یکشنبه, ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 28 April, 2024
مجله ویستا
روش تحقیق در جامعهشناسی
جامعهشناسى مانند ديگر علوم، در تحقيقات خود از 'روش علمي' پيروى مىکند. روش علمي، مبتنى بر مشاهده، آزمايش و تجربه است. محقق ابتدا از طريق مشاهده و آگاهى از 'تجريهٔ مقدماتي' پس از آنکه متوجه مسئلهاى شد فرضيهاى طرح مىکند و براى اثبات يا رد آن فرضيه به تحقيق و تجربه وسيع مىپردازد. (تجربه شامل فعاليتهاى گوناگونى مانند، مشاهده، آزمايش، تجزيه، ترکيب، اندازهگيرى و ثبت، تعريف، آمارگيري، مقايسه، طبقهبندى و تمثيل است). اگر تجربههاى حاصل، موضوع مورد تحقيق را تائيد و فرضيه را ثابت کند، به قانون که آخرين مرحلهٔ روش علمى است مىرسد. بهعبارت ديگر، اگر فرضيه يا تجربه تائيد شود بهصورت قانون عملى در مىآيد. |
'قانون عملي، بيان روابط وجوه کلى واقعيت است و آزمايشهاى گذشته را بهصورتى فشرده عرضه مىدارد' و در نتيجه نتيجه انسان را در پيشبينى حوادث آينده و کشف قوانين ديگر رهبرى مىکند. از تعميم چند قانون علمي، نظريه يا تئورى (Theory)، حاصل مىشود. نظريه يا تئورى دنبالهٔ مرحلهٔ کشف قانون است. يعنى اگر بتوان چند قانون عملى را با يکديگر مربوط ساخت و تعميم دارد، نظريه يا قانونى وسيعتر فراهم مىگردد و عدهٔ زيادى از پديدههاى متفاوت را تبيين مىکند. |
پس عنصر تعيينکنندهٔ يک تئوري، عموميت آن است و تکوين آن براساس قضاياى تجربى است که ممکن است 'مجرد' باشد يعنى در تمام زمانها و مکانها صدق بکند يا نکند. |
ولى عنصر در يک قانون آن است که در زمانها و مکانهاى مختلف، صدق مىکند. بدين ترتيب ممکن است آن يک تئورى باشد و يا يک قضيهٔ تجربى تعميم نيافته. مثلاً قانون جاذبهٔ نيوتن هم قانون است و هم تئوري، ولى جوشيدن آب در صد درجه حرارت، 'قانون' است و تئورى نيست. از طرف ديگر تئورىها در علوم اجتماعى جنبهٔ قانونى ندارند. زيرا ماهيت تحقيقات جامعهشناختى به اقتضاء طبيعت خاص امور و پديدههاى اجتماعي، با تحقيقات علوم طبيعى يا علوم ماده و بىجان مانند: علم فيزيک، شيمي، زمينشناسى و... تفاوت دارد. اولاً: عالم اينگونه علوم مىتواند موضوع مورد تحقيق خود را به آزمايشگاه ببرد، در آن دخل و تصرف کند و نتايج حاصل از آن را ثبت و ضبط نمايد تا از کيفيت آن آگاه شود. در حالىکه اين امکانات براى جامعهشناس وجود ندارد. زيرا آزمايشگاه جامعهشناس، همان جامعه است و نمىتواند در آن دخل و تصرفى بنمايد. |
مثلاً اگر بخواهد رابطهٔ ميان ميزان درآمد و بُعد خانواده يا تعداد فرزندان خانواده را پيدا کند نمىتواند در آن دخل و تصرف کند. مثلاً درآمد را بهعنوان يک متغير مستقل (يا علّي) کم يا زياد کند و تغيير حاصله در بُعد خانواده يا ساير تغييرات را بهعنوان متغير وابسته يا تابع (محک) پيدا کند. ثانياً: احکام ذهنى يا افکار و فلسفهٔ شخصى محقق، در پژوهشگر علوم طبيعى يا بىجان اثر نمىگذرد. در حالىکه در تحقيقات جامعهشناسى چون موضوع تحقيق، جامعهٔ انسانى است، احکام ذهنى و فلسفهٔ شخصي، احساسات، تمايلات و عواطف ممکن است به گونههاى مختلف او را تحت تأثير قرار دهد، در نتايج تحقيقات او مؤثر واقع گردد و به صحت تحقيق او لطمه وارد شود و مانع آن گردد که تحقيق با بىنظرى و صحت کامل انجام پذيرد. |
همچنین مشاهده کنید
- تغییرات اجتماعی
- انسانشناسی و مردمشناسی
- گروههای اجتماعی
- نهادهای اجتماعی
- جامعهشناسی و سایر رشتههای علوم انسانی
- فرهنگ
- روش تحقیق در جامعهشناسی
- موقعیت، نقش و پایگاه اجتماعی
- نهاد خانواده و خویشاوندی
- جامعهشناسی سازمانها
- انسانشناسی فرهنگی
- طبقات و قشربندی اجتماعی
- کلیات و مفاهیم
- ارزشها، هنجارها و کنترل اجتماعی
- تاریخچه جامعهشناسی و تفکرات اجتماعی
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
ایران مجلس مجلس شورای اسلامی حجاب دولت سیزدهم دولت جمهوری اسلامی ایران پاکستان جنگ رئیسی گشت ارشاد امام خمینی
هواشناسی تهران تصادف پلیس شهرداری تهران قتل سیل وزارت بهداشت فضای مجازی کنکور سلامت سازمان هواشناسی
قیمت دلار قیمت خودرو مالیات خودرو بانک مرکزی دلار بازار خودرو قیمت طلا سایپا ارز مسکن ایران خودرو
زنان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی محمد خزاعی سریال سینمای ایران تلویزیون سریال پایتخت موسیقی سینما فیلم ترانه علیدوستی قرآن کریم
کنکور ۱۴۰۳ خورشید
اسرائیل رژیم صهیونیستی فلسطین غزه آمریکا جنگ غزه روسیه چین اوکراین حماس عربستان ترکیه
فوتبال پرسپولیس استقلال فوتسال بازی باشگاه پرسپولیس جام حذفی آلومینیوم اراک تراکتور تیم ملی فوتسال ایران سپاهان بارسلونا
هوش مصنوعی تبلیغات فناوری گوگل سامسونگ اپل ناسا بنیاد ملی نخبگان آیفون
دندانپزشکی خواب بارداری کاهش وزن مالاریا