سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 30 April, 2024
مجله ویستا

نقش معلمان در پیروزی انقلاب اسلامی ایران


نقش معلمان در پیروزی انقلاب اسلامی ایران
«جاء الحق و زهق الباطل ان الباطل کان زهوقا»
انقلاب اسلامی ایران یکی از بزرگترین رویدادهای تاریخی در قرن بیستم است. جهان در سال ۱۳۵۷ شمسی شاهد ظهور یک جهان بینی و خیزش یک ایدئولوژی با نام انقلاب اسلامی شد. قطعا در حافظه تاریخی ملت ایران و ملل دنیا خواهد ماند که رادمردی از تبار ائمه(ع) و فقط با پشتوانه ایمان، با مبارزات پانزده ساله خود توانست تمام افکار جهانیان را به خود جلب نماید. او در آخرین یادگاری های خود می گوید: این انقلاب دستاورد میلیونها انسان ارزشمند است. این انقلاب سیطره استعمار را در ایران برای همیشه از بین برد و سعادت فرزندان کشور را بیمه نمود.
رهبری فرهمند کاریزماتیک با رویکرد اسلامی امام خمینی توانست بر کلیه فرمولهای حسابگرانه غربی ها در جهان پیروز گردد. او علاوه بر اینکه خود را سرباز دین و مکتب می دانست، از مشروعیت مردمی نیز بهره می جست و رفراندوم او برای تائید انقلاب اسلامی یکی از بی نظیرترین جلوه های حضور مردم در عرصه اجتماعی است.
یاد آن روزی که بهمن گل ببار آورده بود
وان زمستانی که مستان را بهار آورده بود
یاد باد آن دل تپید ن های مشتاقان یار
وان عجب نقشی که آن زیبانگار آورده بود
ما بر این اعتقادیم که انقلاب اسلامی ریشه ای کاملا فرهنگی دارد علی رغم اینکه واقفیم حضور فرهنگی غرب از جمله آمریکا و انگلیس در ایران یک توالی چند صد ساله دارد، اما این حضور در دهه های قبل از پیروزی انقلاب رنگ و جلوه ویژه ای به خود گرفته بود. تسلط فرهنگی و حقوقی و تدوین قانون کاپیتولاسیون، پوشش کاملا غربی، در محاق ماندن و در حاشیه ماندن فرهنگ دینی که با باور مردم گره خورده بود سبب شد تا عاملین فرهنگی کشور یعنی فرهنگیان و معلمان در خط مقدم مبارزه به جنب و جوش بیفتند. هزاران فرهنگی از جمله دانش آموزان با تاسی به پیام آور انقلاب یعنی امام خمینی، خود را برای حضوری چشمگیر آماده می کردند. شرکت در مجالس و محافل بحث، بسط ایدئولوژی انقلاب، تنویر تفکر انقلابی، مبارزه با فقر فرهنگی، سوق دادن اذهان به تمدن دینی ایرانی، مقابله با توطئه های فرهنگی، پرهیز دادن جوانان و نوجوانان از جذابیتهای فرهنگی غرب از جمله سینما و مجالس لهو و لعب، تبیین خودباوری در جوانان و نوجوانان، تحلیل اندیشه های نویسندگان غرب ستیز و دهها مولفه دیگر که زحمت پرداخت آن را معلمان به دوش می کشیدند. می دانیم چه بسیار معلمانی که در این راه از جان خویش نیز گذشتند حتی می توان چندین استان کشور را نام برد که اولین شهید آن نیز از بین معلمان بوده است.
رسالت دیگر معلمان که بر خلاف سرمایه گذاری غرب در ایران عملی شد پس از ورود امام به ایران بود. پس از پانزده سال فراق و دوری، این بزرگمرد تاریخ به وطن خود بازگشت.
رواق منظر چشم من آشیانه توست
کرم نما و فرود آ که خانه خانه توست
دوران بسیار سخت و دشواری بود اما برای طراحان و صاحبان انقلاب، شیرین. نقش آگاه سازی و حمایتی فرهنگیان با رویکرد تازه ای آغاز شد. در این برهه حساس، فرهنگیان از معدود قشرهایی بودند که می‌توانستند مسئولیت‌های نهادهای انقلابی و اداری را به عهده بگیرند و در دوران تثبیت انقلاب اسلامی نقش بی بدیل معلمان بر کسی پوشیده نیست. معلمی با همه سادگی هایش رئیس جمهور می شود و معلمی دیگر نخست وزیر؛ او شهید همیشه زنده رجایی و یار وفادارش شهید باهنر می باشد.
نظم، تواضع، انصاف، عدالت، مدارا، معنویت، خلوص، قناعت، آزاد اندیشی، عدم تکلف، صبوری، خیرخواهی، پرکاری، تعادل در اندیشه و روش و منش خوب و هر آن چیزی که معلم شهید مطهری در کتاب معلم نمونه ذکر می کند، در شهید گرانقدر رجایی حلول می نماید و او مرد دیگری درتاریخ زرین انقلاب اسلامی می شود و افتخاری برای فرهنگیان که همیشه به عنوان الگو برایشان باقی می ماند.
معلمان متعهد تصمیم می گیرند در شرایط سخت انقلاب خود را برای تصدی نهادها و مسئولیت‌ها آماده کنند و تعداد بی شماری از این وزارتخانه، مامور در نهادهای سیاسی، اجتماعی فرهنگی می شوند که همچنان ادامه دارد. یعنی در پرونده انقلابیون ایران اگر بررسی به عمل آید، معلمان نقش پررنگی را ایفاء کرده اند که در هر حال به عنوان یادگار در اذهان مانده است.
غربی ها از جمله پیر استعمارگر و آمریکای متجاوز در سالهای قبل از پیروزی انقلاب اسلامی و بعد از آن تنها راه مقابله با ملتها را در حوزه فرهنگ و اندیشه مطالعه کرده اند. آنها دریافتند؛ تنها حوزه ای که اگر آسیب ببیند و این آسیب دیدگی می تواند به بهای ریزش و از هم پاشیدگی ساختار یک حکومت منجر شود، حوزه فرهنگی است. از این حیث سعی نمودند از طریق رسانه ها و فراورده های فرهنگی، کتاب، فیلم، لباس، مد و... وارد شوند. در این میان آنهایی که با بیست میلیون جوان و نوجوان مستقیما در ارتباط بودند معلمان بودند و همچنان معلمان هستند. انسانهایی که علی رغم دورماندن از حقوق اجتماعی خود نسبت به دیگر اقشار، با نجابت و تعهد بر سرمنشور و پیمان خویش باقی ماندند! زیرا هدف مقدس، تعهد آور است و تعهد، مسئولیت می آفریند و مسئولیت بدون رنج، معنی واقعی خود را پیدا نمی کند. مسئولیت خطیری که معلمان در بدو انقلاب اسلامی با آن روبرو بودند تغییر در نوع گفتمان و ادبیات انقلاب اسلامی بود. همچنان بعد از پیروزی انقلاب نیز این ادبیات دستخوش حوادث بود. گروهها و دسته بندیهای مختلف با لباس مدافع انقلاب، خود را در آستین انقلاب پنهان نموده و سعی می کردند در کانون جوانان و نوجوانان نفوذ نمایند که در این میان، فرهنگیان با تجلیل و تجزیه صحیح انقلاب در سرکلاسها اطمینان و اعتماد بیشتری را از طرف دانش آموزان به خود جلب کردند. پر بیراهه نیست که بگوییم کانونهای فرهنگی از جمله رسانه ملی صدا و سیما، وزارت ارشاد اسلامی، آموزش عالی، وزارت امور خارجه برگرفته از انسانهای بی توقع یعنی معلمان رقم خورده است.
و چه حدیث آشنایی است که امروز اگر هر مسئولی را در حوزه دانایی محوری مورد مطالعه قرار دهیم افتخارات خود را با نام معلمی معرفی می نماید. امام بزرگوار نهاد آموزش و پرورش را مهمترین رکن حیات فرهنگی و موثرترین عامل رشد اجتماعی می دانستند و معتقد بودند سنگر واقعی اصلاحات اجتماعی و حافظ باورهای دینی، مدارس هستند. معلمان مسئولیت خطیر این فرآیند را به‌عهده دارند و بارها و بارها بر این امر تاکید می نمودند. با همه تفاسیر، انقلاب اسلامی مدیون هزاران شهید گمنامی است که دغدغه عدالت و فرهنگ داشتند، آرامش شب آنان به یقین، انتخاب راه روشن فرزندان این مرز و بوم بود. حفاظت آنان از انقلاب اسلامی تلاش برای ««همه فهمی»» انقلاب بود. آرزوی آنان این بود که بتوانند یک ایرانی پرورش دهند که درتوسعه ایران نقش آفرین شود. مصرانه به وحدت کلمه و رشد انسانی انقلاب می اندیشیدند. اگر امروز کتابی... نوآوری و ادبیات ایرانی را می توانیم به جهانیان معرفی کنیم باید بدانیم حاصل تلاش های بی صدای اسلاف فرهنگی ما بوده است؛
پا در کلاس بگذار تا جسم، جان بگیرد
احساس زنده بودن در من توان بگیرد
من باشم و دوباره، سرسبزی سرودن
خاموشی عواطف در من زبان بگیرد
بر تخته های تیره خطی کشیده از نو
خطی که شعله آن در آسمان بگیرد
منابع و مآخذ:
-۱ قرآن کریم
-۲ معلم نمونه (سیری در اندیشه های تربیتی شهید مطهری) تالیف علی تاجدینی، انتشارات تاویل - چاپ سوم، ‌زمستان ۸۰
۳ - محرم راز، اشعار عرفانی حضرت امام، موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، چاپ اول، ۱۳۶۹
-۴ وصیت نامه حضرت امام خمینی(ره)
-۵ نوسازی جامعه از دیدگاه امام خمینی، محمد حسن حسنی، انتشارات موسسه چاپ و نشر عروج، چاپ دهم، زمستان ۷۸
-۶ حضور، موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، جلد ۱۲ و ۲۸
عباس شکوری(کارشناس ارشد پژوهش)
منبع : روزنامه رسالت


همچنین مشاهده کنید