یکشنبه, ۶ خرداد, ۱۴۰۳ / 26 May, 2024
مجله ویستا
جهانگردی
جهانگردى در قرون گذشته امتيازى ويژه براى تعداد انگشتشمارى از مردم بود. اما در نيمهٔ دوم قرن گذشته، در اثر اختراع ماشين بخار و بهراه افتادن نخستين خطوط راهآهن، گسترش يافت. پيشرفت واقعى اين پديده، به واسطه توسعه وسايط نقيه موتورى خصوصى و حملونقل گروهى زميني، دريائى و هوائي، و گشايش جادهها و بزرگراههاى جديدى و مدرن، و احداث مراکز پذيرش ميهمان در مناطق اقامتى بوده، که مجموعاً موجبات پيشرفت چشمگير و شگرف آن را فراهم ساخته است. |
بهعلاوه بهبود و تثبيت شرايط اقتصادى افراد و امنيت و اطمينانى که در وضعيت حملونقل موجود آمده نيز، به جريان مسافرتها سرعت بخشيده است. |
با اين همه پديده، جهانگردى که بدينسان موجوديت خود را در کشورهاى پيشرفته ارائه نمود، مىتواند دو تعريف عمده و مختلف زير را دارا باشد: |
- به معنى عام: 'مىتوان جهانگردى را بهعنوان آن پديده جمعى و متنوع شدن صنعتى که از سفر و اقامت همزمان غيربوميان منشاء مىگيرد تعريف نمود' (پروفسور آلبر توسهسا ـ Alberto Sessa به نقل از کتاب 'عوامل جهانگردى و روانشناسى جهانگردي' ). |
- به معنى خاص: ' جهانگردى عبارت است از مجموعه فعاليتهائى که در ايام فراغت انجام مىشود. البته نه در جهت انجام کار و امور وابسته به آن، بلکه بهمنظور استراحت، بازاريابى نيروى از دست رفته، افزايش شناخت و آگاهي، روابط انسانى و غيره اين مجموعه فعاليتها مىبايست به سفر و اقامت در مناطقى به غير از مسکن و مأواى هميشگى منتج شود' . |
تعريف اخير، جهانگردى را سال پديدهاى با چشمانداز فرهنگى معرفى مىکند. در حقيقت جهانگردى فرهنگ يک ملت، به معنى وسيع کلمه آن است، که شيوه فکر کردن و زيستن آن ملت را مورد توجه قرار مىدهد. و خود نيز از همين فرهنگ منبعث مىشود. |
امروزه جهانگردى يکى از فعاليتهاى عادى بشر در جامعه مدرن است و با اينکه هنوز در قالب واقعى خود درنيامده و کاملاً تثبيت نشده است، معهذا بهعنوان طريقهاى معمولى در تابلوى رفتارهاى مختلف انساني، که در جامعهٔ پيشرفته امروز زندگى مىکند، به حساب مىآيد. |
بايد گفت جهانگردى جزء لاينفک زندگى و فرهنگى است که جامعه صنعتى موجود آورده است. بهطورىکه زندگى بدون سفر و تعطيلات را غيرممکن مىنمايد. |
با اين همه جهانگردى شيوههاى مختلفى دارد: جهانگردى لوکس، جهانگردى لوکس، جهانگردى کمخرج، جهانگردى ملى و جهانگردى بينالمللى و غيره، که معمولاً براساس ذوق و سليقه و قدرت خريد افراد بهوجود آمده و متفاوت است. |
در درون جهانگردى فرهنگى بهطور اعم روشهاى گوناگونى وجود دارد. اغلب اين روشها بهواسطه اختلافنظر ميان افرادى است که جهانگردى مىکنند و باعث تمايز بين آنان مىشود. مثلاً شخصى که همراه عدهاى که از نظر اقتصادى و يا اجتماعى در طبقه و سطح بالائى قرار دارند مسافرت مىکند، بيشتر مايل است موقعيت خاص خود را به رخ ديگران بکشد. |
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
انتخابات ریاست جمهوری انتخابات سید ابراهیم رئیسی ایران رئیس جمهور سیدابراهیم رئیسی شهدای خدمت رئیسی سقوط بالگرد رئیسی ابراهیم رئیسی حسین امیرعبداللهیان رهبر انقلاب
تهران هواشناسی قتل وزارت بهداشت سلامت شهرداری تهران مشهد سازمان هواشناسی فضای مجازی بارش باران کنکور پلیس
دولت سیزدهم قیمت دلار قیمت طلا قیمت خودرو قیمت مسکن خودرو بورس تورم بازار خودرو حقوق بازنشستگان یارانه مسکن
فیلم سینما تلویزیون جشنواره کن سریال کتاب سینمای ایران تئاتر دفاع مقدس سینمای جهان سریال پایتخت موسیقی
دانشگاه آزاد اسلامی دانشگاه تهران کنکور ۱۴۰۳ وزارت علوم
رژیم صهیونیستی فلسطین اسرائیل غزه جنگ غزه آمریکا روسیه حماس حزب الله لبنان اوکراین اتحادیه اروپا ترکیه
پرسپولیس فوتبال استقلال لیگ برتر تیم ملی والیبال ایران والیبال استقلال خوزستان جواد نکونام نساجی باشگاه پرسپولیس باشگاه استقلال بارسلونا
هوش مصنوعی ایلان ماسک اپل موبایل سامسونگ گوگل اینترنت ناسا واتساپ ماهواره
کاهش وزن سرطان استرس دیابت تجهیزات پزشکی آلزایمر ویتامین زوال عقل