پنجشنبه, ۲۰ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 9 May, 2024
مجله ویستا
حیلههای شرعی: بخش عقود
نویسنده : ایزدی فرد - علی اکبر
ویراستار : جباری - مصطفی
محل نشر : تهران
تاریخ نشر : ۱۳۸۰/۱۲/۲۵
رده دیویی : ۳۴۵.
قطع : وزیری
جلد : شومیز
تعداد صفحه : ۵۲
نوع اثر : تالیف
زبان کتاب : فارسی
شماره کنگره : KMH۵۰۰/فلا۹۴ح۹۸
نوبت چاپ : ۱
تیراژ : ۲۰۰۰
شابک : ۹۶۴-۶۴۳۳-۱۳-۸
'نوشتار حاضر تحقیقی است در آنچه اصطلاحا 'حیله شرعی' نامیده میشود. تمایز حیله مشروع از نامشروع, تبیین مورد پژوهانه حیلههای رایج در عقود و گزارش و تحلیل آرای فقهای امامیه و عامه با نگاهی به مواد قانونی, مباحث حقوقی و مسائل روز موضوعاتی هستند که در این کتاب مورد پژوهش قرار گرفته است... نتیجه این پژوهش را به طور خلاصه میتوان چنین بیان کرد: 'حیله' اعم از مشروع و نامشروع بوده و اختصاص به مکر و خدعه و تقلب ندارد. در عبارت فقها نیز گاه حیله به معنای مطلق 'تدبیر', 'راه حل' و 'وسیله' آمده, گاه به معنای تدبیر مبتنی بر خدعه و نیرنگ است. از این رو مشهور فقها حکم به بطلان مطلق حیل ندادهاند بلکه قائل به تفصیل شدهاند: اگر حیله موجب ابطال حق و اثبات باطل نشود, جایز است, ولی حیله موجب نقض اوامر و نواهی شارع مقدس و سبب تحلیل حرام و تحریر حلال, حرام و باطل است. مهمترین عنصر در تحقق حیله نامشروع عبارت است از: تدلیس, خدعه, تقلب, به عبارت دیگر انجام عمل صوری, سوئ استفاده از حق و قصه اضرار به دیگران, زیرا در حقوق اسلام مهمترین شرط صحت عقد 'عقد مشروع' است. به نظر فقها توسل به حیله در صورتی مشروع است که ارتکاب آن فی نفسه حرام نباشد و به وجه شرعی و برای رسیدن به اهداف مشروع باشد'.
ویراستار : جباری - مصطفی
محل نشر : تهران
تاریخ نشر : ۱۳۸۰/۱۲/۲۵
رده دیویی : ۳۴۵.
قطع : وزیری
جلد : شومیز
تعداد صفحه : ۵۲
نوع اثر : تالیف
زبان کتاب : فارسی
شماره کنگره : KMH۵۰۰/فلا۹۴ح۹۸
نوبت چاپ : ۱
تیراژ : ۲۰۰۰
شابک : ۹۶۴-۶۴۳۳-۱۳-۸
'نوشتار حاضر تحقیقی است در آنچه اصطلاحا 'حیله شرعی' نامیده میشود. تمایز حیله مشروع از نامشروع, تبیین مورد پژوهانه حیلههای رایج در عقود و گزارش و تحلیل آرای فقهای امامیه و عامه با نگاهی به مواد قانونی, مباحث حقوقی و مسائل روز موضوعاتی هستند که در این کتاب مورد پژوهش قرار گرفته است... نتیجه این پژوهش را به طور خلاصه میتوان چنین بیان کرد: 'حیله' اعم از مشروع و نامشروع بوده و اختصاص به مکر و خدعه و تقلب ندارد. در عبارت فقها نیز گاه حیله به معنای مطلق 'تدبیر', 'راه حل' و 'وسیله' آمده, گاه به معنای تدبیر مبتنی بر خدعه و نیرنگ است. از این رو مشهور فقها حکم به بطلان مطلق حیل ندادهاند بلکه قائل به تفصیل شدهاند: اگر حیله موجب ابطال حق و اثبات باطل نشود, جایز است, ولی حیله موجب نقض اوامر و نواهی شارع مقدس و سبب تحلیل حرام و تحریر حلال, حرام و باطل است. مهمترین عنصر در تحقق حیله نامشروع عبارت است از: تدلیس, خدعه, تقلب, به عبارت دیگر انجام عمل صوری, سوئ استفاده از حق و قصه اضرار به دیگران, زیرا در حقوق اسلام مهمترین شرط صحت عقد 'عقد مشروع' است. به نظر فقها توسل به حیله در صورتی مشروع است که ارتکاب آن فی نفسه حرام نباشد و به وجه شرعی و برای رسیدن به اهداف مشروع باشد'.
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران رئیسی فیبر نوری دولت انتخابات دولت سیزدهم رئیس جمهور مجلس شورای اسلامی سید ابراهیم رئیسی رافائل گروسی حجاب انتخابات مجلس
هواشناسی قتل بارش باران تهران آموزش و پرورش پلیس شهرداری تهران فضای مجازی وزارت بهداشت سازمان هواشناسی شهرداری محیط زیست
قیمت طلا قیمت دلار گاز قیمت خودرو نمایشگاه نفت خودرو مسکن مالیات حقوق بازنشستگان بازار خودرو بانک مرکزی ایران خودرو
نمایشگاه کتاب تلویزیون نمایشگاه کتاب تهران سینمای ایران کتاب سریال سینما تئاتر دفاع مقدس موسیقی مهران مدیری
اینوتکس
اسرائیل رژیم صهیونیستی فلسطین غزه روسیه جنگ غزه رفح حماس حمله به رفح نوار غزه مصر طوفان الاقصی
فوتبال پرسپولیس استقلال رئال مادرید لیگ قهرمانان اروپا بایرن مونیخ لیگ برتر باشگاه پرسپولیس باشگاه استقلال لیگ برتر ایران ذوب آهن نساجی
هوش مصنوعی فیبرنوری فناوری اپل سامسونگ گوگل آب هواوی عیسی زارع پور ناسا پارک فناوری پردیس
سازمان غذا و دارو آسم سبک زندگی افسردگی بیمه سبزیجات کمردرد