بنیاد ملی نخبگان آیفون نخبگان
دندانپزشکی خواب کاهش وزن بارداری مالاریا