شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا
شاپور تهرانی
جنسیت: مرد
نام پدر: خواجگی
تخلص: شاپور
تولد و وفات: ( ... - ۱۰۴۸) قمری
محل تولد: مشخص نیست.
شهرت علمی و فرهنگی: شاعر
ملقب به شرفالدین. نخست فریبی تخلص میکرد و بعد شاپور انتخاب کرد. از نسل مولانا امیدی و از شاعران والاتبار و از استادان نغزگوی عصر خود بود. در ایام جوانی از وطن به هندوستان رفت و در آنجا با میرزا جعفر آصفخان مصاحب بود و با ایشان مدتها در هند و کشمیر سیرکرد ، اشعار خوب و ابیات مرغوب در دارالعیش کشمیر گفت ، از آن جمله پارهای مثنوی است که در برابر "خسرو و شیرین" به نظم در آورد. وی بعد از فوت آصفخان به ایران بازگشت. نسخههای "دیوان"ش فراوان است و معمولاً از پانزده هزار بیت تجاوز نمیکرد. وی با امین رازی و اعتمادالدوله جهانگیری قرابت نزدیک داشت و مداحی اعتمادالدوله مذکور را بسیار میکرد. معاصر و معاشر شاپور تهرانی ، تقیالدین اوحدی بلیانی که مدعی است که نام شاپور در آغاز ارجاسب بود و او وی را در آغاز جلوس شاهعباس در قزوین و اصفهان دید و صحبت خوب با هم داشتند. وی اقامت طولانی در هند را به قصد مداحی اختیار نکرد و به همین جهت قصیدههایش بیشتر در ستایش امامان است. و او هر دو سفر خود را به هند با آهنگ بازرگانی انجام داد و از این راه ثروت اندوخت و به همین سبب هم در صف ملازمان پاشاه یا شاهزادگان درنیامد. وی سفری به مکه معظمه داشت و بعد از دریافت کعبهٔ مقصود به تهران بازگشت.
نام پدر: خواجگی
تخلص: شاپور
تولد و وفات: ( ... - ۱۰۴۸) قمری
محل تولد: مشخص نیست.
شهرت علمی و فرهنگی: شاعر
ملقب به شرفالدین. نخست فریبی تخلص میکرد و بعد شاپور انتخاب کرد. از نسل مولانا امیدی و از شاعران والاتبار و از استادان نغزگوی عصر خود بود. در ایام جوانی از وطن به هندوستان رفت و در آنجا با میرزا جعفر آصفخان مصاحب بود و با ایشان مدتها در هند و کشمیر سیرکرد ، اشعار خوب و ابیات مرغوب در دارالعیش کشمیر گفت ، از آن جمله پارهای مثنوی است که در برابر "خسرو و شیرین" به نظم در آورد. وی بعد از فوت آصفخان به ایران بازگشت. نسخههای "دیوان"ش فراوان است و معمولاً از پانزده هزار بیت تجاوز نمیکرد. وی با امین رازی و اعتمادالدوله جهانگیری قرابت نزدیک داشت و مداحی اعتمادالدوله مذکور را بسیار میکرد. معاصر و معاشر شاپور تهرانی ، تقیالدین اوحدی بلیانی که مدعی است که نام شاپور در آغاز ارجاسب بود و او وی را در آغاز جلوس شاهعباس در قزوین و اصفهان دید و صحبت خوب با هم داشتند. وی اقامت طولانی در هند را به قصد مداحی اختیار نکرد و به همین جهت قصیدههایش بیشتر در ستایش امامان است. و او هر دو سفر خود را به هند با آهنگ بازرگانی انجام داد و از این راه ثروت اندوخت و به همین سبب هم در صف ملازمان پاشاه یا شاهزادگان درنیامد. وی سفری به مکه معظمه داشت و بعد از دریافت کعبهٔ مقصود به تهران بازگشت.
منبع : مطالب ارسالی
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
ایران دولت مجلس حجاب گشت ارشاد رئیس جمهور رئیسی دولت سیزدهم پاکستان کارگران رهبر انقلاب مجلس شورای اسلامی
سیل هواشناسی قتل کنکور تهران قم سازمان سنجش شهرداری تهران آتش سوزی پلیس زنان اصفهان
قیمت دلار خودرو مسکن قیمت خودرو دلار سایپا بازار خودرو قیمت طلا ارز ایران خودرو بانک مرکزی تورم
کیومرث پوراحمد پایتخت کتاب تلویزیون سینمای ایران سعید آقاخانی سریال ترانه علیدوستی فیلم موسیقی مهران مدیری سینما
کنکور ۱۴۰۳ عبدالرسول پورعباس
اسرائیل رژیم صهیونیستی آمریکا فلسطین غزه جنگ غزه روسیه چین حماس اوکراین ترکیه ایالات متحده آمریکا
فوتبال پرسپولیس جام حذفی آلومینیوم اراک استقلال فوتسال بازی تراکتور بارسلونا باشگاه پرسپولیس تیم ملی فوتسال ایران باشگاه استقلال
هوش مصنوعی گوگل سامسونگ همراه اول فناوری ربات ناسا فیلترینگ ماه
سازمان غذا و دارو مالاریا کاهش وزن آلزایمر زوال عقل