جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا
نهاد خانواده و خویشاوندی
خانواده يکى از ارجمندترين، نهادهاى انسانى است که از همان بدو پيدايش، همراه با تغييرات شئون مختلف زندگى بشر، دگرگونى يافته است. خانواده شالودهٔ حيات اجتماعى محسوب مىگردد و گذشته از وظيفه فرزندآورى و پرورش کودک که موجب استمرار و بقاءِ نوع بشر مىگردد، وظايف متعدد ديگرى از قبيل: فعاليتهاى اقتصادي، آموزش و پرورش و اجتماعى کردن فرد را نيز برعهده دارد. خانواده واسطهاى است که قبل از ارتباط مستقيم فرد با گروهها، سازمانها و مؤسسات اجتماعى نقش مهمى در انتقال ارزشها، هنجارها و ميراث فرهنگى جامعه برعهده دارد. | |
جنبههاى ژرف و نهان شخصيت انسان، ناشى از آموزش و پرورش در دوران کودکى است و از آنجا که نخستين سالهاى زندگى انسان، در محيط خانواده مىگذرد و در اين دوران پايهٔ شخصيت او گذاشته مىشود، مىتوان به اهميت خانواده و تأثيرى که در پرورش فرد و قواى روحى و اخلاقى او دارد، پى برد. در همين رابطه 'مالبرانش' (Malebranche) معتقد است که ارزشها و انفعالاتى که در دوران کودکى بهوسيلهٔ خانواده بر فرد تأثير مىگذارد، در پيشداورىهاى بعدى کودک اهميت زيادى داشته و اثر آن در تمام عمر باقى مىماند. 'استوتزل' اين دوران را نخستين 'قالب مرجع' آدميان دانسته و معتقد است که در نگرش انسان نسبت به زندگانى اجتماعي، سهم حتمى و قطعى ايفاء مىکند. | |
خانواده نهادى است اجتماعى که معناى آن در زمانها و مکانهاى مختلف يکسان نبوده بلکه تطور يافته است. خانواده به معناى کنوني، اجتماع ثابت و قانونى پدر و مادر و احياناً فرزندان است که تا هنگام رسيدن به سن قانونى و رشد و بلوغ جسمانى و عقلانى با پدر و مادر مىباشند. اتحاد موجود بين اعضاء خانواده مبتنى بر حقوق، مناسبات و تکاليفى است که بهنظر برخى از دانشمندان از طبيعت حيوانى انسان، حاصل شده است. اما اين عقيده را با مشاهدات علمي، تاريخى و اجتماعى نمىتوان اثبات نمود. هرچند که حب مادرى از ساخت اعضاء بدن مادر ناشى شده جميع حيوانات درجه اول، اين غريزه را دارا هستند. همچنين به زعم بعضي، حب پدرى و مسئوليتى که پدر در حمايت زن و فرزند برعهده دارد، به علت ضعف طبيعى زنان، انتخاب زن به همسرى از طرف مرد نيز از جهت رابطه خونى است که از پدر به فرزندان مىرسد. اما اين امور بنابر تحقيقات جامعهشناسان، امورى ظاهرى است و وظايف خانواده جنبهٔ اخلاقى دارد و ملاحظات اخلاقى را با نتايج غريزى نمىتوان يکسان دانست زيرا ضرورت طبيعى و قوانين اخلاقى متفاوت هستند. | |
- ضرورت طبيعى مجبور مىکند ولى قوانين اخلاقى مکلف و موظف مىسازد. | |
در حيوانات تنها غريزه است که ماشينوار روابط را محفوظ مىدارد ولى اعضاء خانوادهٔ انسان، نسبت به يکديگر وظايف و حقوقى معين دارند و از حيث ماهيت با خانوادهٔ حيوانى تفاوت آشکارى وجود دارد. بنابراين نمىتوان حيات حيوانات را با زندگى انسانها يکسان دانست. |
همچنین مشاهده کنید
- تغییرات اجتماعی
- کلیات و مفاهیم
- جامعهشناسی و سایر رشتههای علوم انسانی
- موقعیت، نقش و پایگاه اجتماعی
- فرهنگ
- نهادهای اجتماعی
- انسانشناسی و مردمشناسی
- روش تحقیق در جامعهشناسی
- تاریخچه جامعهشناسی و تفکرات اجتماعی
- گروههای اجتماعی
- طبقات و قشربندی اجتماعی
- جامعهشناسی سازمانها
- نهاد خانواده و خویشاوندی
- ارزشها، هنجارها و کنترل اجتماعی
- انسانشناسی فرهنگی
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
انتخابات عراق احمد وحیدی حسن روحانی حجاب مجلس شورای اسلامی دولت نیکا شاکرمی مجلس رهبر انقلاب شهید مطهری رسانه
ایران هواشناسی سیل آتش سوزی یسنا تهران روز معلم قوه قضاییه پلیس معلم شهرداری تهران آموزش و پرورش
قیمت خودرو سهام عدالت قیمت طلا دولت سیزدهم مالیات طلا بازار خودرو قیمت دلار خودرو بانک مرکزی حقوق بازنشستگان ایران خودرو
مهران غفوریان موسیقی تلویزیون سریال عمو پورنگ ساواک سینمای ایران عفاف و حجاب تبلیغات مسعود اسکویی سینما دفاع مقدس
رژیم صهیونیستی فلسطین اسرائیل غزه جنگ غزه آمریکا روسیه ترکیه حماس نوار غزه انگلیس اوکراین
استقلال فوتبال پرسپولیس علی خطیر سپاهان باشگاه استقلال لیگ برتر تراکتور جواد نکونام لیگ برتر ایران رئال مادرید لیگ قهرمانان اروپا
ناسا هوش مصنوعی فناوری اپل گوگل اینستاگرام تلفن همراه کولر
طب سنتی خواب فشار خون کبد چرب دیابت