جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا
ابنِ نَصُوح
خواجه فضلاللهبن نَصُوح شيرازى از استادان قرن هشتم هجرى در قصيده و غزل بوده است. وى در شعرهايش 'ابنِ نَصُوح' تخلص مىکرد و در کتابهاى تذکره و ترجمه نيز به همينگونه شهرت دارد. ولادتش در اولهاى قرن هشتم در خاندانى متمکن در شيراز اتفاق افتاد و پدرش نصوح از افراد سرشناس آن شهر بود. برخى او را از تبريز دانستهاند و علت اين تصور آن است که ابنِ نَصُوح در شعرهاى خود فراوان از تبريز ياد نموده و بدان اظهار علاقه کرده و قسمت اعظم عمر او در تبريز گذشته و در آنجا شاعرى آموخته است. بنابر آنچه در خلاصةالاشعار تقىالدّين کاشى آمده 'ابنِ نَصُوح' از اوان طفوليت تحتنظر اهل معرفت تربيت و پرورش يافت و مدتى در خدمت شيخ رکنالدّين علاءالدولهٔ سمنانى بود و شيخ رسالهاى در 'اسرار حالات نبوت' به فارسى براى او نگاشت. دربارهٔ سالهاى ظهور شاعرى ابنِ نَصُوح و نام ممدوحان او مؤلف خلاصةالاشعار دچار اشتباه شده است. ظاهراً ابنِ نَصُوح بعد از آنکه آخرهاى عهد علاءالدولهٔ سمنانى (م ۷۳۶هـ) را درک کرده و از او آداب طريقت و حقيقتهاى عرفان را فرا گرفت، به قصد انتخاب حرفهٔ شاعرى در خدمت سَلمان ساوَجى درآمد و نزد او شاگردى کرد و در شعرهايش بدين امر اشاره و افتخار نموده است. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نخستين ممدوح او از ميان شاهان سلطان حسين ابنشيخ اويس ايلکانى (۷۷۶ - ۷۸۴) بود. سپس سلطان احمدبن اويس (۷۸۴-۸۱۳) را در چندين قصيدهٔ خود ستود و پس از مرگ اين سلطان به قصد انزوا و اشتغال به معنويات از خدمت دربار کناره جست. وى از ميان وزيران و رجال بعضى مانند کمالالدّين على وزير و عبدالرحمن وزير از وابستگان دولت ايلکانى و نيز شيخالاسلام خواجه غياثالدّين محمدتبريزى مشهور به شيخ کَجَجْ ( يا: کَجَجاني) را مدح گفته است. دَهنامهاى که برخى از تذکرهنويسان به او نسبت داده و گفتهاند که شهرت داشته و تقىالدّين آن را به غلط بهنام غياثالدّين محمد، وزير ابوسعيد بهادر دانسته نيز ظاهراً بهنام همين شيخ غياثالدّين تبريزى است و قاعدتاً از نوع دَهنامههائى بوده که در قرن هفتم و هشتم چندين بار به بحر هزج مسدس مقصور يا محذوف ترتيب يافت و عادتاً دربارهٔ مدارج و احوال عشق و عاشق و معشوق و در نتيجه داراى مبناى عرفانى بوده است. ابنِ نَصُوح شيعه بود و ترکيببندى در منقبت على عليهالسلام و قصيدهاى شيوا در نعمت حضرت رسول اکرم و قصيدههائى در توحيد و وعظ و مرثيهٔ اهل بيت دارد. وفات ابنِ نَصُوح به سال ۷۹۳هـ در تبريز افتاق افتاد. ديوانش را که مشتمل بر قصيده، ترکيب، غزل، رباعى و مثنوى است تقىالدّين کاشى ديده و عدد بيتهاى آن را چهار هزار تخمين زده است. حدود هزار بيتى از آن که در خلاصةالاشعار نقل شده همه منتخب و استادانه و به شيوهٔ گفتار استادش سَلمان است و مانند او هم قصيده استادى توانا است و هم در غزل شاعرى لطيف سخن و نکتهپرداز: از سخنان او است: | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران تهران انتخابات عراق دانشگاه تهران رهبر انقلاب مجلس شورای اسلامی دولت دولت سیزدهم روز معلم نیکا شاکرمی مجلس
سیل آتش سوزی هواشناسی شهرداری تهران آموزش و پرورش یسنا پلیس قوه قضاییه فضای مجازی معلم زلزله سلامت
قیمت خودرو تورم سهام عدالت قیمت طلا سازمان هواشناسی خودرو بازار خودرو قیمت دلار قیمت سکه ایران خودرو بانک مرکزی حقوق بازنشستگان
مهران غفوریان ساواک موسیقی تلویزیون سریال عمو پورنگ سینمای ایران تبلیغات نمایشگاه کتاب مسعود اسکویی عفاف و حجاب سینما
رژیم صهیونیستی فلسطین اسرائیل غزه آمریکا جنگ غزه روسیه ترکیه حماس انگلیس نوار غزه اوکراین
استقلال فوتبال پرسپولیس سپاهان آتیلا حجازی باشگاه استقلال علی خطیر لیگ برتر بازی لیگ برتر ایران تراکتور رئال مادرید
اپل هوش مصنوعی فناوری آیفون گوگل ناسا مدیران خودرو تلفن همراه
خواب طب سنتی کبد چرب فشار خون بیماری قلبی