سه شنبه, ۲۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 14 May, 2024
مجله ویستا
مبانی اپرا
دورهٔ باروک نظارهگر بسط و گسترش نوآوری مهمی در موسیقی بود. این نوآوری، اپرا، یا نمایشی است که با همراهی ارکستر به آوازخوانده میشود. این ادغام بیهمتای موسیقی، بازیگری، شعر، رقص، صحنهپردازی، جامه و آرایش بازیگران، تجربهای نمایشی (تئاتری) را فراهم میکند که هیجان و تأثیر آن فراگیر و مقاومتناپذیر است. اپرا، از هنگام پیدایش در حدود ۱۶۰۰ میلادی در ایتالیا، به بسیاری کشورها راه یافت و امروزه نیز همچنان یکی از توانمندترین گونههای نمایش موسیقائی است. در مبحث قبل اپرای باروک را به تفصیل بررسی خواهیم کرد، اما به این منظور نخست به یک بررسی کلی پیرامون اپرا نیاز داریم. | ||||||||||||||||||||||
در اپرا شخصیتها و طرح داستان، به جای گفتار که در درام متعارف بهکار گرفته میشود، بهواسطهٔ آواز نمایانده میشوند. با پذیرفتن این قرارداد، اپرا مایهٔ لذت فراوان میشود؛ موسیقی آن گوشنواز است و تأثیر حسی کلام و داستان را نیز تشدید میکند. موسیقی اپرا با تجسم حالت، شخصیت، پویائی و کُنشی دراماتیک، حتی یک داستان پیچیده را نیز باورپذیر میکند. سیلان موسیقی، داستان را پیش میبرد. در اپرا، موسیقی همان درام است. | ||||||||||||||||||||||
اپرا اجراکنندگانی میخواهد که همزمان توانائی آواز خواندن و ایفاء نقش داشته باشند. تکخوانها (آوازخوانان سولو)، تکخوانهای دوم، گروه کُر، و گاه رقصندگان - همگی با جامه و آرایشی ویژه - بر صحنه هستند. گاه علاوه بر آوازخوانان حرفهای گروه کُر، 'بازیگران فرعی' (بازیگران اضافه یا 'سیاهی لشکر' ) نیز حضور دارند؛ بازیگرانی که آواز نمیخوانند اما برای مثال، نیزه در دست دارند، ازدحام و شلوغی را تدارک میبینند، بادهگساری میکنند یا به انجام کارهائی حاشیهای سرگرم هستند که بر تأثیرگذاری اپرا میافزایند. تدارک چشمانداز صحنه، نورپردازی، و سازمان بخشیدن به ابزار و وسایل صحنه در اپراکاری پیچیده و بغرنچ است. تمام این ابزار و وسایل برای خلق توهم آتش، سیل، توفان و جلوههای فراطبیعی بهکار گرفته میشوند. در جایگاه ارکستر که برابر صحنه و پایینتر از آن است، نوازندگان و رهبر ارکستر - که مسئولیت هراسآور هماهنگ ساختن همه چیز بر عهدهٔ او است - قرار گرفتهاند. شمار کارکنان یک اپرای بزرگ - از رهبر ارکستر گرفته تا کارگردان صحنه، مربیان گروههای آوازی، نوازندگان همراهیکنندهٔ آوازخوانان هنگام تمرینها، تکنیسینها و دستیاران صحنه - شاید به چند صد تن برسد. | ||||||||||||||||||||||
بخش عمدهٔ جاذبهٔ اپرا به قابلیت و توانائی این نیروی متشکل در آفرینش یک نمایش شکوهمند متکی است. اپرا، از دیدگاه تاریخی، با پسند طبقه ممتاز بستگی و تناسب داشته است؛ از دربار پادشاهان و شاهزادهها (که توان تدارک آن را داشتند) نشأت گرفت و مدتها نوعی سرگرمی اشرافی باقی ماند. اما هنگامیکه از نظر موضوع، به مردم 'واقعی' بیش از شخصیتهای سلطنتی پرداخت، تماشاگران عامی را نیز به خود جلب کرد. امروزه رادیو و تلویزیون، ویدیو، و آثار ضبط شده، اپرا را از شکل سرگرمی تجملی و غریب ثروتمندان درآورده است. میلیونها تن، با هر میزان از توان اقتصادی،: معنای اپرا را میدانند؛ تجربهای حسی که تأثیرگذار و لذتبخش است. | ||||||||||||||||||||||
آفرینش اپرا ثمرهٔ تلاش مشترک آهنگساز و دراماتیست است. لیبرتو (libretto)، یا متن اپرا، بهطور معمول توسط لیبرتونویس (librettist)، یا یک دراماتیست، نوشته میشود و سپس آهنگساز برای آن موسیقی میسازد. آهنگساز اغلب به همکاری با دراماتیست میپردازد تا از سازگاری لیبرتو و موسیقی اطمینان یابد. ویستن هیو آدن (Wystan Hugh Auden) ،(۱۹۰۷ - ۱۹۷۳) گفته است که لیبرتوی خوب 'تا حد ممکن برای بازیگر این فرصت را فراهم میآورد تا با قرار گرفتن در موقعیتهائی که بیش از ظرفیت کلام مصیبتبار یا شگفتانگیز است در نقش غرقه شوند. طرح داستانی خوب در اپرا، هرگز عقلانی نیست، زیرا آدمها هنگامیکه عقلانی باشند، آواز نمیخوانند' . و این، حقیقت دارد شخصیتهای داستان اپرا انسانهائی هستند اسیر عشق، شهوت، نفرت، یا انتقامجوئی، آنها در هیئتی مبدل و غریب به کارهائی خشونتبار و نامتعارف دست میزنند. با این همه، موسیقی این شخصیتها را انسانی و واقعی میسازد. موسیقی میتواند تداعیکنندهٔ تکبر یک کُنتس یا سادگی و بیآلایشی یک دختر روستائی باشد. موسیقی قادر است برای ورود پدری سخت خشمگین زمینهای دراماتیک بیافریند، تنش و هیجان صحنهٔ شمشیربازی در دوئل را تجسم بخشد، و سرما و رنگپریدگی یک سپیدهدم زمستانی را به تصویر کشد. یک اپرانویس بزرگ، استاد زمانبندی و شخصیتپردازی و بهرهمند از حس هوشمندانهٔ نمایشی است، او میداند که چه هنگام میباید شخصیت اپرا را به خواندن عبارتی ساده یا ملودئی اوجگیرنده وادارد، یا در چه زمان غریو هیجانانگیز گروه کُر یا رقصی دلپذیر را تدارک ببیند. آهنگساز از راه موسیقی، درام را گام به گام دنبال میکند و سرعت ادای حالتها، ورودها، خروجها و حرکتهای صحنه را مهار میکند. | ||||||||||||||||||||||
برخی اپراها جدی، برخی کُمیک، و برخی دیگر دارای هر دو خصلت هستند. اپراگاه شامل دیالوگهائی گفتارگونه است، اما اغلب سراسر با آواز خوانده میشود. (دیالوگهای گفتارگونه، بیشتر در اپراهای کُمیک بهکار میرود که در آنها برای پدید آوردن تأثیری هرچه مضحکتر، حرکتهای بازیگران باید سریع باشد). سرایش واژهها بیش از ادای عادی آنها زمان میبرد و به همین سبب، متن یک اپرای ۳ ساعته کوتاهتر از یک نمایش ۳ ساعته است. لیبرتونویس برای ارائه و پرداخت موسیقی توسط آهنگساز بههنگام نمایش، زمان کافی را در نظر میگیرد. | ||||||||||||||||||||||
شخصیتهای داستان اپرا، بسیار متنوع هستند؛ خدایان، ملکهها، دوکها، خدمتکاران، کشیشها، روسپیان، روستائیان، دلقکها و گاوچرانان، همه و همه ممکن است در هیئت شخصیتهای اپرا ظاهر شوند. تکخوانهای اپرا میباید تمام این شخصیتها را بنمایانند و به این ترتیب مهارت در بازیگری بهاندازهٔ هنر آوازخوانی برای آنان ضروری است. کارگردان صحنه، هنگام تمرین آوازخوانها را برای انجام حرکتهای درست، ادای حالتهائی بیانگر و همسان شدن با شخصیتهای داستان تعلیم میدهد. | ||||||||||||||||||||||
گسترههای آوازی اصلی (سوپرانو، آلتو، تنور، باس) در اپرا گروهبندیهای ظریفتری میبایند. برخی از ردههای آوازی اپرا عبارتند از: | ||||||||||||||||||||||
|
همچنین مشاهده کنید
- سونات باروک
- کلودیو مونتهوردی
- مبانی اپرا
- اپرای باروک
- یوهان سباستیان باخ
- جایگاه موسیقی در جامعهٔ باروک
- اوراتوریو
- آنتونیو ویوالدی
- کنسرتو گروسو و فرم ریتورنلو
- مبانی اپرا (۲)
- سوئیت باروک
- کورال و کانتات کلیسائی
- ویژگیهای موسیقی باروک
- آرکانجِلو کورلّی
- گئورگ فریدریش هندل
- فوگ
- هنری پورسل
- گئورگ فریدریش هندل (۲)
- ویژگیهای موسیقی باروک (۲)
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران قوه قضاییه مجلس شورای اسلامی مجلس دولت سیزدهم دولت رهبر انقلاب شورای نگهبان قوه قضائیه صادق زیباکلام مجلس دوازدهم انتخابات
هواشناسی تهران قتل پلیس شهرداری تهران پلیس راهور بارش باران سازمان هواشناسی سیل سلامت حج تمتع شورای شهر تهران
قیمت دلار قیمت طلا قیمت خودرو خودرو بانک مرکزی سایپا بازار خودرو بورس دلار مسکن حقوق بازنشستگان ایران خودرو
نمایشگاه کتاب همایون شجریان فردوسی سحر دولتشاهی شاهنامه کتاب نمایشگاه کتاب تهران سینمای ایران تلویزیون دفاع مقدس نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران تئاتر
دانشگاه تهران وزارت علوم شورای عالی انقلاب فرهنگی تحقیقات و فناوری فضا آیفون
رژیم صهیونیستی غزه اسرائیل جنگ غزه فلسطین آمریکا روسیه حماس چین افغانستان ترکیه اوکراین
استقلال فوتبال پرسپولیس فولاد خوزستان لیگ برتر لیگ برتر ایران مهدی طارمی فولاد باشگاه استقلال رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران بازی
هوش مصنوعی همراه اول گوگل موبایل تبلیغات فناوری دوربین هواپیما اینستاگرام شفق قطبی نوآوری دبی
سرطان کاهش وزن زوال عقل ویتامین کودک فشار خون افسردگی واکسن سلامت روان