جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا
اتحاد جماهیر شوروی سابق، ۱۹۴۵ تا ۱۹۹۶
|
اتحاد شوروی که تا پیش از فروپاشی در ۱۹۹۱ حضور سیاسی و نظامی پرهیبتی در اروپایشرقی داشت. خود نیز پس از جنگ جهانی دوم فیلمهای قابل ملاحظه و متمایزی تولید کرد. اما پیش از این رویداد دورانِ اختناق استالینی را از سر گذراند، بدنهٔ صنعت فیلم این کشور در دوران جنگ به آسیایمرکزی منتقل شد و با بزرگترین استودیوهایش (مُسفیلم و لنفیلم) و مدرسهٔ VGIK در آلما - آتای قزاقستان مستقر شد. در اینجا بود که برای بالا بردن روحیهٔ جنگی مردم فیلم تهیه میشد، فیلمهائی چون دفاعِ از تزاریتسین (۱۹۴۲) و جبهه (۱۹۴۳) از سرگئی و گئورگی واسیلیِف و زنی از وطنش دفاع میکند (۱۹۴۳؛ پخش در آمریکا با عنوان عشق بزرگتری وجود ندارد) از فِردریش اِرملِر؛ سرزمین بزرگ (۱۹۴۴) از سرگئی گراسیمُف، و مهمتر از همه ایوان مخوف، قسمت اول (۱۹۴۵) و قسمت دوم (۱۹۴۶) از آیزنشتاین. در این دوره استودیوهای محلیِ شهرهای دیگرِ آسیایمرکزی (تاشکند، عشقآباد، استالینآباد) و قفقاز (تفلیس، باکو، ایروان) در عرصهٔ تولید فیلم سینمائی اهمیت تازهای یافتند، در حالیکه فیلمبردارانِ مستند در جبهه در کار جمعآوریِ منابع تصویری برای فیلمهای ترکیبیِ مسکونشینان بودند، از جمله فیلمهای شکست ارتش آلمان در بیرون مسکو (با ضدحملهٔ مسکو، ۱۹۴۲) از ل.و. وارلامُف و ی.پ. کُپالین، و نبرد به خاطر اوکراینِ شوروی ما (۱۹۴۳) از اَلکساندر داوژنکو. با آنکه هدف اصلی سینمای شوروی در طول جنگ کاملاً رنگ و بوی تبلیغاتی داشت فیلمهای این دوره واقعگراتر از دورانِ استالین یا پس از آن بودند. با این همه، چنانکه پیتر کِنز در کتاب سینما و جامعهٔ شوروی اشاره کرده است، سالهای جنگ 'کورسوئی از آزادی بیان بر تاریخ سینمای استالین تاباند' . |
همچنین مشاهده کنید
- سینمای آلمان در دورهٔ وایمار ۱۹۲۹ - ۱۹۱۹
- د. و. گریفیث و تحول قالب روائی در سینما (۲)
- سینمای آلمان در دورهٔ وایمار ۱۹۲۹ - ۱۹۱۹ (۵)
- سینمای جنگ و پس از جنگ ایتالیا و ایالات متحد، ۱۹۵۱-۱۹۴۰
- پیدایش صدا و رنگ (۳)
- هالیوود، ۱۹۶۵-۱۹۵۲
- د. و. گریفیث و تحول قالب روائی در سینما (۳)
- هالیوود، ۱۹۶۵ تا ۱۹۹۵
- سینمای صامت شوروی (۱۹۱۷ - ۱۹۳۱)
- پیدایش صدا و رنگ (۲)
- اتحاد جماهیر شوروی سابق، ۱۹۴۵ تا ۱۹۹۶
- گسترش سینما در جهان
- سینمای اروپا در دههی ۱۹۳۰
- رنسانس اروپائی: شرق
- سینمای آلمان در دورهٔ وایمار ۱۹۲۹ - ۱۹۱۹ (۳)
- سینمای جهان سوم
- د. و. گریفیث و تحول قالب روائی در سینما (۴)
- فیلم ناطق و سیستم استودیوئی آمریکائی
- سینمای نوین در بریتانیا و کشورهای مشترکالمنافع انگلیسیزبان
- پیدایش صدا و رنگ
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران اسرائیل غزه مجلس شورای اسلامی دولت نیکا شاکرمی روز معلم معلمان رهبر انقلاب مجلس بابک زنجانی دولت سیزدهم
هلال احمر یسنا قوه قضاییه آتش سوزی پلیس تهران بارش باران سیل شهرداری تهران آموزش و پرورش سازمان هواشناسی دستگیری
حقوق بازنشستگان قیمت خودرو بازار خودرو قیمت طلا قیمت دلار خودرو دلار سایپا ایران خودرو بانک مرکزی کارگران تورم
فضای مجازی شهاب حسینی سریال تلویزیون نمایشگاه کتاب مسعود اسکویی عفاف و حجاب سینما سینمای ایران دفاع مقدس موسیقی
رژیم صهیونیستی فلسطین آمریکا حماس جنگ غزه اوکراین چین نوار غزه ترکیه انگلیس یمن ایالات متحده آمریکا
استقلال فوتبال پرسپولیس علی خطیر باشگاه استقلال لیگ برتر لیگ برتر ایران تراکتور لیگ قهرمانان اروپا رئال مادرید بایرن مونیخ باشگاه پرسپولیس
کولر هوش مصنوعی تلفن همراه گوگل اپل آیفون همراه اول تبلیغات اینستاگرام ناسا
فشار خون کبد چرب بیمه بیماری قلبی دیابت کاهش وزن داروخانه رابطه جنسی