یکشنبه, ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 28 April, 2024
مجله ویستا

آغاز - The Beginning


محصول : لن فیلم
کارگردان : گلب پانفیلوف
فیلمنامه‌نویس : یوگنی گابریلوویچ
فیلمبردار : دمیتری ولینین
آهنگساز(موسیقی متن) : وادیم بیبرگان
هنرپیشگان : اینا چوریکووا، کوراولف، والنتینا تلی چکینا، یوری کلپی کوف، میخائیل کونونوف، ت. استپانووا و نینا اسکوموروخووا.
سال تولید : ۱۹۷۰
کشور تولیدکننده : شوروی
نوع فیلم : سیاه و سفید، ۹۰ دقیقه.


پاشا (چوریکووا)، دختر سرزنده ولی ساده‌دلی است که در شهرستان کوچکی، در یک تکنیسین، آشنا و بلافاصله دل‌باخته‌ او می‌شود. با این که «آرکادی» می‌گوید زن و بچه‌دار و زنش را هم دوست دارد، «پاشا» باز هم به دیدن او می‌رود تا بالاخره رابطه‌شان علنی می‌شود. «آرکادی» به آپارتمان «پاشا» نقل مکان می‌کند و مدتی به‌نظر خوشبخت می‌آیند. شبی یک کاگردان سینما (کلپی کوف)، «پاشا» را در یک نمایش آماتوری محلی می‌بیند و او را دعوت می‌کند تا در فیلمی که می‌خواهد درباره «ژان‌دارک» بسازد، نقش اول را بازی کند. «پاشا» هم‌راه دوستان خود، «والیا» (تلی چکینا) و «کاتیا» (استپانووا) جشن می‌گیرد، هرچند که تصمیم «آرکادی» برای بازگشت نزد همسرش، شادی او را خراب می‌کند. با وجود مشکلات و تندخوئی‌های «پاشا»، بالاخره فیلم‌برداری تمام می‌شود و «پاشا» منتظر نقش بعدی خود می‌ماند، ولی از طرف کمپانی به او می‌گویند که برایش کاری ندارند. «پاشا» سرخورده به خانه بازمی‌گردد - به جشن خوش‌آمدی که دوستان او به راه انداخته‌اند و «آرکادی» را هم می‌بیند، که ظاهراً با زن خود آشتی کرده است. در اولین نمایش فیلم، «پاشا»ی عصبی با تشویق تماشاگران روبه‌رو می‌شود.
* آغاز کاملاً به‌همان سنت درام‌های اجتماعی محافظه‌کارانه و توأم و با حسن‌نیتی تعلق دارد که مشخصه بارز سینمای دهه 1960 شوروی بود (و در نتیجه پانفیلوف را برخلاف بعضی هم‌دوره‌هایش اصلاً رادیکال نمی‌نمایاند). در ضمن کاملاً نشانگر سطح استانداردهای محصولات تاریخی / حماسی / اقتباس ادبی شوروی آن زمان است. در فیلم تکه‌هائی طولانی از چیزی شبیه یک نسخه بلند پروازانه ژان‌دارک لابه‌لای داستانی قراردادی از توهمات یک دختر درباره عشق و شهرت می‌آید. این تمهید بسیار تصنعی جلوه می‌کند، چرا که فیلم‌نامه قادر نیست ارتباط موردنظر میان دخترشهرستانی ساده‌دل و نقش او در «فیلم در فیلم» به‌عنوان «ژان‌دارک» را از کار دربیاورد و در واقع اصلاً شیوه «فیلم در فیلم» توجیه نشده باقی می‌ماند. تکیه‌گاه اصلی فیلم‌بازی چوریکوواست که هرگاه پانفیلوف اجازه می‌دهد تا او کمدی کار کند، می‌درخشد. پاره‌ای صحنه‌ها اصلاً نشانگر توانائی پانفیلوف در زمینه کمدی موقعیت هستند.


همچنین مشاهده کنید