شنبه, ۱۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 4 May, 2024
مجله ویستا

مسیرهای نو پیش روی نظام بانکداری


مسیرهای نو پیش روی نظام بانکداری
تبادل تجارب مدیریتی، علاوه بر فضایی که برای نقد و گفتگو فراهم می‌آورد، فرصتی نیز برای ایجاد هم‌افزایی از طریق تبادل تجربیات فراهم می‌آورد. کنفرانس بین‌المللی مدیریت، همه ساله در کنار دستاوردهای علمی، مجالی برای تبادل تجارب مدیران فراهم می‌آورد. یکی از تجارب ارائه شده در این کنفرانس، تجربه بانک اقتصاد نوین بود. بانک اقتصاد نوین هر چند از جمله نخستین بانک‌های غیردولتی بود که در دهه ۷۰شمسی به وجود آمد، ولی در دو سال اخیر مدیران این بانک با اتخاذ سیاستهای جدید، سهم بیشتری از بازار بانکی را به خود اختصاص داده‌اند.
در همین راستا، رسول‌اف، مدیرعامل بانک اقتصاد نوین در کنفرانس بین‌المللی مدیریت که در اواخر ماه گذشته برگزار شد به ارائه تجربه این بانک در دو سال گذشته پرداخت، که در ادامه گزارشی از این سخنرانی تقدیم خوانندگان محترم می‌شود.
دکتر رسول‌اف، در ابتدای سخنان خود به تشریح فضای جهانی پرداخت و گفت: امروز «تغییر» تبدیل به یکی از مهمترین مولفه‌هایی شده است که بر روی تصمیم‌گیری مدیران اثر می‌گذارد، به همین دلیل در این شرایط همه مدیران می‌دانند که هیچ‌چیز، خطرناکتر از دلبستن به موفقیت‌های گذشته نیست.
سخنران همچنین گفت: در گذشته تغییرات در چارچوب «پارادایم»‌ها رخ می‌داد، اما هم‌اکنون تغییر به درون «پارادایم»‌ها رخنه کرده است. یعنی در گذشته مساله اصلی سازمانها افزایش سودآوری و کسب سهم بیشتر از بازار بود، اما امروز این پارادایم، به پارادایم «بودن» یا «نبودن» تبدیل شده است و سازمانهایی که نتوانند خودشان را با شرایط منطبق کنند، بی‌تردید از صحنه رقابت حذف می‌شوند.
وی در همین ارتباط ادامه داد: در این شرایط، «منابع‌‌انسانی» بزرگترین سرمایه‌ای است که سازمانها برای رسیدن به اهدافشان در اختیار دارند. به دلیل اینکه در گذشته پارادایم نظام صنعتی براساس «تولید انبوه» شکل گرفته بود و هم‌اکنون این پارادایم به «تولید انبوه سفارشی» تبدیل شده است و در این شرایط تنها نیروی‌انسانی است که می‌تواند با تخصص، خلاقیت و نوآوری خود به هر دو بعد «انبوه بودن» و «سفارشی» بودن پاسخ دهد.
در گذشته مساله اصلی سازمانها، افزایش سودآوری و کسب سهم بیشتر از بازار بود، اما امروز این پارادایم، به پارادایم «بودن» یا «نبودن» تبدیل شده است.
منابع انسانی، بزرگترین سرمایه ای است که سازمانها برای رسیدن به اهدافشان دراختیار دارند.
سخنران همچنین به بررسی فضای مدیریتی سازمانها پرداخت و گفت: در چند دهه پیش که فضا مانند شرایط کنونی رقابتی نبود، مدیران فرصت بیشتری برای آزمون و خطا داشتند، اما هم‌اکنون فشار رقابتی فرصت بسیاری از آزمون و خطاها را از نظام مدیریتی سلب کرده است، بنابراین مدیران باید با استفاده از تجارب سایرین، از تکرار تجارب پیشین خودداری کنند و به سوی آینده گام بردارند.
رسول‌اف با تاکید بر اهمیت خلاقیت ادامه داد: در این مسیر تنها «خلاقیت» و «نوآوری» است که می‌تواند مسیرهای نو پیش روی سازمانها بگشاید، تجربه سایر سازمانها، بویژه سازمانهای موفق، نیز نشان داده است که این سازمانها با تکیه بر خلاقیت و نوآوری توانسته‌اند این مسیر را با موفقیت طی کنند و برای خود مزیتهای رقابتی ایجاد کنند.
سخنران با اشاره به تجربه بانک اقتصاد نوین گفت: در این سالها ما به این نتیجه رسیدیم که «یادگیری» تنها مزیت رقابتی ما می‌تواند باشد. به همین دلیل بیش از هر زمان دیگری با تکیه بر قدرت خلاقیت و نوآوری نیروی‌انسانی، به سمت شکل‌گیری یک سازمان یادگیرنده در بانک اقتصاد نوین حرکت کردیم.
وی با اشاره به نقش منابع‌انسانی در بانک گفت:‌ در همین شرایط به این نتیجه رسیدیم که بدون معماری نظام مدیریت منابع‌انسانی نمی‌توانیم به اهدافمان برسیم.
رسول‌اف سپس به دستاوردهای حاصل از این تحولات استراتژیک اشاره کرد و گفت:‌ ما در چشم‌اندازمان تعریف کرده‌ایم که می‌خواهیم به یک «هولدینگ بین‌المللی» تبدیل شویم و هنوز هم تا رسیدن به آن مرحله فاصله زیادی داریم، اما در این دو سال اخیر توانسته‌ایم گامهای خوبی در این مسیر برداریم که عملکردهای بانک نیز موید همین موفقیتهاست.
وی با بررسی برخی دستاوردهای این چند سال گفت: بانک اقتصاد نوین با تکیه به نوآوری و به کارگیری نیروی‌انسانی متخصص و تقویت بنیانهای یک سازمان دانش‌بنیاد در این دو سال اخیر توانسته است تعداد مشتریان خود را به ۸/۲میلیون نفر برساند.
منبع : ماهنامه تدبیر